Tidak perlu lapor polis jika hilang MyKad

* Salam sejahtera *

Sebagaimana dilaporkan di dalam Kosmo Online.

Jika sebelum ini orang ramai yang kehilangan MyKad atau pasport perlu membuat laporan polis namun kini mereka tidak perlu berbuat demikian.

Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri, Datuk Seri Mahmood Adam berkata, mereka yang kehilangan kedua-dua dokumen itu hanya perlu ke Jabatan Imigresen atau Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) untuk membuat permohonan baru mulai 1 Mac lalu.

"Mengikut rekod sebanyak empat juta laporan polis telah dibuat sehingga hari ini.

SUMBER

Mmmm..rasanya sebelum ni pun kalau hilang IC terus je pergi ke JPN. Last hilang IC masa dekat U. Puncanya wallet tertinggal di dalam bas ketika bercuti ke Lumut.. Lepas turun baru sedar takde. Itupun sebab nak beli tiket tak de duit. Bila kembali ke dalam bas yang sama dah tak jumpa. Percutian yang diharapkan mengembirakan hati terus je jadi malap. Walaupun begitu syukur sebab kawan-kawan tolong. Thanx Suha dan Mimi sebab bayarkan tambang dll belanja. Mimi siap bagi duit poket 20 hengget lagi masa nak balik...terharu sesangat.

Kalau ikut sejarahnya, saya hilang IC 2 kali. Hinggakan masa nak buat IC masa balik kampung, abah siap sound kalau hilang lagi kali ke3, saya kena pergi ke JPN dan urus sendiri, bayar guna duit sendiri. Denda pada setiap kali kehilangan akan berganda-ganda. Tak ingat pula berapa cajnya masa tu..(awal tahun 2000)

Masa hilang kali pertama tu saya belajar dekat kolej (penghujung 1990-an) Thanx to Lala, kawan yang tolong teman jalan kaki. Jauh gak menapak ke balas polis. Ketika itu memang kena buat laporan polis. Pak polisi tu akan karang cerita kita manually je atas kertas. Lepas tu baru sign. Kali kedua pergi juga balas polis tapi Pak polisi terus je cakap tak payah susah-susah buat report terus saja pergi ke JPN. Jadi, tunggu time balik kampung ajak abah buat kat JPN Raub. Emm sementara tu jadilah macam 'pendatang' sekejap adanya, hahaha

4 comments:

bella said...

dulu penah hilang ic jugak. x report polis pun.trus g jpn.tp kena bayar denda.bpe puluh tah. tp org ckp kalo buat report, kita x perlu bayar denda tu ;D

Amiera Hilton said...

ic tak pernah hilang stakat ni. nasib baik. hehe.

Peja said...

fuh, nasib baik Peja xpernah ilang benda alah ni...

Aina said...

bella,
mana ada..buat rreport still kene bayar denda lah

amiera, peja
baguslah mcm tuh.jaga elok2 ok:)