Katakan 'TIDAK' kepada ROKOK

Saya amat bersyukur kerana bertemu jodoh dengan lelaki yang bukan seorang perokok. Cukuplah 25 tahun sebelum itu saya hidup serumah bersama seorang ayah yang merokok. Hingga kini dia masih tegar dan kami adik beradik tidak pernah henti berharap dan berdoa moga suatu hari kelak abah akan berhenti merokok. Mungkin juga kerana tahap kesihatannya yang baik (Alhamdulillah) tanpa sebarang penyakit kronik pada usia 65 tahun maka dia menjadi sukar untuk berenggang dengan 'sahabat' no 1 nya itu. Walaupun begitu, dia tidak pernah bersetuju anak-anaknya terutama dua adik lelaki saya untuk menjadi perokok. Pernah suatu ketika mereka dimarahi kerana cuba berjinak-jinak dengan 'kegemaran' orang lelaki itu ketika zaman remaja. Syukur, adik-adik saya itu jenis anak soleh yang mendengar kata. Mesti mereka 'kembang setaman' jika membaca tulisan ini. Haha...

Di sini saya ingin berkongsi sebuah artikel menarik, namun membuat kita menggeleng kepala kerana tabiat merokok yang sukar dielakkan. Moga jadi teladan buat kita semua.


Oleh:NOOR SYAHIDATOOL AQMA MOHD. NOOR (Kosmo Online)

Perokok cilik Indonesia


KETAGIHAN merokok yang melanda segelintir kanak-kanak berusia bawah enam tahun di seluruh dunia harus ditangani segera.


AGAK sukar untuk mempercayai seorang kanak-kanak, Aldi Ilham, 8, yang berasal dari Sukabumi, Indonesia merokok di hadapan rumahnya dan boleh menghabiskan dua kotak rokok sehari tanpa dimarahi oleh ibu bapa.
Dia yang mula merokok ketika berumur empat tahun itu enggan ke sekolah dan hanya bermain serta menghisap rokok sepanjang hari.
Walaupun jika dilihat pada umurnya, ia amat mengejutkan tetapi pemandangan sebegini bukanlah sesuatu yang asing di Indonesia. Dianggarkan satu juta kanak-kanak di Indonesia di bawah umur 16 tahun di negara itu menghisap rokok dengan satu per tiga daripada mereka merokok sebelum berumur 10 tahun.
Selain Aldi, seorang lagi kanak-kanak, Ardi Rizal yang kini berumur empat tahun pernah mengejutkan dunia kerana menghisap rokok sebanyak 40 batang rokok sehari ketika berusia dua tahun. Dia akan membuat perangai jika ketagihan rokoknya tidak dipenuhi.
Ardi menjadi terkenal setelah klip videonya sedang menghisap rokok tersebar luas di internet.

Pemindahan rahim: Harapan baru untuk wanita mengandung

Salam sejahtera
 
Dilahirkan tanpa rahim membuatkan seorang wanita berasa tidak sempurna. Kerana, tanpa rahim dia tidak boleh mengandung. Juga amat menyedihkan, jika seorang yang mempunyai rahim tetapi terpaksa dibuang akibat penyakit dsb.
 
Suatu keajaiban dan bukti kekusaan Allah jika manusia mampu memindahkan rahim dari seorang manusia kepada manusia lain. Umpama pemindahan organ lain juga. Alhamdulillah! Dahulu tidak pernah menyangka bahawa pemindahan seumpama ini boleh dilakukan.
 

Kandungan ibu tanpa rahim




PASUKAN pakar perubatan yang terlibat dalam pemindahan rahim di Sweden minggu lalu. Dari kiri, Andreas G. Tzakis, Pernilla Dahm-Kähler, Mats Brannstrom, Michael Olausson dan Liza Johannesson.



HUJUNG minggu lalu menjadi hari paling bermakna kepada dua wanita berusia 30-an di Stockholm, Sweden apabila berjaya memiliki rahim selepas menjalani pembedahan pemindahan uterus yang dilakukan oleh sekumpulan doktor pakar di Hospital Sahlgrenska yang terletak di barat negara itu.
Lebih menarik, mereka menerima rahim tersebut daripada ibu kandung masing-masing sekali gus mencipta sejarah sebagai pemindahan rahim daripada ibu kepada anak yang pertama di dunia.
Menurut ketua pasukan bedah berkenaan, Prof. Dr. Mats Brannstorm, lebih 10 orang doktor bedah yang berlatih bersama untuk prosedur tersebut selama beberapa tahun mengambil bahagian dalam pembedahan sukar tersebut.
Menurutnya yang juga Pakar Obstetrik dan Ginekologi di Universiti Gothenburg, rahim wanita pertama telah dibuang beberapa tahun lalu akibat kanser pangkal rahim manakala wanita kedua dilahirkan tanpa rahim.
“Keadaan dua-dua pesakit yang enggan identiti sebenar mereka didedahkan ini berada dalam keadaan baik walaupun sedikit penat selepas menjalani pembedahan.
“Sementara itu, kedua-dua ibu mereka sudah boleh berjalan dan dibenarkan pulang dalam masa beberapa hari lagi,” ujar Bransstorm.

Pilihanraya Umum Kampus 2012

Salam sejahtera...

Semoga sahabat semua sihat dan diberkati Yang Maha Kuasa sentiasa hendaknya. Maafkan saya kerana sudah lama tidak mengupdetkan diri di laman ini. Keterbatasan masa menghambat saya ketepi dunia blogger untuk seketika. Blog walking juga sudah lama tidak dibuat...

Pilihan raya umum Malaysia masih lagi menjadi tanda tanya bila bakal berlangsungnya. Namun, pilihan raya universiti sudah pun bermula. Beberapa universiti telah pun selesai mengira undi dan beberapa IPT lagi akan menjalankannya pada minggu depan (selasa, 25 Sept). 

Teringat zaman masa belajar dahulu. Macam-macam cerita apabila tiba musim pilihan raya dan gelagat para penyokong serta calon-calon yang bertanding. Syukur, dalam tempoh itu tidak pernah terjadi apa-apa yang buruk dan kontroversi. Saya sempat mengikuti 2 kali pilihan raya semasa di kolej dan 2 kali juga masa di universiti. Semua pilihan raya tersebut saya mengundi. Kononnya malas nak pergi membuang undi tetapi ada rumors yang mengatakan kalau tidak mengundi akan dikenakan tindakan oleh HEP. Pilihanraya pertama kali, masa tu masih junior. Sebab takut, maka pergilah juga... Pilihanraya kali ke-2 masa sudah jadi senior. Masa itu sudah berani 'melawan' dan ramai kengkawan yang tidak pergi mengundi. Alasan, kelas penuh. Malangnya saya, masa dalam perjalanan ke kelas, termakan pujuk pula dengan penyokong parti dan akhirnya pergi jugalah mengundi.

Dalam banyak-banyak pilihanraya, PR di kolej paling happening. Calon-calon siap mencuri masa ketika di bilik kuliah untuk memberikan speech mereka. Adoi, pasang telinga luas-luas! Kemudian masa dekat di asrama, ada penyokong bertindak memadamkan lampu seketika dan bila dihidupkan semula, terdapat kertas-kertas yang terselit di bawah pintu bilik. Gimmick? Itu belum lagi ada yang ketuk pintu dan mohon kita mendengar ceramah mereka. Masa itu memang rasa sangat-sangat 'terganggu', namun bila sudah berada di 'depan' seperti hari ini, saat-saat tersebut menjadi suatu momen yang sangat bermakna untuk dikenangkan...

KAK AINA: Ada kawan yang berkecil hati bila poster gambarnya yang digunakannya untuk promosi akhirnya digunakan oleh kawan yang lain sebagai alas baju di dalam locker. Hahaha...lawak pun ada. Dari dibazirkan, ada lebih faedah ia menjadi alas kan? Lebih baik dari dipijak orang di jalanan...

Jatuh tergolek bagai nangka busuk

Selamat sejahtera atas semua...
 
Semalam telah berlaku sesuatu yang tidak dijangka. Umpama kata orang selalu, jatuh bagai nangka busuk. Berdempek atas lantai keras. Terduduk elok, tapi berat badan yang sudah masuk kategori obes menyebabkan tarikan graviti lebih kuat. Duniaku fana seketika...
 
Akisah kejadianya selepas keluar bilik air, diri ini sewenangnya berlari ke dapur untuk menutup api dapur yang lupa dikecilkan. Sedangkan di atasnya berada kuali panas yang bersedia untuk menumis bawang untuk memasak kari ayam.
 
Bak kata orang juga, malang tidak berbau. Walaupun dalam berhati-hati, jika takdir sudah tertulis akan terjadi, maka jadilah. Kun fayakun! Selepas tergelincir dek kaki basah dan lantai licin maka bergetar urat kaki, tangan dan tulang belakang. Selamba aje bangun selepas itu tanpa rasa sakit.
 
Kesannya lambat. Pagi tadi bangun tidur dengan rasa urat sudah menegang sana sini...Tadi telefon mak untuk mengadu. "Kalau duduk kampung senang boleh cari tukang urut" kata aku.
 
Emak menyatakkan rasa simpati dan kesiannya. Bahagia sungguh aku ada emak lagi untuk bermanja dan mengadu. Tiba-tiba rindu pada emak. Sangat-sangat rindu... Seronoknya kalau boleh terbang atau mengghaibkan diri sekelip mata dan muncul di rumah mak untuk memeluknya. Sungguh kerdil kita, hanya mampu berangan suatu yang mustahil.
 
Pengajarannya, jangan buat kerja lebih satu kalau anda jenis pelupa dan mudah lalai. Kalau menasihatkan anak kemain lagi anak tekak ni menjerit, "jangan berlari keluar toilet nanti jatuh"..."lap kaki dulu!!!". Bila tiba diri sendiri, lebih teruk dari anak kecil. Huhu...
 
 

Anak-anak dan kemerdekaan negara

Salam sejahtera...

Baru-baru ini anak akak, Luqman(darjah 3) dalam diam menyanyi lagu Jalur Gemilang. Huh, siapa tak tahu lagu tu? Kemudian ada satu lagi lagu, lagu patriotik yang akak pun tak ingat tajuknya. Tapi kalau dinyanyikan, akak boleh follow tau...Ahaks:)

Ok, bukan nak cerita pasal lagu. Scene di atas hanya akan berlaku menjelang kemerdekaan. Sempena nak menyambut Hari Kemerdekaan negara kita yang ke... hah ade yang tak tahu? Tak ingat??? Ya, kemerdekaan kali ke 55. Untungnya emak kesayangan hamba lahir pada tahun 1957. Jadi, kalau nak ingat merdeka kali keberapa, akak just follow umur emak. Hehe...tak aci!

"Ibu, macam mana nak hafal lagu ni? Cikgu suruh hafal..." kata Aman (panggilan manja untuk Luqman).

Rupaya cikgu yang suruh hafal sebab nak sambut merdeka di sekolah. Baguslah tu. Cuma, kalau ditanya kenapa nak sambut merdeka? Apa merdeka? Merdeka dari apa? Apa tema merdeka? dll yang bersangkut paut dengan merdeka mesti dia tak tahu. Ok, boleh kata dia masih kecil. Tapi sejak kecil inilah kita patut tanam semangat patriotik kepada anak-anak. Bila dewasa mereka lebih menghargai perjuangan hero-hero kemerdekaan kita yang berjuang menentang penjajah. Bahkan mensyukuri keamanan yang kita nikmati hari ini dan berusaha untuk mengekalkan kesejahteraannya kelak.

Bukan hanya untuk anak-anakku, tetapi juga di kalangan semua generasi muda kita. Jika usia menjadi halangan untuk kita terapkan nilai patriotisme maka, pemikiran itu adalah salah. Merdeka bukan setakat nanyi lagu merdeka (Arwah Dato' Sudir), bukan setakat kibar jalur gemilang, dll bahkan lebih dari itu. Ceritalah dengan anak-anak kita supaya mereka tahu. Alangkan Ultraman pun mereka kenal sebagai hero sebab menewaskan raksasa yang jahat inikan pula kisah Leftenan Adnan yang mati ditangan musuh dalam mempertahankan negara. Jangan pula ada ibu bapa yang tak tahu dan tercengang bila ada anak bertanya  "mummy/daddy siapa bapa kemerdekaan?"

Selamat menyambut Hari Kemerdekaan!


Salam Syawal

Salam lebaran dan selamat menyambut eidil fitri buat semua.

Maaf zahir batin jika ada salah silap dan terkasar bahasa.

Moga kita semua berkesempatan menemui Ramadhan almubarak lagi di tahun hadapan.

Amin, wa Insha ALLAH :)
 
Ikhlas dari kami sekeluarga:
Kak Aina, Alfatih,En.Mat P,
Addin,Aman dan Almustofa

Nikmat Ramadhan

Alhamdulillah syukur lillah.

Salam Ramadhan almubarak buat semua.

Persiapan raya tahun ini sudah hampir lengkap semuanya. Cuma, nak settle beberapa barang aje lagi. Untuk kuih raya sempat juga order tart dan biskut badam dari Tina. Alhamdulillah sedap betul hasil air tangannya. Anak-anak dan hubby memang peminat tart. Sedap. Itu kata mereka. Tak menyesallah order tart gulung Tina tu. Thanks Tina sebab sudi terima order last minit.

Sambil order, dapat juga jumpa face-to-face empunya diri, Tina Othman. Hehe...sebab busy kejap aje jumpa dia semalam. Kami berjumpa di Cafu Wangsa Maju. Bukan apa, sambil nak cuci-cuci mata melihat baju-baju kat situ. Lepas kuih bertukar tangan, saya pun meronda sambil menolak Alfatih di dalam troli. Nak jadi cerita best, terserempak pula dengan sepupu yang lama tak berjumpa. 

Memang sudah lama tak berjumpaa. Setiap kali raya aje, time tak kena nak bertemu di rumah. Begtu juga masa kenduri kendara mesti ada aral melintang untuk kami bertemu. Macam adengan 'Jejak Kasih' di dalam tv, airmata ni tumpah mudah sangat sampai orang lalu lalang pun hairan. Terima kasih Allah atas pertemuan yang selalunya hanya di dalam mimpi, tiba-tiba menjadi realiti. 

Nasi ayam untuk menu sahur

Mengajak anak-anak kecil bersahur kekadang tidak mudah. Mereka juga baru belajar dan makan awal pagi memang payah jika tidak kena masakannya. So,kebanyakan hari-hari puasa kami dihadapkan dengan menu ayam. Kalau ada ayam mesti anak-anak suka dan nasi pun laju aje dihabiskan. Kalau menu ikan, sampai habis imsak pun masih menyuap.

Ada dua kali bersahur kami makan nasi ayam. Kali pertama tu nasi ayam biasa dan kali kedua tu modenkan sedikit dengan menggunakan ayam dari paket Ayamas Crispy dan acar nenas.



Nasi ayam moden. Guna ayamas crispy dan acar nenas
Resepi:

Untuk nasi, tanak macam biasa. Masukkan kiub ayam knorr, pewarna kuning atau serbuk kunyit serta daun pandan.

Goreng beberapa ketul ayam dari paket Ayamas Crispy. Potong sebelum dihidangkan.

Sambal - blender tomato dan bawang putih. Masakkan hingga pekat sekejap dengan campuran cuka, gula, garam dan cili sos/cili blend.

Biasa orang letak salad dan timun untuk ulaman. Saya tukarkan dengan acar nenas. Tumis bawang(putih+merah. Juga masukkan beberapa biji bawang kecil yang bulat), cengkih, pelaga dan serbuk kayu manis sampai naik bau.Masukkan biji sawi dan nenas yang dipotong kecil. Masukkan air sedikit dan biar pekat dan nenas layu. Masuk cuka, garam dan gula secukup rasa.

Cendol pulut yang menyegarkan

Salam

Sudah rancang menu berbuka puasa hari ini? Apa kata cuba cendol pulut? sangat best. Cuma tanak pulut macam biasa. Selepas masak, senduk pulut dalam mangkuk dan campurkan dengan cendol, jagung dalam tin dan lain-lain bahan yang anda suka. Contohnya, kacang merah, cincau, sagu dll. Ada juga yang suka ais, letak ais di dalamnya.Kalau tak suka ais hanya pastikan kuahnya sejuk di dalam peti ais sebelum dituang ke atas cendol pulut.

Untuk kuah boleh gunakan santan(+secubit garam). Untuk pemanis gunakan gula merah atau gula kabung yang dimasak terlebih dahulu hingga pekat.

Selamat mencuba!


Tahniah Pandalela, menyumbang gangsa untuk Malaysia!

Finally, she got a medal!

Biarpun sekadar gangsa, sumbangan beliau itu mengembirakan seluruh rakyat Malaysia yang mendambakan pingat selepas Datuk Lee Chong Wei yang menyumbang pingat perak.

Dengarlah ucapan kegembiraan Pandalela sebaik menerima pingat gangsa di atas kemenangan di tempat ke-3 di dalam acara akhir 10m platform wanita di Olimpik London 2012.

oppps tak boleh bukak? klik link tgk kat youtube ye:)



KAK AINA: Sesungguhnya kita semua bersyukur atas kejayaan beliau. Macam dikatakannya, beliau  gembira dan berbangga sebab dapat mengharumkan nama negara. Dalam pada mensyukuri kejayaan mendapat pingat gangsa tersebut, orang ramai sibuk bercerita tentang seorang lelaki yang mahu melakukan sesuatu di luar batasan jika Pandalela menang pingat. Malang sungguh kerana keterlanjuran mulutnya bercakap dan tangan menulis (di facebook), namanya menjadi isu hangat hari ini. Kenapa setiap kali Malaysia menang pingat/kalah ada sahaja kontroversi? Nanti Tuhan tak berkati rezeki kita dan mahalkan pingat kita lain tahun baru tahu...Lebih malang kita yang sama terlibat dan mengutuk mamat Johari Pain tu pulak. Sempena bulan mulia ini sama-sama maafkan dia. Doakan kita insaf dan lebih menyesali perbuatannya itu. Sudah-sudahlah mengutuk...jom zikir:)


Rayuan Bantuan Perubatan Untuk Adik Muhammad Raiyan Miqael

Salam Ramadhan Almubarak,

Di kesempatan ini, saya ingin memanjangkan usaha ibu bapa kepada adik Muhammad Raiyan Miqael Bin Mohd Ridzuan yang menghidap cerebral palsy sejak lahir. Bantuan perubatan ini bagi menghantar dia menjalani rawatan stem cell di China.

Petikan status fesbuk ibu kepada adik Muhammad
Berikut ialah petikan penuh pada status fesbuk yang ditulis oleh Sofea Pauzi.
Assalamualaikum semua.......

Kepada kengkawan di facebook...saya melampirkan surat ini agar anda semua dapat menyumbang sesuatu bagi meringankan tanggungan kos perubatan anak kami iaitu Muhd Raiyan Miqael Di shanghai, China..... Insyaaalah dengan harapan kami mampu mengumpul wang sebanyak ini dlm masa yg terdekat untuk menyembuhkan penyakit anak kami......Kami juga telah berusaha menghantar surat ini di beberapa Badan Ngo dengan harapan ianya akan mendapat perhatian umum.....

PER : RAYUAN PENUBUHAN TABUNG BANTUAN UNTUK MENAMPUNG KOS PERUBATAN MUHD RAIYAN MIQAEL BIN MUHD RIDZUAN DI SHANGHAI ,CHINA

Merujuk perkara yang tersebut diatas , kami merayu supaya pihak tuan dapat menubuhkan satu tabung bantuan amal bagi mengumpul sejumlah wang untuk kos perubatan anak kami Muhd Raiyan Miqael Bin Muhd Ridzuan di Shanghai , China.
2. Untuk makluman pihak tuan , anak kami menghidapi penyakit Cerebral Palsy : Severe motor impairment with dystonic-spastic quadriplegia sejak lahir lagi. Sehingga kini kami masih belum menemui rawatan yang boleh menyembuhkan penyakit anak kami. Muhd Raiyan Miqael hanya menjalani rawatan fisioterapi dan bergantung kepada ubat kejang yang dibekalkan oleh pihak hospital.
3. Namun begitu selepas berbincang dengan Dr. Malinee A Thambyayah iaitu doktor pakar nuerologi di Hospital Pantai Bangsar, Kami memutuskan untuk menjalani rawatan stem cell terapi yang dijalankan di Life Stem Cell Centre, Shanghai, China. Rawatan ini adalah satu-satunya alternatif terbaik dan memberi harapan besar agar anak kami pulih dari penyakitnya.
4. Untuk makluman pihak tuan , kos bagi menjalani rawatan stem cell adalah sebanyak USD$30,000 iaitu lebih kurang RM100,000.00 tidak termasuk kos-kos lain. Disini kami lampirkan sesalinan surat dan bukti anggaran kos rawatan yang telah kami terima daripada pihak hospital untuk rujukan pihak tuan.
5. Sungguhpun begitu , kami tidak mampu untuk mengumpul wang sebanyak itu dalam masa terdekat ini iaitu dalam tempoh tiga bulan dari tarikh surat tersebut dikeluarkan kepada kami. Oleh itu, kami amat berharap dengan penglibatan pihak tuan dalam menubuhkan tabung ini , dapat merealisasikan impian kami bagi memulihkan penyakit anak kami.

6. Kami percaya dengan permohonan ini pihak media memainkan peranan penting dalam menyebarkan isu-isu berkaitan dengan kebajikan rakyat 1 Malaysia. Hal ini terbukti dengan adanya individu-individu lain yang telah berjaya dibantu melalui sebaran media.
Perhatian dan kerjasama daripada pihak tuan menimbangkan permohonan ini, kami dahului dengan ucapan jutaan terima kasih. Respon positif daripada pihak tuan sudah pasti akan membawa sinar harapan terhadap rawatan yang bakal dijalankan keatas anak kami.

Sekian.
Yang Benar,

................................................
1. Sofiah Binti Pauzi (Nric: 840717025232)
(Ibu Muhd Raiyan Miqael Bin Muhd Ridzuan)
No. Tel: 010-4010360
2. Muhd Ridzuan Bin Daud (Nric: 811125065887)
( Bapa Muhammad Raiyan Miqael Bin Muhd Ridzuan)
No. Tel: 010-4000360
Muhammad Raiyan semasa lahir
Muhammad ketika berusia setahun

Muhammad dan abahnya. Tahun ini Muhammad 2tahun.
 KAK AINA: Bagi pihak keluarga adik Muhammad, saya dahulukan ucapan terima kasih kepada sesiapa yang sudi share dan forward kisah mereka ini. Untuk pengetahuan adik Muhammad ialah anak kepada adik ipar saya, Ridzuan seorang juruteknik di Kementerian Penerangan cawangan Maran, Pahang. Isterinya Sofea sorang suri rumah. Segala maklumat lanjut dan pertanyaan sila hubungi ibu bapa adik Muhammad di talian berikut:
Sofiah Binti Pauzi (Nric: 840717025232)
(Ibu Muhd Raiyan Miqael Bin Muhd Ridzuan)
No. Tel: 010-4010360
  Muhd Ridzuan Bin Daud (Nric: 811125065887)
(Bapa Muhammad Raiyan Miqael Bin Muhd Ridzuan)
No. Tel: 010-4000360
*** Mereka memang tidak menyenaraikan sebarang no akaun. Kepada yang sudi membantu, sila hubungi talian di atas.Boleh bertanya lanjut kepada ibu bapanya.


Pesanan para murshid, ustaz dan pendakwah kepada ummat Islam

Salam Ramadhan almubarak...

Di kesempatan ini, saya ingin memetik sebaran dari status muka buku (FB) Ustaz Zaharuddin (uzar) tentang muafakat para ulamak kita dalam Himpunan Para Ustaz dan Pendakwah yang baru lalu. Berikut catatan beliau:

Sempena menyambut bulan Ramadan yang mulia tahun 1433 Hijrah ini, Multaqa Asatizah dan Du’at (MURSHID) atau ‘Himpunan Para Ustaz dan Pendakwah’ ingin mengucapkan tahniah kepada semua umat Islam yang diberi anugerah rezeki oleh Allah s.w.t bagi menyambut bulan Ramadan pada tahun ini.

Dengan itu, kami menyeru seluruh umat Islam agar menyambut bulan Ramadan yang mulia ini dengan kesedaran bahawa ia adalah suatu bulan mujahadah bagi mencapai taqwa melalui latihan kerohanian dan ketahanan terhadap dugaan syahwat yang pelbagai serta peningkatan ilmu terhadap inti Al-Quran serta menambahkan bacaannya. Allah s.w.t menyebut :
شهر رمضان الذي أنزل فيه القرآن هدى للناس وبينات من الهدى والفرقان

Ertinya: Bulan Ramadan yang diturunkan padanya Al-Quran sebagai pentunjuk bagi manusia dan bukti keterangan dari petunjuk dan pembeza (di antara yang benar dan salah). (Al-Baqarah: 185)

Sempena bulan Ramadan, bulan tarbiah dan perjuangan ini, kami ingin menegaskan beberapa hal berikut :-

1. Menyeru para ilmuan Islam dan masyarakat awam agar kembali memikirkan dan berusaha memberikan fokus serta penelitian terhadap amalan dan isu-isu yang paling utama di bulan Ramadan seperti :-

a) Meraih Taqwa & Mendapatkan Keampunan : Hal ini ternyata dengan sangat jelas melalui arahan Allah dan RasulNya. Perbincangan berkenaan kaedah, cara dan cabaran yang boleh menghalang seseorang dari mencapai sasaran ini perlu diberikan perhatian yang lebih utama.

b) Bulan Mengingati Fungsi Al-Quran : Allah menyebut bahawa Al-Quran diturunkan di bulan Ramadhan ini sebagai petunjuk, dan bukti kebenaran petunjuk dan pembeza di antara haq dan yang batil. Justeru perbincangan berkenaan kemestian umat Islam kembali kepada Al-Quran sebagai satu-satunya formula untuk berjaya sebagai golongan bertaqwa dan selamat dunia akhirat perlu diperhebatkan.

c) Amaran Terhadap Pengikis Pahala Ramadhan yang tiada khilaf padanya: Sabda-sabda Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam berkenaan tindakan yang boleh menghapuskan pahala puasa Ramadhan seperti bercakap kotor, nista, carut dan perbuatan jahat dan keji di waktu bulan ini. Ia perlu dipertekankan kerana ia adalah perkara yang disepakati bakal merosakkan pahala puasa seseorang walaupun ia tidak sampai membatalkan zahir puasanya.

d) Kaedah Penambah Pahala & Redha Allah di Bulan Ramadhan yang tiada khilaf padanya: Sabda-sabda Nabi sallallahu ‘alaihi wa sallam yang mengandungi janji-janji dan tawaran Allah di bulan ini juga perlu diperluas kepada orang ramai agar semakin ramai yang berpotensi ke Syurga Allah sekaligus melemahkan fungsi Syaitan dan nafsu amarah yang sentiasa ingin mengajak kepada kemaksiatan.

'niat baik' pengguna yang merugikan penjual

Salam, Ramadhan mubarak :)

Rasanya semua orang pernah membeli barang-barang. Tak kisahlah apa pun barangnya dan di mana, adakalanya kita telah membuat kesalahan sama ada sengaja atau tidak sengaja merugikan penjual barang. Oppp, apa agaknya kesalahan itu ek?

Honestly saya juga berbuat kesalahan yang sama. Contoh, ambil barang dan kemudian tak jadi nak beli lalu tinggalkan di rak yang tidak berkenaan. Selainnya, memeriksa kualiti barang dengan memicit/tekan. Namun walaupun begitu, rasanya tidaklah pula sampai merugikan penjual sebab saya takkan meninggalkan barang beku di bahagian kering atau beli ikan tinggalkan di rak tepung. Kalau iyye pun saya tekan/picit buah contohnya, saya akan memastikan tidak mencacatkan buah tersebut. Kecuali, kalau beli kacang bendi kenalah patahnya hujungnya. Kalau liat, sah sah tua dan tak lut nak makan.So, alang-alang dah patah beli sahaja yang dipatahkan itu. 

Walaupun apa pun alasan untuk contoh di atas, sebagai pengguna, kita dilabelkan bersalah kerana tidak beretika. Iyye ke? Mungkin ramai tak bersetuju. Saya juga. Jujurnya kerana, selagi tidak mencacatkan barang sehingga tiada mahu membelinya. Betul tak? Pihak penjual meminta kita meletakkan kepercayaan kepada mereka. Namun bagaimana kumahu percaya, jika kualiti barang kadang-kadang tidak memuaskan hati?

Dendam seorang suami,mencari pembunuh isteri tercinta...

Siapa tak sedih isteri tercinta mati dibunuh. Tapi, tak ramai orang yang punya keberanian untuk memburu pembunuh yang ganas lagi susah dicari. Begitulah tinggi semangat bagi Embol Asum, Ketua Rumah Panjang Nanga Sungai Anak untuk memburu 'Bujang Sebelak',iaitu buaya di Sungai Sebelak, Betong Sarawak yang dikatakan telah membunuh isterinya...

Buru puluhan ribu buaya Sarawak


KEHANGATAN kisah manusia menjadi santapan buaya atau serangan haiwan reptilia yang terkenal dengan jolokan sang bedal ini sering menjadi paparan media.
Malah cerita atau mitos mengenai haiwan pemangsa ini seringkali menjadi bualan penduduk yang tinggal berhampiran sungai, lebih-lebih lagi di sepanjang sungai di Sarawak.
Terbaharu, negara digemparkan dengan kejadian menimpa isteri Ketua Rumah Panjang Nanga Sungai Anak, Siah Munsong, 42, yang dibaham buaya berukuran lima meter dan bersaiz sebesar tong dram. Dia diserang ketika sedang mandi di jeti rumah panjang itu.
Rentetan peristiwa tersebut, suami mangsa Embol Asum, 48, menyimpan dendam terhadap Bujang Sebelak, pemangsa yang meragut nyawa wanita yang dikahwininya kira-kira tiga dekad lalu.
Berbekalkan kerinduan terhadap mendiang isteri dan dendam kesumat terhadap haiwan yang dalam masyarakat Iban yang terkenal dengan panggilan 'aki' atau sebutan akik, 'orang dalam' atau 'jelu air', kepakaran dan kemahiran seorang pawang tersohor dari Betong, Indet anak Sanabong, 49, diperlukan.

Kucing ini sangat pandai bergambar:)[Comix version]

Puzzle of Love







Entah dari mana datangnya idea hero yang seorang ni. Suatu hari tika balik sekolah, dimintanya ibu 'meneka' apa yang ditulis pada keratan kertas yang dipotong-potong kecil. Maka ibu pun excited menyusun puzzle...

Haha...kelakar pun ada. Dalam keterujaan dia untuk menyatakan 'perasaan' kepada ibu ini, dia terhilangkan 2 abjad.

Keesokan  harinya dia bawa pulang dari sekolah lagi. Kali ini ayat lengkap!

Ingatkan itu yang terakhir. Esok dia balik dengan puzzle ciptaannya lagi. 

"Ibu, cuba teka. Kalau ibu teka betul, Almustofa ada hadiah untuk ibu. Hari ini Almustofa tahan lapar sebab nak beli hadiah untuk ibu." Menyirap darah ibu bila dia kata dia berlapar. Antara rasa terharu dan marah, perbuatan itu sepatutnya dia tak lakukan.

Jom mengaji Alquran

SUMBER
(DepaN dari kiri) Dr. Abd. Raufi Hassan, Hassan Azhari, Pengarah Urusan Telaga Biru Sdn. Bhd., Dr. Zahazan Mohamed dan Subhi Ba’i selepas lawatan ke kilang percetakan Times Offset, Shah Alam, Selangor, baru-baru ini.
ALANGKAH baiknya jika terdapat sebuah al-Quran yang dapat memberi panduan untuk seseorang itu memberhentikan bacaan (wakaf) dan memulakan bacaan (ibtida’) pada ayat-ayat yang panjang yang tidak terdapat tanda-tanda wakaf."
Itulah luahan rasa yang menjadi cetusan idea pensyarah Jabatan Bahasa Asing, Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi, Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof. Madya Dr. Abd. Rauf Hassan lewat solat Subuh, kira-kira tiga tahun lalu.
Malah ilham itulah yang telah membawa kepada terhasilnya Al-Quran al-Karim dengan Panduan Wakaf dan Ibtida’ yang dijangka berada di pasaran awal Julai ini.
Uniknya lagi, Al-Quran al-Karim dengan Panduan Waqaf dan Ibtida’ itu juga merupakan al-Quran yang pertama diterbitkan di Malaysia malah ia merupakan al-Quran yang pertama seumpamanya di dunia.
Tegas Dr. Abd. Rauf, belum terdapat penerbitan seperti itu sebelum ini, sama ada di dunia Arab mahupun di Nusantara.
Malah akui, anak kepada pakar ilmu tajwid dan tarannum terkemuka, Tan Sri Hassan Azhari itu, fikirannya terus melayang memikirkan idea tersebut sepanjang hari itu.
“Sewaktu dalam kereta ke tempat kerja, saya mula membayangkan satu sistem warna yang mudah dan menarik yang dapat memberikan panduan kepada pembaca al-Quran dalam waqaf dan ibtida'.
“Kemudian saya mula mereka dan mencipta mengunakan tiga warna dan saya letakkan dalam al-Quran bagi 20 ayat dalam surah al-Baqarah.

Trick penjual

Pada masa kecil saya dahulu, jurujual yang datang sangat mudah dikenali. Sampai aje depan pintu rumah, terus mereka akan bertanya.

"Mak cik nak beli?" Tanpa berselindung di sebalik kemunculan mereka di rumah kami. Kekadang kedatangan mereka dalam kumpulan dan kemudian mereka berbahagi rumah untuk dikunjungi. MO sebegitu sudah sedia diketahui.

"Mak..mak ...ada van putih. Orang nak jual-jual kot sebab ramai yang turun dari van tu" jelas saya dalam lingkungan usia di bangku sekolah rendah.

"Eh, cepat..cepat...cepat masuk! Tutup pintu!" Arah emak kalau malas nak melayan jurujual.

Kami juga ketakutan selepas emak bagitahu kalau tak tutup pintu nanti orang jual tarik masuk van bawa lari. Kalau tak dan nak tutup pintu, dan jurujual lebih pantas menjengah rumah, terpaksa jugalah emak melayan dengan terpaksa... Untung, kalau abah yang ada di rumah sebab dia lebih tegas untuk mengatakan TIDAK atau TAK NAK. Tambahan, mungkin wajah garang abah menyebabkan jurujual mati akal untuk terus memujuk. Syukur sangat sebab jurujual tidak berjaya masuk ke rumah. Hemmm...jangan tak percaya, ada juga setengah dari mereka yang belum sempat cakap tak nak terus menanggalkan kasut dan bersila dalam rumah untuk 'membentangkan' produk jualan langsung.

Emak saya sendiri pernah terlibat dengan jualan langsung ini. Saya tidak pernah pula melihat dia mempromosi produk seperti jurujual tersebut yang berjalan dari rumah ke rumah. Dia sekadar menunjukkan katalog barangan dengan jiran dan saudara mara yang datang bertandang ke rumah. Mak pemalu dan agak pendiam orangnya. Mungkin sebab itu dia tidaklah menjadi agen jualan yang berjaya. 

Bukan maksud saya merendahkan kemampuan emak, tetapi saya rasa dia terpedaya dengan pujuk rayu jurujual untuk menjadi agen. Saya masih ingat, di rumah kami dulu ada satu fail keras yang tertera jenama produk, nama emak sebagai agen. Dalam fail itu terkandung katalog-katalog barangan dan borang tempahan untuk pelanggan. Emak langsung tidak kisah saya dan adik-adik usik. Akhirnya, fail dan segala isi kandungannya menjadi barang mainan kami. Hehe...

Dalam banyak-banyak jurujual, paling best kalau 'orang gendong'  yang datang. Orang gendong ialah orang Pakistan atau Myanmar yang datang menjual pakaian tetapi dengan menggendong jualannya di dalam kain dan dijunjung atas kepala. Ada juga benggali yang menjual karpet menggunakan motor. Kalau kumpulan ini datang, pasti emak atau wan (nenek) akan membeli baju untuk kami juga. Suka sangat masa tu sebab dapat baju baru.

Zaman sekarang, jurujual semakin bijak melaksanakan modus operandi mereka. Tiada juga lagi jurujual yang berani masuk ke rumah kecuali dibenarkan. Kalau ada masuk juga, memang sikap kurang ajarnya itu akan mendapat pembalasan pada masa itu juga. Mungkin mereka sudah belajar dari kesilapan dan kelemahan masa lalu. Tiada juga lagi jurujual yang berniaga secara menggendong barangan berat-berat ke rumah-rumah. Mungkin ada, tapi susah nak jumpa.

Beberapa tahun lalu rumah saya di datangi seorang jurujual.

"Kak, kak tadi ada tak orang datang hantar air? Air bersih boleh diminum, diguna untuk masak..." bla...bla... Saya tidak mensyaki niat sebenarnya pun.

Siapa Profesor Dr. Muhaya Mohamad?

Jom kenali lebih dekat siapakah sebenarnya Prof. Muhaya... Artikel ini ditulis wartawan Kosmo dan dipapar secara online di sini.

RENCANA UTAMA

Mohamad perancang kejayaan Muhaya




JIKA tangan seorang ibu yang menghayun buaian mampu menggoncang dunia, ketegasan seorang bapa pula mampu membentuk negara. Kalau syurga terletak di telapak kaki ibu, reda golongan ayah juga tiada tandingnya.
Sekeras manapun hati seorang bapa, mereka tidak pernah rela menyaksikan kegagalan anak-anak. Riak tenang pada wajah mereka sebenarnya menanggung seribu perit demi membimbing zuriat ke tempat tertinggi.
Hal itu disedari Profesor Dr. Muhaya Mohamad, 54, sejak beliau kecil. Arwah bapanya, Mohamad Busu, diibaratkan sebagai perancang kepada keseluruhan kejayaannya hari ini. Selaku seorang askar berpangkat leftenan, bapa Muhaya mengawal ketat setiap pergerakan anak-anak.
"Setiap hari, saya dan adik-beradik hanya dibenarkan bermain di luar rumah sehingga pukul 6 petang. Tiba waktu itu, kami semua wajib mandi dan siap sedia untuk solat Maghrib berjemaah.
"Siapa ingkar pasti tidak terlepas daripada dirotan ayah. Saya sendiri pernah beberapa kali dihukum tetapi disebabkan bijak memberi alasan, saya kerap terlepas," imbau Muhaya yang memanggil bapanya dengan gelaran bak.
Tambah pakar mata yang bertugas di Pusat Mata dan Lasik, Pusat Perubatan Prince Court, Kuala Lumpur itu: "Walaupun dipukul dengan tali pinggang, namun ayah hanya memukul anak-anaknya di bawah lutut. Sewaktu hukuman itu, dia tidak henti-henti menyatakan bahawa dia hanya memukul perangai kami. Lama-kelamaan, saya mengerti apa yang dimaksudkannya."

Kelainan sambutan Hari Bapa pada tahun ini

Selamat Hari Bapa....Happy Father's Day...

Itulah ucapan kita saban tahun buat yang tersayang yang bergelar bapa. paling hampir, sudah pasti ayahanda kita sendiri, suami kita, adik beradik kita, sepupu sepapat kita, dan sahabat handai belaka... Saban tahun, ucapan diberi tak pernah lupa! Saban tahun kita hulurkan hadiah atau berikan sambutan dengan meraikan dengan membawa keluar makan bersama atau sebagainya. Segalanya bagi menghargai jasa dan pengorbanan mereka selama ini terhadap keluarga tersayang...

Seandainya tidak mampu memberi hadiah dan membuat sambutan dengan makan-makan, cukuplah sekadar ucapan dan doa semoga panjang umur, sihat sejahtera dan bahagia dunia akhirat. Itu sudah juga mencukupi bagi seorang ayah apabila diri mereka diingati, dihargai dan disayangi.

Projek 'Malaysia My Second Home'

Kalau korang lah kan, kalau berkemampuan, agak-agak negara manakah nak dijadikan sebagai rumah kedua selain Malaysia tercinta ini? Huhu...fikir, fikir...

Tahu tak projek 'Malaysia My Second Home' ? Projek ini dianjurkan oleh Kementerian Pelancongan Malaysia dan mendapat restu kerajaan. Dalam projek ini, warganegara asing di'jemput' untuk menetap di Malaysia. Oleh itu, mereka boleh membeli dan memiliki sendiri rumah mereka di sini. Mereka yang diterima dalam projek ini juga dibenarkan tinggal di Malaysia seberapa lama yang diinginkan menggunakan pas lawatan sosial (multiple-entry). Dalam hal ini, tempoh 10 tahun bagi pas tersebut boleh sentiasa diperbaharui.

Dalam projek Malaysia sebagai rumah kedua ini juga, para peserta program dibenarkan membawa ahli keluarga yang terdiri dari isteri dan anak-anak yang belum berkahwin (usia bawah 21tahun) sebagai tanggungan. Semua warga asing daripada negara yang diiktiraf Malaysia tidak kira bangsa dan agama boleh memohon. Untuk maklumat lanjut sila layari laman http://www.mm2h.gov.my/.

Risiko penyakit: Jom buat penilaian sendiri tahap kesihatan anda.


Klik pada imej untuk ke website
Menjaga kesihatan adalah wajib untuk setiap manusia. Nikmat sihat adalah anugerah ALLAH buat hambanya. Manusia yang sihat dapat melaksanakan aktiviti dengan baik dan mungkin dengan lebih cemerlang tanpa masalah. Sedangkan kalau manusia itu sakit, banyak perkara menjadi halangan kepadanya untuk melakukan termasuk beribadat. Namun, sihat atau sakit keduanya adalah ujian ALLAH buat kita sebagai hamba. Sama ada kita bersyukur atau mengadu masalah yang dihadapi kepada-NYA.

Kita mesti prihatin atas perubahan diri sendiri. Kadang-kadang kita menafikan diri berubah dan orang sekeliling kita yang akan memberitahu kita. Setiap perubahan perlu dilihat secara positif. Kalau orang memberitahu diri semakin 'sihat' maka, cerminlah diri kita! 

Menjadi gemuk tidak semestinya mempunyai penyakit dan seorang yang kurus tidak semestinya tidak akan menghidap penyakit. Kurus dan gemuk akan dihinggapi penyakit sekiranya empunya diri tidak mengamalkan amalan cara hidup yang sihat. Tetapi, antara gemuk dan kurus, orang yang gemuk atau obes (mempunyai berat badan berlebihan) mempunyai risiko berkali ganda lebih besar berbanding orang yang kurus.

Nampak tak skrin di atas. Jom terjah web kementerian kesihatan untuk membuat sendiri penilaian risiko penyakit terhadap diri sendiri. Ia hanyalah penialaian secara rambang, yang dibuat berdasarkan input yang kita bagi terhadap soalan-soalan yang disediakan.

Menyedari kegemukan dan diri obes, semestinya kita semua akan berperang dengan emosi dan nafsu untuk kurus dan kepayahan untuk berlapar. Sebenarnya bukan matipun kalau berlapar. Lapar bukanlah maksudnya tidak makan langsung. Tapi diperingkat awal, bila orang yang dah biasa banyak makan tiba-tiba mengurangkan portion makanan mereka iaitu mengambil dalam jumlah yang sedikit sudah pasti akan cepat berasa lapar. Dalam situasi begini, sekiranya nafsu mengatasi keazaman diri sudah pasti azam untuk mengurangkan berat badan hanya tinggal sebagai azam.

Ustaz Hasrizal, empunya blog saifulislam.com berkata: 

Biar pun diet itu lazimnya menjurus kepada subjek fizikal, sama seperti pencapaian-pencapaian kehidupan yang lain, fizikal itu memerlukan kombinasi intelektual, emosional dan spiritual. Malah, kerosakan fizikal dalam bentuk lebihan berat badan dan penyakit, menjadi simptom kepada adanya kerosakan intelektual, emosional dan fizikal  [baca selanjutnya..]

Haram menyiarkan gambar yang boleh menyebabkan fitnah dan timbul ghairah orang

Ustaz Azhar Idrus di dalam ceramahnya memberitahu:
“Hukumnya haram, menyiarkan gambar senyum sana senyum sini adalah fitnah. Nescaya mengundang dan menaikkan nafsu orang yang melihatnya. Tidak elok bukan, walaupun individu yang bergambar itu mempunyai perhubungan yang sah di sisi Islam"
Walaupun beliau percaya niat individu tersebut hanyalah untuk memaparkan hubungan kasih sayang dan berkongsi kebahagiaan mereka dengan orang lain.

Kenyataan UAI diatas dimuatkan di dalam artikel di Sinar Harian yang bertajuk "Alkisah rumahtangga di FB". Sila baca di sini.

Pada pendapat saya, bukan hanya di fesbuk, malah di media online yang lain termasuk blog di mana gambar-gambar tersebut boleh dilihat oleh khalayak dan turut berpotensi mendatangkan fitnah dan seterusnya merangsang nafsu orang lain. Jadi, bukan yang sudah berumahtangga, malah orang bujang juga harus beringat dengan isu ini supaya niat baik tidak menjadi haram.

Betul tak?

Wordless Wednesday: Topeng muka kulit pisang


Dinasor yang comel

Dinasor sudah lama pupus. Tetapi, pengkisahan tentang dinasor banyak dimuatkan dalam movie dan siri kartun yang dapat ditonton oleh anak-anak. Oleh itu, sikit sebanyak anak-anak kita dapat mengenali dinasor. Kalau nak mengenali dengan lebih 'rapat' boleh baca buku dan melawat pameran dinasor macam dekat Pusat Sains Negara ni...

Dahulu anak-anak dah pernah pergi sekali. Memang diorang enjoy...Jo layan gambar yang diupload di msn.com. oleh Amin Khairuddin. Comel-comel belaka!

Photos: Dinosaurs Alive @Pusat Sains Negara

Kesian Datuk Lee Chong Wei

Temasya Olimpik London dah tak lama. Selepas kecederaan baru-baru ini, agak melegakan bila dia disahkan kecederaannya tidak berapa serius dan boleh bertanding di Olimpik. Namun, datang pula dugaan bila ayahnya dikatakan melakukan percubaan bunuh diri hari ini di Pulau Pinang.

Bukan hanya masalah fizikal, 'serangan' mental sebegini juga boleh menggugat persiapan dirinya ke Olimpik. Sama ada berita tersebut benar atau hanya 'salah faham', sikit sebanyak memang mengganggu gugat hidup beliau. Semoga Datuk Lee Chong Wei tabah. Dalam situasi-situasa beginilah sokongan moral keluarga, rakan-rakan, msn dan peminat amat diperlukan agar beliau tak patah semangat untuk berjuang demi negara.

Berita dilaporkan berikut tidak menyebut nama dan kaitan dengan Lee Chong Wei pun:
Bapa Ahli Sukan Cuba Bunuh Diri Di Jambatan Pulau Pinang
BUKIT MERTAJAM: Polis menggagalkan dua cubaan membunuh diri bapa kepada seorang ahli sukan negara termasuk di atas Jambatan Pulau Pinang.
Lelaki berusia 59 tahun itu yang menetap di Butterworth pada mulanya dikatakan cuba membunuh diri berhampiran pusat beli-belah Queensbay, Bayan Lepas awal pagi ini namun digagalkan pihak polis yang bertindak memujuknya.
Ketua Polis Daerah Seberang Perai Tengah (SPT). ACP Azman Abd Lah berkata pihak polis menerima maklumat lelaki itu sedang menangis di tepi laut berhampiran pusat membeli belah Queensbay kira-kira pukul 4 pagi Ahad.
"Pasukan peronda dihantar ke tempat kejadian dan bertindak memujuk beliau agar pulang ke rumahnya.
"Anggota kita mengambil masa kira-kira tiga jam untuk memujuknya sebelum dia mahu pulang dengan baik," katanya ketika dihubungi Bernama di sini.
Beliau berkata pasukan peronda polis itu juga bertindak mengiringi bapa ahli sukan itu yang memandu kereta bagi mengelak sebarang kejadian tidak diingini.
"Sebaik tiba di kilometer dua Jambatan Pulau Pinang kira-kira pukul 7.45 pagi, dia memberhentikan kereta di tepi jambatan dan keluar serta cuba terjun ke laut. Bagaimanapun hasil tindakan pantas polis, kita berjaya menyelamatkannya," katanya.
Azman berkata lelaki itu dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah SPT untuk diambil keterangan bagi membantu siasatan.
"Berdasarkan keterangan awal, beliau mendakwa menghadapi masalah keluarga kerana anggota keluarganya tidak mempedulikannya," katanya. BERNAMA [sumber]

Happy hour @Kuala Gandah

Cuti sekolah anak-anak dah balik kampung semuanya...eh ada seorang cicir. Adik.

Alkisahnya, masa on the way balik Maran, uncle diorang yang dipanggil Pak Abang tu bawalah singgah tengok gajah di Kuala Gandah sekejap. Wow, first time dapat bagi gajah makan. Semua teruja walaupun mula-mula tu 'malu-malu' nak dekat dengan gajah. Kalau di zoo, gajah boleh tengok dari jauh aje...





Terima kasih Pak Abang sebab bawak anak-anak jalan. Those picas cilok dari fesbuk Mak CT. Hehe...

Semangat ibu mengandung

Antara atlet negara yang bakal bertarung di Sukan Olimpik London bulan depan ialah penembak emas sukan SEA yang lalu, Nur Suryani Mohd Taibi. Suryani kala ini sedang mengandung sulung 6-7 bulan.

Dengan usia kandungannya yang semakin sarat, Suryani dinasihatkan supaya berfikir panjang jika mahu ke London. Antara misi negara dan keselamatan dirinya dan kandungan kedua-duanya sama penting. Tahap kesihatannya dilaporkan baik, dan dijangka faktor mengandung itu juga boleh menjadi suntikan semangat paling ampuh untuk dia beraksi cemerlang.

Bibik bergaji RM700 dah mai dah


Amah Indonesia Kembali Bertugas Di Malaysia
KUALA LUMPUR: Berikutan keputusan Indonesia menarik balik pembekuan penghantaran pembantu rumah ke Malaysia berkuatkuasa 1 Disember 2011, kumpulan pertama 29 amah Indonesia mula bertugas semula dengan majikan tempatan pada Sabtu. Wanita dari Jawa Timur yang tiba di Malaysia tiga hari lalu itu diserahkan kepada majikan masing-masing pada satu majlis khas di sini. 
Presiden Persatuan Agensi Pembantu Rumah Asing Malaysia (PAPA), Jeffrey Foo berkata kemasukan semula pembantu rumah Indonesia itu menjadi realiti melalui memorandum persefahaman (MoU) antara Malaysia dan Indonesia yang dimuktamadkan November lepas. Beliau berkata MoU berkenaan lebih menjamin kebajikan amah dari negara jiran itu terutama dalam soal pembayaran gaji dan tugas mereka. 
"Sekarang, majikan wajib membuka akaun khas untuk pembantu rumah Indonesia, dan kemasukan gaji akan dipantau bagi memastikan tidak ada unsur manipulasi," Foo memberitahu pemberita pada majlis itu. 
Foo berkata tugas pembantu rumah dihadkan kepada melakukan kerja-kerja rumah sahaja manakala tugas seperti menjaga anak atau warga tua adalah terpulang kepada budi bicara pembantu rumah berkenaan. 
"Majikan juga tidak boleh memaksa dan membuat aduan sekiranya amah mereka tidak mahir menjaga anak kecil kerana ia bukan kepakaran mereka," katanya.
Indonesia melaksanakan pembekuan sementara penghantaran pembantu rumah ke Malaysia pada Jun 2009 berikutan beberapa kejadian penderaan terhadap pembantu rumah Indonesia oleh majikan Malaysia. 
Ditanya tentang cuti, Foo berkata setiap pembantu rumah berkenaan diberi cuti sehari seminggu, dan ia tidak semestinya jatuh pada hujung minggu sahaja.
"Jika mereka ingin bercuti pada hari bekerja (Isnin-Jumaat), ia perlu mendapat persetujuan majikan terlebih dahulu," kata presiden PAPA itu. 
Bagaimanapun, jika pembantu rumah itu diminta bekerja pada hari mereka bercuti, majikan perlu membayar RM27 sehari dan bayaran tersebut tidak termasuk gaji RM700 sebulan, jelas Foo. 
Beliau menarik perhatian bahawa kedatangan kumpulan pertama itu, walaupun bilangannya sedikit, merupakan hasil perbincangan kerajaan dengan pihak berkuasa Indonesia dalam usaha mengisi permintaan bagi mendapatkan pembantu rumah di Malaysia.
"PAPA sendiri menerima kira-kira 3,000 permintaan untuk pekerja domestik dan kedatangan 29 pembantu rumah dari Jawa Timur itu ialah hasil persetujuan bersama kedua-dua negara," katanya.
Penarikan balik pembekuan penghantaran pembantu rumah Indonesia ke Malaysia diumumkan selepas mesyuarat dua hala melibatkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan Presiden Indonesia Susilo Bambang Yudhoyono di luar Sidang Kemuncak Asean di Bali pada November 2011. BERNAMA
Hemmm mai dah....biarpun hanya 29 orang, nampaknya ada juga yang sanggup dan sudah ada juga permintaan untuk masa akan datang. Kalau kita tak suka dan tak setuju dengan syarat-syarat yang dikemukakan, janganlah ambil. Trylah cari alternatif lain. Jangan mula-mula aja setuju, nanti dah ambil, korang banyak komplen pulak. 

Petang-petang ni jom menjala!

Bukan menjala ikan yer.....

Ni menjala kat dapur. Jom!

Jala-jala Roti Jala.

Pertama kali buat. Tak berapa cun. Hehe..tangan ketar weh....

jangan pandang rupanya, kena rasa baru tau....:)

Resepi check kat dapur ini. Kalau nak kelainan, CMG ada resepinya. Sini.

Hebat ke Hujan sampai jadi Juara Versus?

Versus, program realiti yang melibatkan band-band sudahpun berakhir malam tadi dengan menobatkan Hujan sebagai Juara musim pertama. Sebenarnya dari awal episod saya memang tak follow malah program yang berlansung di TV9 itu memang kurang menarik perhatian. Entah macam mana boleh tertengok 1 episod tu (minggu rock kapak) dan terus follow. Itupun dah nak sampai penghujung.

Dalam Versus, setiap band diberikan assignment untuk mengubah lagu mengikut tema diberikan menjadi lain dari susunan asalnya. Memang kejam bila lagu-lagu rap dan balada dirockkan. Lagi kejam bila lagu irama asli juga di'musnah'kan. Kejam dan rosak secara kreatif! Itulah tugasan berat yang band-band tersebut perlu lakukan. 5 buah band yang bertanding terdiri dari Hujan, Black n Parallax, 6th Sense, Sofarz, dan Go Gerila( Aizat).

Pada hemat saya yang tak berapa padu ini, Hujan memang best. Gimmick di pentas konfrontasi akhir dengan membawa Dato' CT, DJ Fuzz dan Altimet memang berjaya meraih undi sms lebih banyak berbanding band lawan untuk battle (vs) iaitu, Go Gerilla. Tahniah Hujan!


Aktiviti sushi mushi :XD

Starter kit for sushi maker

Minggu menanam lemak

Sudah lama suami tercinta teringin nak makan lasagna. So, minggu lepas isteri mithalinya ini pun memberanikanlah diri untuk mencuba potensi diri memasak makanan barat pulak. Kemain berejam mak ngah mencari bahan-bahan di Jusco. Mana taknya, first time mencari bahan masakan barat, jadi peninglah sikit. Dah jumpa, kena check pula sama ada logo halal disahkan Jakim atau tidak.

Alhamdulillah setelah berpening lalat di Jusco, akhirnya berjaya memasak. Ingatkan makan berdua aje dengan encik suami, mana tau anak-anak pun suka juga!

sebelum dibakar

Pesanan seorang ayah yang anaknya mati bunuh diri

Hati mana tak berduka bila anak sendiri meninggal dunia. Apatah lagi jika cara kematiannya tragis dan meninggalkan trauma dalam hidup. Begitulah kasihannya Dr. Ko, seorang doktor pakar kulit yang kehilangan anaknya akibat membunuh diri.

Kes bunuh diri terjadi dari pelbagai sebab. Sebagai orang awam, kita berasa bunuh diri ialah perkara paling bodoh yang dibuat oleh manusia yang putus asa. Lebih-lebih lagi sebagai orang Islam, bunuh diri merupakan dosa besar yang tidak diampunkan oleh ALLAH s.w.t. Sesungguhnya mati itu hak ALLAH dan tiada manusia boleh berdoa supaya cepat mati, atau meminta Tuhan mematikan orang lain. Apatah lagi jika diri sendiri menjadi hakim dengan menjatuhkan hukuman mati untuk diri sendiri atau hukum bunuh untuk manusia lain.

Kekecewaan dalam hidup harus ditangani dengan positif. Sebagai orang Islam kita disuruh mengadu kepada ALLAH jika menghadapi masalah. Masalah dalam hidup adalah asam garam yang tidak boleh diketepikan selagi kita bernyawa. Tanpa asam dan garam ini pasti 'tawar' hidup kita. 

Masalah juga ialah ujian dan tanda 'kasih' Tuhan terhadap hambanya. Hamba yang lulus ujian akan menerima ganjaran kelak di 'hari perhitungan'. Hidup tanpa masalah menjadikan manusia selesa dan lalai mengingati Tuhannya. Mana mungkin kita boleh menjadi manusia yang ampuh dengan kecewaan dan kental dengan kesakitan? Bila kesusahan, pastinya manusia akan kembali kepada Yang Maha Esa.

Sebagai ibubapa kita harus menyiapkan anak-anak kita sejak dari kecil untuk menjadi manusia yang cekal dan tabah. Teguhkan jiwa mereka dengan agama. Diri yang bertiangkan agama INSHA ALLAH akan sentiasa teguh bila diusik dengan cabaran. Andai mereka tersasar, pasti mereka tahu jalan untuk pulang. Dan, jika mereka tercari-cari pelindung mereka akan memohon dari satu-satu Tuhan yang boleh menyelamatkan, ALLAH TAALA!

Berbalik kepada kisah Dr. Ko yang kehilangan anak lelaki satu-satunya. Anak lelaki yang bijak dan pandai sejak kecil. Anak lelaki yang menjadi harapannya dan keluarga. Namun anak itu sudah tiada lagi di dunia fana ini. Dalam nada yang berbaur sedih dan kekesalan beliau berpesan...
"kepada semua ibu bapa, habiskanlah banyak masa dengan anak-anak kita. Jangan manjakan mereka dengan memberi apa sahaja yang mereka mahukan. Jika tidak, nanti mereka tidak tahu perasaan bila kemahuan mereka ditolak. Ada benda di dunia ini yang tidak boleh dibeli dengan wang ringgit..."
Untuk pengetahuan, anak Dr. Ko, Steven seorang pelajar jurusan perubatan. Dia dikatakan terlibat dengan percintaan 3 segi dengan sahabatnya sendiri. Sebelum dia ditemui terjatuh dari sebuah parking kereta dekat pusat membeli belah, Steven sempat menghantar sms kepada gadis terbabit memberitahu bahawa dia tidak mahu menimbulkan sebarang masalah dan memberi tekanan kepada gadis itu. Malah, berpesan supaya dia menonton filem Casablanca.

Berita asal dekat sini.



Lady Gaga join Bersih pulak?

Alkisah suatu petang nan indah, Tok Mok duduk bersimpuh membaca surat khabar sambil menonton tv dengan anak cucunya....

Berita hangat:

FPI tidak akan benarkan Lady Gaga ke Indonesia
JAKARTA 10 Mei - Barisan Pembela Islam (FPI) semalam memberi amaran bahawa mereka tidak akan membenarkan diva pop Amerika Syarikat (AS) Lady Gaga menjejakkan kaki ke Indonesia.
Pengerusi FPI Jakarta, Salim Alatas berkata, mereka akan menggerakkan seramai 30,000 peserta penunjuk perasaan bagi membantah kehadiran artis itu pada 3 Jun depan termasuk menghalangnya di lapangan terbang.
``Kita akan menghalangnya (Gaga) daripada memasuki negara ini. Lebih baik dia tidak menyebarkan ajaran syaitannya ke Indonesia,’’ katanya. - AFP [Utusan Malaysia]

"Wah tak habis-habis Lady Gaga ni...." rungut Tok Mok.

"Wah, tok kenal Lady Gaga? fuiyyo..."tegur Maya Karini cucu Tok Mok darjah 5.

"Ni Lady Gaga, tak habis kecoh kat Malaysia, nak buat Bersih dekat Indonesia pulak..." kata Tok Mok lagi.

"Lady Gaga buat Bersih?" pelik dan hairan si anak Tok Mok, Zizan  - ayah kepada Maya Karini.

"Ni....." Tok Mok tunjuk petikan berita kepada Zizan.

"Laaa...mak ni! Lady Gaga ni penyanyi omputih. Yang buat Bersih tu Ambiga, mak!" jelas Zizan.

"Ooooo ye ke" mereka bertiga gelak besar.

"Mak ingat Lady Gaga dan Ambiga tu orang yang sama"

Zizan geleng kepala. Maya Karini sakit perut gelak. Tok Mok geli hati sendiri.


Fakta:
Inilah Lady Gaga
Ini pula, Lady Ambiga

p/s
Kisah ini saduran dari kisah benar. Memang saya gelak besar.
Biasalah orang tua kekadang ada silap faham. Maafkan mereka :D