Cuak cuak cuak..naseb baik setel

*Salam sejahtera*

Paneh punggong sat tadi lepas kuar kat skrin ada malware detect kat blog saya. Aduhai...puas lah berpinar mata membaca ayat-ayat english di google help untuk mencari cara-cara nak remove malware dari site...panjang siott, siap kena contact gugel supaya tolong review site kita....amik masa beberapa hari pulak tu.

Dalam pening kepala memikior, teringat nak gugel kot kot ada blogger lain share pengalaman diorang kena hack dengan malware....Alhamdulillah. Sorang blogger tu panjang benor jalan cerita dia. Berhari-hari dia berusaha keras nak buang malware sampai siap contact google dan innity - kebetulan datang dari situ. Mmmm tak puas hati saya gugel lagi...

Alhamdulillah sorang cikgu tu bagitahu jalan pendek. Buang je content /link yang mengaitkan site kita dengan site yang ada content malware tu...puas mikir barulah tahu rupenya saya letak satu link di dalam banner grup saya. Lepas buang Alhamdulillah terus ok...

Diumumkan LAMAN CAHAYAMATA sudah sehat sepenuhnya. Anda boleh bersenang hati santai dan lepak di sini. Terima kasih atas perkongsian blogger yang ada pengalaman seram sejuk dan panas dengan malware. Baca sini dan sini.

2 comments:

Gary Asip said...

ha?? ada ke benda ne?? aduh...ne yang risau ne... mintak2 x kena kat blog gary...

Aina said...

hi gary,

ada ...kalau suka ping ping dan letak link mana2 di blog atau site yg kita buat back link kena hack, tempias pun kita dapat.cuma kalau tkena jangan panic.buang je link tu dan kalau perlu link tu di site anda contact owner link yg bmasalah.

hey send my regard tu spongebob:P hehe cool..