Cicak oh cicak

*Salam sejahtera*

Geli cicak tak?ala cicak yang kat rumah tu..bukan cicak man dan bukan cicak gekco atau tokek..


Aduhai tah macam mana cicak spesis ni boleh jatuh terlentang kat lantai di bilik solat kami. Apa lagi anak-anak akak sibuk lah menjerit..

"ibu ada cicak mati" apa lagi ibu ni memang penggeli takdek saya nak pergi tengok cicak tu atau usik sedikit pun bangkainya.

"dah dah suruh Almustofa amik tisu, angkat dan flush dalam toilet" arah saya.

Luqman dan Almustofa berkejaran mencari tisu dan berlumba untuk tunjuk kehandalan mereka pada saya. Addin dan Alfatih pun sibuk mengekor abang-abangnya.

Saat Almustofa nak pegang cicak tu, tiba-tiba ia bergerak, apalagi semua 4 hero tu menjerit. Adik-adik, Addin dan Fatih berlarian ke atas sofa...

"Kalau hidup lagi jangan diusik. Biar je dia kat situ.Jangan dibunuh" arah saya lagi. Takut nanti berciciran pula darah cicak di lantai. Kalau terjadi begitu, tentu ibu jugak yang nak kena lap. Yakkk!

"ibu cicak ni tak de tangan" cerita Almustofa. Oh mungkin sebab dia dah cedera tu yang terlantar di lantai kaku kot. Fikir saya.

"Ibu cicak ni besarrrrr" Cerita Luqman pula. Aduss lagi gelilah saya! Emmm cuma membayangkan dalam fikiran dan tak berani nak lihat dekat.

Masuk Isya' saya suruh semua anak-anak biarkan cicak sakit itu di tepi pintu dan jangan diusik. Ibu nak masuk bilik solat. Sambil lalu saya sempat juga menjeling cicak di bawah pintu. Hanya jarinya yang nampak.

"eemm tadeklah besar mana pun.."fikir saya dalam hati.

Usai solat saya dengar anak-anak bising diluar pintu bilik. Saya buka pintu dan rupa-rupanya cicak tersebut sudah melintang di tengah jalan keluar pintu bilik solat. Alamak macam mana say nak keluar? Apalagi saya pun bertindak beri arahan.

"cepat amik tisu, pegang je kuat-kuat campak dalam toilet!"

"Aman geli...."jerit Luqman.

"Ok Almustofa tolong ibu...cepatlah tolong ibu. Ibu nak keluar ni. Nanti ibu cium Almustofa ok?" pujuk rayu saya pada hero kedua tuh.

Hehe ternyata dia dapat semangat lalu dikutip dan pegang cicak sakit tu kuat-kuat dengan tisu dan campak dalam toilet lalu flush. Alhamdulillah tamatlah riwayat cicak yang sakit itu.....

Saya pun selamat keluar bilik solat sambil memeluk Almustofa dan mencium dia berkali-kali.

"Alahai hero ibu..." kembang pipi dia, happy benor kena puji. Dapat pula ciuman ibu. Terus jadi rajin nak pergi solat.

Itulah untungnya kalau ada anak jantan ni kan? kalau sorang penggeli ada backup. Hehe, Alhamdulillah....



gugel imej: saya pelik tapi kagum pada keberanian orang yang bela cicak-cicak ni.Mmm..

0 comments: