Bertemu sahabat lama di Jusco

*Salam Sejahtera*

Petang kelmarin saya sempat je Jusco untuk mencari keperluan dapur. Sebaik sampai, saya ke bahagian pakaian wanita dahulu untuk cuci-cuci mata melihat yang berkenan di hati. Saja nak survey sebelum membeli kemudian nanti. Tika asyik meneliti pakaian terpandang seseorang yang dikenali. Achik Rahimah! Dia emak sahabat baik saya Sharifah Laily. Lantas saya cium tangan mak cik dan peluk dia. Lama sungguh tak berjumpa. Dia nampak agak kurus sedikit namun  tak banyak beza seperti 3 tahun lepas tatkala bertemu di majlis perkahwinan anak lelakinya. Masih cantik macam pertama kali mengenalinya. Saya jugak yang sudah berubah sehingga dia hampir tak cam akan saya.

Saya malu

"Telefonlah Laily, dia ada kat sini. Tapi, tak tahu kat mana" ucap mak cik.

"Laa mak cik, phone saya hilanglah" jawab saya malu-malu.

Lalu dia menelefon Laily. Siap bagi saya phone dia untuk bercakap.

"Laily ada kat kerusi dekat kaunter Jcard ni" beritahu Laily di corong telefon.

"OK tunggu akak datang"

Sambil berjalan ke sana saya sempat bercermin. Alahai, malunya...malunya...kenapa? Sebab ada jerawat batu yang lately ni membiak banyak pula kat muka. Besar pulak tu...Alahai kenapa..kenapa masa ni pulak terserempak sahabat lama? Dem you jerawat!

Tak tahulah kenapa ringan je airmata menitik bila jumpa Laily. Mungkin sebab lama tak jumpa dan rindu padanya. Juga rindu kenangan lalu bersama-sama dia. Banyak sangat. Kami kongsi cerita suka, cerita airmata, cerita cinta dll. Sama-sama makan, tidur sekatil dan pernah juga berkongsi assignment. Hehe...persahabatan kami sejak zaman kolej-U-kerja-sekarang...

"Gemuk tak akak sekarang?" Saya bertanya. Laily muda setahun dari saya. Sebab itu saya dipanggil akak.

"Adalah sikit" Jawabnya pendek. Heee...mana taknya berat saya sekarang sudah over dari berat akhir masa mengandung. Lebih 4 kilo pulak tu...huhu

"Ni 1st time datang sini. Teringat jugak kat akak sebab akak kan selalu datang sini" cerita Laily. Sebenarnya rumah mak dia dekat je dengan rumah saya. Dalam 15 minit sampai kot. Kalau tak jem. Rumah Laily pulak dekat Shah Alam.

"Budak ni mesti selalu baca blog aku neh"kata saya dalam hati. Kan saya selalu mention pergi JJ dalam blog....

"Laily ada masuk blog akak ke?" 

"Adalah jugak" Adoi, malunya saya masa tu...Ya, dia silent reader saya. 

"Kalau ada akak posting tu, saya tahulah akak ada, akak sehat. Bila tak de, tu yang saya agak macam ada something wrong jadi" 

Ya, masa itulah Laily mengagak ada sesuatu terjadi pada saya. Sebenarnya peristiwa Encik mat P eksiden last year. Sementelah saya sudah tak iktif berfesbuk, maka cerita-cerita sedih ini saya sembunyikan di pengetahuan kawan-kawan. Bukan tak nak sharing tapi hanya memerlukan masa untuk menyesuaikan dengan keadaan yang sudah berubah.

Dekat tapi jauh

Tak lama kami dapat berborak. Saya minta diri untuk misi cuci mata membeli belah. Tapi, sempat juga bertukar cerita perkembangan masing-masing. Alhamdulillah. Di kesempatan itu juga dapat berjumpa anak saudaranya Zafri dan adik-adik lelakinya serta walidnya, Pak cik Syed. Mereka sekeluarga memang saya sudah lama kenal. Saya pun pernah tidur makan di rumah mereka. Dek faktor masa dan peluang, kami sudah lama tak berhubung. Ada telefon tapi tidak berhubung. Cemana tu, kata sahabat baik kan? 

Entahlah, mungkin malu malas kot. Namun dia tetap diingatanku. Dia tetap di hatiku. Begitu juga sahabat-sahabat yang lain. Mungkin sikap sebegini boleh membuatkan ada kawan kita kan berkecil hati. Yelah masing-masing sudah ada kehidupan sendiri. Ada masalah sendiri yang boleh dikongsi pula dengan soulmate masing-masing. Bukan tidak perlukan kawan. Jika ada kesempatan dan peluang, suatu hari kelak saya teringin nak keluar enjoy bersama sahabat-sahabat semua. Hanya kita-kita tanpa yang lain. Mesti happening kan?

Laily, 
Dahulu kita sama-sama mendaki tangga menara gading.
Dahulu kita sama-sama berjalan menuju bilik meeting.
Kita juga sama-sama menyaksikan hari bahagia masing-masing.
Terima kasih atas jasa baik Laily dan keluarga selama ini.
Akak tak pernah lupa.
Laily,
Kini dunia kita berbeza.
Awak dah sampai atas.
Akak tumpang gembira.
Selagi ada nyawa dikandung badan, akak doakan kebahagiaan awak.
Moga awak terus sukses.
Moga sehat selalu dan murah rezeki.
Moga segala impian akan dimakbulkan Allah.
Amin.

2 comments:

Pak Pis said...

lili dan saye dan ramai lagi adalah pembaca blog akak...dan saye sungguh touching bile bace bab air mate ringan untuk mengalir....Bestnye dapat jumpe member lame kak :)

Aina said...

TQ Pis:)