Sedapnya cendol...

Air_cendol_pandan
Gambar KakFida@My Resepi.Com

Kalau buat untuk berbuka petang nanti mesti mabeles kan?


Resepi seperti berikut:


Bahan-bahan ( sekeluarga )

  • 1 ltr santan - dr 1 biji kelapa (lebihkan jika suka pekat lagi)
  • 1 helai daun pandan - disimpul
  • garam secukup rasa
  • secukup cendol pandan-http://www.myresipi.com/top/detail/7398
  • secukup rebusan kacang merah
  • secukup jagung biji
  • sirap gula melaka secukupnya
  • ketulan ais secukupnya

Cara-cara

  1. Santan,daun pandan dan garam secukup rasa dimasak hingga mendidih.Kacau sentiasa supaya tak pecah santan.Matikan api dan sejukkan.
  2. Sediakan bekas minuman,isikan secukup kacang merah,biji jagung dan cendol dan tuangkan santan secukupnya lalu tuangkan juga sirap gula melaka secukup rasa.Isikan dengan ketulan ais.Kalau ada ais parut lagi enak.
  3. Hidangkan ketika dingin.


Joim kita mencuba!

4 comments:

EnY YuSniZaR said...

ahhh sedapnyeeeeeeeeeeee

Aina said...

sharing ideas..heeee kebetulan ade sebungkus dlm peti. duk pikir nak wat air or puding..maybe puding later lah kot:)

eny msk ape petang ni?teringin nak msk cucur ikan bilis dan bubur kacang jugak nanti.hehe...

Terbang Bersamaku said...

wah..sedapnye..my fav. tue...terliur...gulp..huhuhu...

Aina said...

akak dah beli sebelum puasa lg tp x buat-buat sampai arini...tu yg surf recipe..:D