5 Panduan untuk ke Pesta Buku PWTC

Akak nak share beberapa tips untuk mereka yang hendak berkunjung ke Pesta Buku yang masih berbaki 6 hari. Hopefully bergunalah kan;)

1- Harga makan/minum LEBIH dari biasa
"Mak aih, milo 4 ringgit???Nasi lemak 5ringgit???"

Itu adalah keluhan seorang budak sekolah sewaktu kami berbaris untuk membeli air yang dijual di dalam PWTC. Memanglah mahal dik, tengoklah tempat tu di mana kan. Pusat Dagangan Dunia Putra...Akak dahulu kejutan juga. Pertama kali baca menu di Riverside, roti canai RM4.....memang terkejut giler. Setiap kali lalu, pandang ajelah. Hanya mampu makan di gerai riverside luar jer. Kalau tak pun silalah makan di The Mall. Kalau malas nak ke TM sila bawa sendiri air dan makanan. Jimat duit anda!

Setuju?

2 - Beratur panjang dekat ATM
Oh ye, hanya ada atm CIMB. Itu yang akak jumpalah. Kunjungan sebelum ini, akak tak sempat nak keluarkan cash, jadi terpaksa beratur panjang. Rugi masa. Bagi pengguna kad kredit atau debit, tidak semua kuanter bayaran hanya terima cash, contohnya di Grup Karangkraf, kita boleh menggunakan kad untuk membuat bayaran. Mudahnya....tapi, still nak gunakan cash untuk pembelian yang sedikit.

Suka?

3 - Aktiviti MENARIK
Sila check aktiviti / jadual menarik sepanjang hari. Oleh kerana kekangan masa, kita kekadang tak cukup waktu nak terjah semua booth dan galeri buku. Untuk pengetahuan, tingkat atas pun ada booth dibuka. Seandainya kita tahu jadual dan apakah antiviti/event menarik sepanjang hari tersebut mungkin kita boleh merancang masa supaya dapat berkunjung ke semua tempat dan pada masa yang sama tidak ketinggalan mengikuti event menarik yang disediakan.

Nak check di mana jadual? mmmm entahlah, tapi anda boleh like fanpage Pesta Buku dan di sana biasanya ada sedikit info menarik untuk hari itu.Sila update diri anda selalu :)

OK?

4 - Buat BELANJAWAN sendiri

Ada yang mengeluh kerana mahu ke Book Fair 2012, tetapi ada buku yang dibeli tika Book Fair 2011/10 masih ada yang belum sempat dibaca. Kak Aina sendiri perasan, adik akak yang kaki buku itupun masih ada buku yang masih belum dibuka balutannya...Tak sempat bacalah tu.

Saat pesta begini kita sering buta mata. Nampak ada diskaun terus nak beli. Ada juga buku yang tiada diskaun yang mungkin ada boleh belinya di kedai luar. Jadi anda boleh bajet mana yang patut diberikan keutamaan. Memang betul, anda ada kemampuan membelimemborong, tetapi beli sesajapun tiada maknanya jika tidak dibaca.

Betul tak?

5 - Jika bawa ANAK KECIL
Ada sesiapa kehilangan anak di Pesta Buku????

Sebagai langkah berjaga-jaga, elok jika memberi amaran dan nasihat kepada anak-anak supaya sentiasalah bersama ibu bapa dan jangan terlepas pandang apabila berada di celahan orang ramai. Elok juga kalau anda berpakaian sedondon kan? Kalau nak cari, senang.

"Mak cik, Pak cik....saya hilang mummy/daddy saya....dia pakai baju t-shirt, sebijik macam saya pakai ni ha."

"Kak..abang...tolong telefon papa saya supaya amik saya boleh tak? nombornya 019...."

Haaa....ajar anak-anak. Ini akan memudahkan juga untuk orang lain membantu kita.

Okeylah 5 panduan ini sekadar pendapat peribadi sahaja. Anda mungkin ada pendapat lain dan kalau tak bersetuju tidak mengapa. Jika kita sependapat, moga ia berguna hendaknya.


War, warkan, boleh?
TERIMA KASIH

0 comments: