Detik-detik cemas kemalangan Ferrari-Teksi-Scrambler di Singapura

Berita sebelum.

Sebenarnya, kejadian tersebut melibatkan 3 kenderaan, Ferrari, teksi dan motosikal. Manakala ada 2 orang yang terselamat dan 3 orang meninggal dunia. Yang meninggal seperti sedia maklum ialah pemandu Ferrari Ma Chi,31 seorang warga China, Cheng Teck Hock,52 pemandu teksi malang dan penumpangnya Shigemi Ito, 20-an seorang warga Jepun yang tinggal dan berkerja di Singapura.

2 yang terselamat ialah Muhd. Najib Ghazali, penunggang motosikal dan seorang lagi wanita 'misteri' yang berada di dalam Ferrari. Menurut Najib, kebiasaannya bila lampu isyarat hijau saja, dia dan kawannya akan memecut laju tetapi pada hari kejadian mereka lambat bergerak dan hal itu menjadi  penyebab dia terselamat walaupun turut mengalami kecederaan tulang belakang dan patah rusuknya. Beliau juga menceritakan detik cemas apabila teksi melihat melambung tinggi di udara dan tayar teksi betul-betul berada di depan mukanya.


"My friend said that the he heard the sound of the Ferrari only after the impact, which shows how fast the vehicle was going.
"The taxi was flung 30 to 50 metres away.
"I saw the wheel of the taxi in front of my face as the vehicle was airborne.
"Usually, my friend, who rides a scrambler, would move off very fast at the signal. but on that day, for some reason, he did not move of.
"He was looking at his bike, and checking his signal light. Then he looked up and smiled at us.
"We were wondering what was wrong with his bike, which was why we moved of slower than usual.
"This delay ended up saving our lives." [read more..]







Semua gambar kredit untuk STOMP.

Kenapa ye hal kemalangan ini menjadi panas dan tumpuan ramai? Bukan hanya kerana capaian view video kemalangan lebih jutaan di youtube, bahkan perbuatan pemandu Ferrari itu sendiri menjadi pertikaian ramai pihak. Malah keluarga mendiang juga dikatakan menempelak balik pihak yang mengutuk. Komen-komen warga Singapura dan di China sendiri seolah menambahkan kehangatan tragedi ini kerana dikatakan memalukan negara.

Apa-apapun semoga insiden ini menjadi iktibar buat seluruh rakyat 1Malaysia supaya berwaspada apabila berada di negara orang. 
"Hujan emas di negeri orang, jangan usik emas orang itu"
~~maksudnya, jangan ceroboh hak dan undang-undang negara orang.Hormati mereka...

0 comments: