Anak-anak dan kemerdekaan negara

Salam sejahtera...

Baru-baru ini anak akak, Luqman(darjah 3) dalam diam menyanyi lagu Jalur Gemilang. Huh, siapa tak tahu lagu tu? Kemudian ada satu lagi lagu, lagu patriotik yang akak pun tak ingat tajuknya. Tapi kalau dinyanyikan, akak boleh follow tau...Ahaks:)

Ok, bukan nak cerita pasal lagu. Scene di atas hanya akan berlaku menjelang kemerdekaan. Sempena nak menyambut Hari Kemerdekaan negara kita yang ke... hah ade yang tak tahu? Tak ingat??? Ya, kemerdekaan kali ke 55. Untungnya emak kesayangan hamba lahir pada tahun 1957. Jadi, kalau nak ingat merdeka kali keberapa, akak just follow umur emak. Hehe...tak aci!

"Ibu, macam mana nak hafal lagu ni? Cikgu suruh hafal..." kata Aman (panggilan manja untuk Luqman).

Rupaya cikgu yang suruh hafal sebab nak sambut merdeka di sekolah. Baguslah tu. Cuma, kalau ditanya kenapa nak sambut merdeka? Apa merdeka? Merdeka dari apa? Apa tema merdeka? dll yang bersangkut paut dengan merdeka mesti dia tak tahu. Ok, boleh kata dia masih kecil. Tapi sejak kecil inilah kita patut tanam semangat patriotik kepada anak-anak. Bila dewasa mereka lebih menghargai perjuangan hero-hero kemerdekaan kita yang berjuang menentang penjajah. Bahkan mensyukuri keamanan yang kita nikmati hari ini dan berusaha untuk mengekalkan kesejahteraannya kelak.

Bukan hanya untuk anak-anakku, tetapi juga di kalangan semua generasi muda kita. Jika usia menjadi halangan untuk kita terapkan nilai patriotisme maka, pemikiran itu adalah salah. Merdeka bukan setakat nanyi lagu merdeka (Arwah Dato' Sudir), bukan setakat kibar jalur gemilang, dll bahkan lebih dari itu. Ceritalah dengan anak-anak kita supaya mereka tahu. Alangkan Ultraman pun mereka kenal sebagai hero sebab menewaskan raksasa yang jahat inikan pula kisah Leftenan Adnan yang mati ditangan musuh dalam mempertahankan negara. Jangan pula ada ibu bapa yang tak tahu dan tercengang bila ada anak bertanya  "mummy/daddy siapa bapa kemerdekaan?"

Selamat menyambut Hari Kemerdekaan!


0 comments: