Nikmat Ramadhan

Alhamdulillah syukur lillah.

Salam Ramadhan almubarak buat semua.

Persiapan raya tahun ini sudah hampir lengkap semuanya. Cuma, nak settle beberapa barang aje lagi. Untuk kuih raya sempat juga order tart dan biskut badam dari Tina. Alhamdulillah sedap betul hasil air tangannya. Anak-anak dan hubby memang peminat tart. Sedap. Itu kata mereka. Tak menyesallah order tart gulung Tina tu. Thanks Tina sebab sudi terima order last minit.

Sambil order, dapat juga jumpa face-to-face empunya diri, Tina Othman. Hehe...sebab busy kejap aje jumpa dia semalam. Kami berjumpa di Cafu Wangsa Maju. Bukan apa, sambil nak cuci-cuci mata melihat baju-baju kat situ. Lepas kuih bertukar tangan, saya pun meronda sambil menolak Alfatih di dalam troli. Nak jadi cerita best, terserempak pula dengan sepupu yang lama tak berjumpa. 

Memang sudah lama tak berjumpaa. Setiap kali raya aje, time tak kena nak bertemu di rumah. Begtu juga masa kenduri kendara mesti ada aral melintang untuk kami bertemu. Macam adengan 'Jejak Kasih' di dalam tv, airmata ni tumpah mudah sangat sampai orang lalu lalang pun hairan. Terima kasih Allah atas pertemuan yang selalunya hanya di dalam mimpi, tiba-tiba menjadi realiti. 
Hari ini berkesempatan berjalan-jalan di Jusco dan Wangsa Walk. Ada barang lagi nak dibeli. Balik rumah dengan rasa gembira sebab dapat apa yang dihajati. Syukur, terima kasih sekali lagi ya Allah! Nikmat Ramadhan tahun ni murah amat. Rezeki Allah beri, semoga tidak melalaikan kami supaya bersyukur dan memuji-Nya selalu...setiap masa...setiap saat..Insha Allah.

Syukur. Ya, tak semua orang dapat apa yang dihajati. Tidak semua orang menikmati kesenangan hatta mempunyai sepasang baju raya dan kasut raya. Bahkan bagi kita, lebih sepasang bukan? Ketika entri ini ditulis, saya menonton drama di tv3, 'Bara Cinta Ramadhan'. Kisah sebuah keluarga yang tinggal menumpang di rumah ibu. Suami miskin, tetapi ibu mertuanya suka mendesak untuk membeli keperluan raya yang melebihi kemampuan dan gaji. Kasihan, hidupnya tertekan hinggakan isteri juga termakan kata-kata si ibu dan menderhakai suaminya yang baik. Sudah dijangka, endingnya sedih! Kenapa mesti mati? saya menjangkakan satu kesudahan yang lain...

Walau sekadar drama, saya percaya kisah ini bukan suatu kisah yang terpencil. Ramai di luar dari kehidupan kita yang hidup susah dan menderita. Mereka tidak bahagia lantaran kemiskinan. Hidup penuh tekanan disebabkan kemiskinan. Walaupun kemiskinan sudah ditakdirkan dalam hidup seseorang, namun redha kepada Allah mungkin jalan keluar untuk memperoleh hidup yang bahagia. Walaupun wang tidak boleh mmbeli cinta dan kasih sayang. Tetapi, manusia yang lemah iman mudah tergelincir disebabkan papa kedana. Jika yang kaya prihatin akan insan yang fakir, Insha Allah kaya dan miskin jurangnya akan mendekat. Bukan harta menjadi ukuran tetapi ukhwah Islamiyah itu yang akan merapatkan kita. Sebab itu kita wajib mengeluarkan zakat dan digalakkan bersedekah!

Sepertimana saudara kita di Rohingya. Digelar 'the forgotten people', lantaran disisihkan di negara sendiri. Bahkan kebanyakkan negara Islam juga tidak ramai yang menghulurkan bantuan kemanusiaan di sana. Memang sedih. Walaupun tidak mampu menghulur dan menghantar bantuan,sama-sama kita berdoa untuk mereka. Mereka juga saudara kita. Mereka juga ada hak untuk menikmati kebahagiaan. Semoga rahmat Ramadhan akan melimpahi mereka. Moga mereka juga tidak lupa meminta-minta selebih lebihnya dan berlebihan hanya dari Yang Maha Kuasa. Amin Ya Allah.

Semoga Engkau tidak menjadikan kami lupa dan zalim setelah menikmati rezeki-rezeki-Mu yang luas dan banyak wahai Tuhanku Yang Maha Penyayang!

KAK AINA: Alfatihah untuk saudara kita yang meninggal di Iran akibat gempa bumi. Ujian menjelang Aidilfitri. Semoga mereka tabah selalu...

0 comments: