Orang asli yang asli


Terkesima kejap bila tengok masyarakat orang asli di Pos Balar Gua Musang Kelantan ini. Orang asli di kampung saya rupanya dah macam Melayu kita juga.

Pernah seorang dari adik ipar saya bercinta dengan anak gadis keturunan orang asli berasal dari Rompin Pahang. Terkejut apabila diperkenalkan, kerana minah tu memang cun dan sebijik muka Melayu. Kalau tak diberitahu asal usulnya memang kami takkan tahu sampai sudah. Tetapi melihat wajah-wajah di dalam gambar ini betul-betul menampakkan keasliannya. Maksud saya tiada kacukan.

Mungkin bagi orang lain ini perkara biasa sahaja, tetapi ia sangat menerujakan hati walaupun sekadar melihat menerusi fesbuk adik saya yang bekerja dengan JHEOA..Tengoklah sendiri beberapa keping gambar yang sempat saya share dari fb dia....
























2 comments:

kak ina kl said...

salam ziarah dari akak..

bestkan sekali-sekali kita menerokai alam semula jadi dan jumpa orang yang jarang kita jumpa..tapi akak tak hairan sebab kat gombak ni pun ada org asli tapi dah modenlah dressing dia orang ni..

Aina said...

salam kak ina...

terima kasih kerana sudi bertandang. sebelum ni saya dah banyak kali baca blog akak terutama nak cari resepi.seronok juga baca kisah akak sebagai salah seorang nuffnanger. Harap boleh korek2 ilmu dari kak ina kesayangan ramai ni:)