Sarapan roti kepal

Tahu tak roti kepal?

Haaa, tak payah pelik, sebenarnya ia roti keping biasa tu dikepalkan sebelum di campak ke dalam secawan milo panas. Hehe....Terbaekkk!

Sebenarnya, tempoh hari masa sediakan bekal roti sapu jem dan marjerin( +sedikit gula) untuk anak-anak bawa ke sekolah, akak potongkan kerak roti tersebut supaya mereka senang nak kunyah dan tak ambil masa lama untuk habiskan bahagian keraknya.

Jadi, lebihan kerak yang dipotong itu akak simpan untuk kegunaan masa depan. Angan-angan nak buat puding roti. Tak dan (tak sempat), menunggu masa depan tiba, tatkala kelaparan boleh juga dijadikan sarap terbaik. Cara akak:

1) Mula-mula bancuh secawan milo kosong (+ 2 sudu susu tepung full cream Duth Lady anak yang dah 2 bulan tak habis-habis). Kacau sebati di dalam air panas tu hingga naik bau harumnya.

2) Keluarkan kerak roti (kalau korang nak guna bahagian lembut pun boleh). Kepal kan kecil-kecil ikut sesuai saiz mulut anda. Masukkan ke dalam air milo, tak perlu rendam lama-lama terus suap ke mulut. 

Yummy. Jangan lupa baca doa sebelum makan.

KAK AINA: Ini sarapan alas perut pagi-pagi selepas bangun Subuh dan sebelum buat kerja rumah. Lepas buat kerja mesti lapar lagi. Jadi, kena masak yang berat-berat pula, macam mee goreng ke, nasi goreng ke dll. Hurmmmm...(mana tak gummuck!) - Gambar roti Kepal kat sini.

3 comments:

nurul said...

xpe... gummuck kan comel..hikhikhik..

Sya_Merpati Putih 88 said...

nie kalai pertama tahu roti kepal.
Sy mmg suka minum milo, lepas nei bolehlah try..

Aina said...

Nurul,
tak semua org gummuck tu cumel.akak x cumel.huhu...:(

Sha,
haha try jgn x try...:D