Kau tak suka, ada aku kisah????








Akak ingin meminjam kata-kata/ayat/bahasa popular orang masa kini, "Ada aku kisah?".

Bercakap soal pendirian diri sendiri dan tak pedulikan pandangan orang lain. Sama ada orang lain suka atau tak suka, mereka tidak kisah pun, lalu melontarkan ayat tersebut.

Betul, kita tak boleh memaksa orang lain setuju dengan kita. Begitu juga mereka sebaliknya. Sikap hormat-menghormati satu sama lain mesti disemaikan pada diri setiap orang. Kalau tak suka sekalipun pada benda yang orang lain suka, kita tidak berhak mengutuk dan mencaci minat mereka. Hormat. Cukuplah sekadar berkata, "saya tidak berminat" atau "tak gemar". Gunakan bahasa yang romantis bersopan supaya tidak mengecilkan hati seseorang. 

Contohnya, kalau tak suka sesuatu makanan, tak perlu samakan makanan kesukaan orang itu sama macam benda-benda pelik atau kotor. Kalau tak suka filem, drama dan lagu artis K-Pop, jangan dihinakan semua orang yang Korea yang tak berdosa. Ok, itu sekadar contoh dan mungkin sedikit over. Hehe...

Kekadang kita tak sedar kita telah melukai hati orang lain. Alahai kesian orang itu. Namun, bila terkena di batang hidung sendiri, barulah kita faham perasaan orang yang kita lukai hatinya. Namun, bagai dapat kita tahu kalau mereka tak cakap kan? Itulah pentingnya berbudi bahasa dan cakap berlapik dalam adat budaya orang Melayu. Hatta, semua bangsa lain juga menitik beratkan soal ini. Andai kita keterlanjuran kata tanpa kita sedar, sesungguhnya kita itu termasuk dalam kumpulan orang yang suka cakap lepas. Kalau dalam bahasa kasarnya, kita celupar! Mungkin ada yang tak setuju, tetapi hakikat itu selalunya pahit....

KAK AINA: Terkena batang hidung sendiri baru-baru ini. Kekadang nak kata sebab diri ini semakin berusia dan mudah sensitif, tidak juga. (hakikat yang pahit ditelan). Antonasi suara, bahasa badan dan riak muka kita bila bercakap turut memainkan peranan ke arah mengundang rasa berkecil hati. Kekadang mulut berkata " Ada aku kisah?", namun di hatinya siapa tahu.....?

0 comments: