Menulis pun satu ibadah








Menulis pun suatu ibadah?

Bila sebut ibadah atau ibadat mesti kita merujuk kepada hal berkaitan keagamaan. Atas ibadah yang dilaksanakan, kita berharap akan mendapat ganjaran pahala dan juga keredhaan Tuhan Maha Pencipta.

Baca dan faham tentang ibadah dari sudut bahasa dan syara' serta cabang-cabangnya di SINI.

Menulis sebagai ibadah tidak semestinya menulis hal berkaitan agama, nasihat dan ilmu semata. Menulis sesuatu maklumat, sesuatu yang bermanfaat dan ianya boleh disebarkan demi kesejehateraan umum, maka ia juga suatu ibadah. Bukan khusus, tetapi ia termasuk di dalam kategori ibadah umum sama seperti kita bekerja mencari rezeki (yang halal), belajar (menuntu ilmu yang baik), tidur (untuk berehat) dan sebagainya.

Baru-baru ini terbit kisah rumahtangga orang popular yang hampir musnah gara-gara penulisan mereka di media sosial yang saling membuka aib hingga mencetuskan 'perang saudara'. Jangan tak percaya, terdahulu dari itu ramai orang saling bercakaran dengan tulisan di status laman sosial dan blog yang memfitnah dan menghina satu sama lain.

Beberapa hari lepas, jadi pulak hal seorang pelajar menulis ancaman terhadap pemimpin negara. Walaupun sekadar suka-suka, perkara tersebut mampu memusnahkan masa depannya. Yang kasihan, ialah ibu bapa yang menanti kajayaan si anak di rumah, tetapi tiba-tiba dikejutkan dengan panggilan pihak polis. Tak fikir panjang ke?

Mari membetulkan saf kita. Kalau setakat niat baik/betul tetapi caranya salah ia tetap tidak menjadi benar dan halal.

KAK AINA: Saf aku pun senget benget jugak. Sama-sama kita membetul dan saling menegur. Tegur jangan tak tegur. Tegurlah dengan berhikmah. Bak kata pepatah, bagai menarik rambut di dalam tepung. Macam mana tu ek? Cari gula-gula dalam tepung tahulah :) Cuba baca tulisan yang bermanfaat kat sini.

0 comments: