Bila doktor cuai...


Sayu hati, membaca kisah malang seorang anak kecil yang terpaksa dipotong pergelangan kakinya akibat jangkitan kuman. Baca di sini. Kedua ibubapanya mendakwa ia disebabkan kegagalan pihak hospital memberikan rawatan pada masa sepatutnya.

Kejadian di atas bukan pertama kali berlaku. Malah pernah berlaku sebelum ini, dan banyak juga kes-kes yang berlaku tetapi tidak dihebahkan kepada umum. Memang kita tidak dapat menolak ketentuan Ilahi dan takdir atas apa yang telah terjadi. Namun, sebagai ibu bapa yang menantikan kelahiran anak selama 9 bulan, pastinya di dalam hati kita mengidamkan anak yang lahir itu sihat dan sempurna sifatnya.

Kejadian yang sama telah terjadi kepada seorang ahli keluarga akak yang sangat dekat. Anak sulung yang dinantikan sekian lama lahir sebagai kanak-kanak CP (cerebral palsy). Puncanya berlaku kecuaian doktor sewaktu proses kelahiran. Alhamdulillah, ibu bapanya dapat membuktikan berlaku kecuaian manusia dan kini dalam proses tuntutan saman terhadap pihak hospital. Pihak hospital juga akhirnya mengakui telah berlaku kesilapan di pihak mereka.

Bukan duit yang dikejar semata. Jika korang melihat dengan mata sendiri, tentu akan sedar bahawa wang tidak dapat menggantikan masa depan dan kehidupan anak tersebut yang terpaksa dihabiskan terlantar di rumah sepanjang hayat. Bagaimana jika ibu bapanya tidak berusia lanjut? Bagaimana penjagaan dan kos rawatan sepanjang hidupnya? Tersentuh juga hati akak bila melihat kesabaran dan ketabahan ibu bapa yang menjaga anak CP ni. Mana taknya, bagi akak yang menjaga anak sihatpun tahap kesabaran tu nipis sangat-sangat....Asyik nak jadi tarzan je.

Alhamdulillah sudah lebih setahun usia anak itu. Sudah pandai senyum dan nampak orang. Jika sebelum ini, doktor pernah memberitahu bahawa dia juga mungkin buta. Doktor bukan tuhan. Allah Yang Maha Berkuasa, dan kepada-NYA memohon dikabulkan segala hajat. Harapan untuk melihat anak tersebut sembuh suatu hari nanti tidak pernah padam. Moga kes saman mereka mendapat pembelaan sewajarnya.

KAK AINA: Syukur sebab dapat anak-anak yang sehat dan sempurna. Walaupun setiap hari marah sebab diorang nakal dan tak mendengar cakap, namun itulah nikmat yang tiada tandingannya....Thanks Allah:)

0 comments: