"Kenapa tanggal baju, hantu pun lari?"

*Salam Sejahtera*

Last Friday, anak akak Luqman, sekolah dia buat sekolah terbuka. Ala jamuan raya 1 sekolah lah. Kebetulan hari sebelum last exam so, diorang enjoy betollah makan-makan beramai-ramai.

Ibu: Jamuan buat kat kelas atau dewan tadi?

Aman: Buat kat dewan.

Ibu: Aman makan apa tadi?

Aman: Nasi himpit, nugget....(huh memang faveret dia sungguh nasi himpit tu)
         Lepas makan, cikgu pasang cerita Hantu Bonceng!

Ibu: What?


Aman: Kenapa ye ibu, bila dia tanggal baju kan, hantu tu pun terus larikkk...

Ibu: (Apa punya citer daaa cikgu bagi anak aku tengok!!)

      Emmm....cerita tu tipu jer...jangan percaya sangat. Citer 
      pedok'oh jer!

(apa jawapan nak kasi kat anak aku ni....)

     Hantu tu perempuan kan? (Luqman angguk kepala) Jadi bila lelaki tu 
     tanggal baju, dia malu dan lari lah! Kalau Aman tak pakai baju, 
     tak pakai seluar tentu tak de perempuan yang nak tengok juga kan????

Luqman buat muka malu-malu sambil senyum tanpa berkata-kata. Dia terimalah tu jawapan ibu dia yang tak berapa cemerlang tu. Encik Mat P cakap, ni mesti kes ada cikgu yang teringin nak tengok sangat citer tu kot sampai sanggup tayang depan murid-murid. 

Akak citer pulak dengan akak ipar yang juga seorang cikgu cemerlang di SBP. Dia jawab "entah apa-apa cikgu tayang cerita macam tu..."

*Pssttt: Cikgu pun manusia jugak kan. Sebab tu kekadang ada tersilap langkah buat laku yang kurang bijaksana. Kalau tak, tadeklah sampai sangggup kurung budak kurang cerdik supaya tak dapat ambil UPSR...:( seb baik jugak Luqman guna perkataan 'tanggal baju'. Kalau dia guna perkataan 'b*g*l' atau 'tel**ja*g' lagi rosak pemikiran dia...huhu:(

2 comments:

Terbang Bersamaku said...

filem tue rasenye tak sesuai utk budak2 bawah umur tengok..ermm cikgu patut ne lebih peka..

Aina said...

tu ler pasal...cikgu yg nk tgk sangat kot