Termakan kata


Minggu lalu berkesempatan untuk berkunjung ke pasar malam. Hajat hati untuk membeli seluar bola untuk anak-anak. Sampai satu gerai yang menjual pakaian hanya ada 1 sahaja seluar yang saya berkenan.  Warnanya hitam dan kaler hitam biasanya masuk (sesuai) dengan apa jua kaler jersey. 

Saya: Ada satu je ke seluar ni bang?

Juru jual: A'ah ada satu je dik.

Saya: Alaaa...

Jurujual: Cuti Tahun Baru Cina ni semua stok habis dik.

Saya: (buat muka frust)

Jurujual: Ala jangan kecewa, di kedai saya tak de jual tapi mungkin kat tempat orang lain ada jual. Cubalah cari di kedai orang lain pulak.

Saya: oklah,.... 

Mungkin perkataan dan ayat yang dicakapkan oleh jurujual tu nampak biasa je. Tapi, sebagai pembeli yang tengah frust sebab tak dapat memperoleh apa yang dihajati, tiba-tiba terus sejuk hati. Dia siap suggest supaya cari di kedai lain pulak tu.

Oleh kerana kata-katanya tu, akak jadi rajin diri untuk pusing 2 kali jugalah pasar malam tu kot-kot jumpa gerai lain yang menjual seluar bola.

Selepas pusing 2 kali tetap tak jumpa seluar yang dikehendaki. Terfikir juga untuk beli aje seluar yang ada satu tu, tapi batalkan niat bila teringat kalau beli satu je mesti tak adil pulak kalau beli hanya untuk seorang anak sementara yang lain tengok aje....

Terasa frust sekali lagi. Bila teringat kata-kata jurujual tadi tu, terus lega. Kalau aku tak dapat beli hari ini, Insha Allah lain kali datang lagi. Lalu, kaki melangkah balik dengan gembira walaupun tak dapat beli yang dihajati hanya kerana telah termakan dek kata-kata juru jual yang ikhlas tersebut.

KAK AINA: Ya, saya mudah frust bila tak dapat sesuatu yang saya nak. Tapi, saya tidaklah meroyan depan orang, cuma menangis dalam hati sahaja. Heeee... :P dan....saya suka membeli di pasar malam sebab harga lebih murah. Kalau nak guna untuk berlasak-lasak, beli yang tak berjenama pun ok juga.

2 comments:

Anonymous said...

hihi takkan nak hentak2 kaki dpn org kot, samalah dgn tina, tapi tina jenis over excited, klu nak, mesti time2 tu jugak kena beli, klu tak feeling tu ilang lah

dayahdayah papejerlah said...

huhuhuhu....sme jer perangai ngan yah....tiru aa tuhh kan???