Ryan (Drama Arrayyan) dapat 'hidayah'

*Salam Sejahtera*

Takbir! (Allah Akbar)

Syukur pada -NYA. Lagi artis kita dapat hidayah Allah. Yeke artis kita? Yelah dia kan orang putih. Asal Australia, namun telah mula bertapak sebagai pelakon di Malaysia. Dia ialah Geofrey Perrin William.

Masa pertama kali menonton lakonannya di sisi Raja Farah dalam Cerekarama Arrayyan, masa tu ingat dia seorang muallaf kerana lakonannya sangat berkesan sebagai muallaf. Rupanya bukan. Geofrey masa tu belum Islam dan hanya baru-baru ini aje dia telah mengucap 2 kalimah syahadah. 

Kini dengan nama Islam Muhammad Jufri Rayyan William sedang mendalami sebaik mungkin ajaran Islam. 

“Saya bimbang jika ada yang akan gelakkan saya kerana saya masih kekok untuk membaca al-Quran melainkan hanya tahu mengucap dua kalimah syahadan dan membaca Al-Fatihah,” katanya kepada mStar Online.
Bagaimanapun dia tidak malu untuk mendapat tunjuk ajar daripada abangnya, Nordin Abdullah yang telah lama memeluk Islam pada tahun 1992 dan bapa kepada kekasihnya, pramugari Air Asia X, Juiza.
“Saya masih belajar untuk solat melalui abang dan ayah kekasih saya. Selain itu, saya ada merujuk buku-buku agama seperti buku panduan solat untuk mualaf yang diberikan oleh Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi).
“Setiap bulan, saya perlu melapor di Jawi untuk menilai sejauh mana progresif saya mendalami Islam,” katanya.
Jelas Rayyan, banyak perkara yang membuatkan dirinya nekad memeluk Islam.
“Saya memeluk Islam kerana banyak sebab. Pertama, saya menjadikan abang saya, Nordin yang telah lama memeluk Islam sebagai contoh. Walaupun saya mempunyai kekasih berketurunan Melayu dan beragama Islam, tetapi saya memeluk Islam bukan kerana dia.
“Setiap kali berlakon, saya selalu melakonkan watak mualaf dan semua itu membuatkan saya perlu membuat kajian untuk menghayati watak itu dan menimbulkan rasa ingin tahu tentang Islam.
“Selain itu, saya mempunyai beberapa orang kawan iaitu Shahirah Alaiza yang menjadi kawan di pejabat lama dulu dan pelakon Adzriefaiz Azlan yang banyak berkongsi pengetahuan tentang Islam seperti kelebihan dan pantang larang orang Islam. Jadi, semua itu membuka mata saya,” jelasnya panjang lebar. [SUMBER]
Insha Allah tak de siapa nak gelakkan saudara baru mengaji tak betul. Hatta ramai sekali umat Islam yang tak pandai mengaji Alquran sebenarnya.....how sad:(
Sori cilok kat fb Rayyan.Kot le ada yang tak kenal kan...

Menerusi fb beliau, ramai yang mengutus ucap selamat menjadi saudara baru. Insha Allah semoga Allah memberlati setiap usaha beliau.


Saat melafazkan syahadah. Gambar betul ni. Bukan scene drama tau....kredit Mstar Online

*Psstt: Kita cukup skeptikal dan sinis melihat pelakon yang berlagak baik dalam lakonan 'alim' mereka di dalam drama/filem. Mana taknya, di luar seksilah, jahatlah, dll. Nah, ini salah satu bukti kalau Allah nak berikan hidayah-Nya dia akan berikan tak kira siapa. Drama/filem bukan melontar mesej baik buat penonton bahkan berjaya mengalirkan 'cahaya' kepada pelakon yang berlakon itu. Sesungguhnya kata-kata itu suatu doa. Dengan izin Dia semua lakonan itu menjadi suatu yang benar. Subhanallah. 

0 comments: