Sabarkan ajalah

Kata orang udara pagilah paling nyaman dan menyegarkan. Elok bersenam di waktu pagi atau petang, sambil menghirup udara segar yang menyihatkan badan. Kalau nak rezeki masuk, bangun Subuh tu bukalah pintu dan tingkap. Selepas Subuh juga jangan tidur. 

Kalau udara pagi menyegarkan, adakah segar lagi menyihatkan kalau buka tingkap sahaja sudah ada bau busuk mencucuk hidung. Kebetulan rumah saya berdekatan kolam kumbahan. Nak buat macam mana, sabarkan ajalah. Belum lagi rumah-rumah orang lain yang terlibat masalah akibat dari kilang dan kawasan penternakan atau ladang yang menyebarkan bau dan habuk yang memudaratkan kesihatan.

Saya sangat terganggu dek asap pembakaran yang dibuat secara terbuka. Kalau bukan waktu pagi, waktu bila lagi mereka nak membakarkan. Waktu petang? Malam? Waktu mana sekalipun pasti mengganggu juga, kerana bukan suatu yang sihat kalau terpaksa menyedut asap. Sabar ajalah, tutup tingkap dan buka kipas kuat-kuat. Mungkin rumah siapa-siapa yang ada penghawa dingin mereka lebih selesa hidup 'terkurung' macam tu. 

Sabarkan ajalah...

P/S : Dalam rumah saya ialah kawasan larangan perokok merokok :)

0 comments: