Anak lelaki tahu buat kerja rumah

Alhamdulillah...

Seronok saya sebab anak-anak saya sudah tahu macam mana nak tolong buat kerja rumah. Mereka dah reti mengemas, basuh kasut sekolah, sapu sampah, mop lantai dan jemur baju.

Kira oklah tu. Bab membasuh pinggan belum disuruh lagi. Tapi setiap pinggan makan masing-masing wajib hantar ke sinki, dan sisa buang dalam plastik sampah. Bukan mereka tak reti nak basuh, cuma saya yang tak beri izin lagi sebab takut berkencah dapur. Kalau memasak dan menggosok baju, saya takut nanti melecur tangan pula. Kesimpulannya yang merbahaya belum lagi dapat lesen walaupun yang besar tu dah sibuk nak buat itu ini.

Dengan seronoknya saya bercerita dengan adik. Almaklumlah anak-anak saya semua lelaki. Jadi terujalah sedikit. Kalau anak perempuan, tu memang dah fitrah kut si perempuan akan pandai buat kerja rumah. Tinggal lagi rajin atau malas sahaja.

Ingatkan adik saya sama teruja. Jawapannya menyedihkan hati ini...

"Hemm eloklah tu. Anak awak rajin, banyak berehatlah awak. Makin gemuklah..."

Ihiks...hiks..betul kut kata adik saya tu. Patut bila timbang berat, jarumnya makin ke kanan. Mesti penimbang dah rosak!

0 comments: