Review episod akhir drama Lambaian Ramadhan

Salam,

Berakhir sudah drama Ramadhan TV3 tahun ini yang berjudul 'Lambaian Ramadhan.

Puteri Balqis sebagai adik
Adik akhirnya meninggal dunia ketika solat terawih. Dia menghidap leukemia. Memang sudah dapat diagak endingnya bila adik buat permintaan macam-macam pada mama dan papa.

Scene akhir, mama dan papa baca surat peninggalan adik

Setiap ahli keluarga membaca surat yang ditulis sebelum Adik meninggal. Adik pesan supaya papa tak buat mama menangis lagi dan jangan kahwin dengan makcik lain. Adik bagitahu mama,  dia tunggu mereka sekeluarga di syurga. Surat kepada abang lupa pulak dia cakap apa tadi, tapi kepada abang Is adik ucapkan terima kasih sebab selalu membuat dia rasa gembira. Watak Is ni pun best. Dia sangat sayang kan adik dan cepat sensitif kalau ada apa-apa terjadi kepada adiknya. 

Walaupun drama ini best, tapi ia bukan drama terbaik Ramadhan yang pernah bersiar di TV3. Produksi kali ini terbitan Dato' A. Aida. Dia beruntung sebab mendapat pelakon hebat seperti Balqis, Elizad dan Ady Putra. Scene Elizad lempang Adam memang siut jer. Kemudian bila Adam jadi romantik memang cairlah hati perempuan. Mula-mula Ila jual mahal juga. Kemudian, anda sendiri boleh agak kan. Bila ada mainan isu suami curang, kita memang sakit hati jugalah menengoknya. 

Seperti drama Ramadhan yang lepas-lepas, wajib ada aksi sedih, konflik rumahtangga dan watak yang sakit. Klise. Lepas semua watak bergaduh bagai nak rak di awal episod, akhirnya mereka akan berbaik-baik, insaf dan watak yang memegang peranan sakit akan mati atau ending yang tak tunjuk watak tu mati tapi kita boleh agak camtulah akhirnya nanti. Macam watak Aeril Zafril tahun lepas dalam drama Hidayahmu Ramadhan.

Antara pelakon yang pernah bawa watak mati edisi khas Ramadhan ini ialah Tasha Shila dan paling saya suka watak Eja dalam drama Seputih Kasih Ramadhan (kalau tak silap). Antara watak antogonis paling best lakonan Ellie Suryati dalam Pada Syurgamu Ramadhan (yeke tajuknya?). Shila Rusly pun boleh tahan juga bila jadi mak mertua yang garang. Tidak lupa juga lakonan Ifa Raziah dan Syatilla Melvin.

Moga tahun depan ada lagi Ramadhan untuk kita. InshaAllah:)

0 comments: