I love my sons

Luqman balik lewat, 7.15 baru sampai ke rumah. Tahun ini darjah 2 sekolah sesi petang. Selalunya setiap kali sampai rumah, abahnya mesti suruh cepat-cepat solat Asar. Sementelah sekarang waktu Maghrib masuk dalam 7.30. Jadi, sempatlah. Ibu selalunya pula akan terjerit-jerit bagai tarzan supaya dia segera menukar baju, dan mengambil wuduk.

Hari ini ibu sekadar cakap. 'Tarzan' off hari ini. Abah dah bagitahu awal-awal sebaik masuk rumah. Luqman amik wuduk dan bersolat Asar. Usai memberi salam, Azan Maghrib berkumandang. Langsung ibu menyuruh Luqman Solat Maghrib. Dia memberi alasan untuk makan dahulu. Kasihankan anak kelaparan, ibu menghidang nasi untuk Luqman dan sekali adik-adiknya makan.

Sambil makan, sambil bergurau senda. Mana nak cepat siap. Habis sepinggan, diminta tambah lagi. Ibu memberi. Hampir 8.30 hingga azan Isya' berkumandang anak masih belum menukar baju dan mandi. Panas juga hati ibu. Lepas makan, masing-masing bermain dalam bilik. Usai solat Isya' ibu duduk sebentar di sejadah 'menikmati' jerit pekik anak-anak bermain di bilik sebelah. Kalau ikut hati memang nak keluar dengan hanger baju dan sebat kaki masing-masing sebab tak dengar cakap. Namun, kelamaan ibu menikmati suara keempat-empat hero itu bermain. Halwa telinga.....Alhamdulillah salah satu nikmat dunia - mempunyai anak. Terhibur seketika.

Bagi yang tiada anak sentiasa berdoa untuk dikurnia barang seorang anak pun jadilah. Bagi yang beranak, sentiasa juga kena berdoa supaya anak-anak menjadi anak yang soleh dan sentiasa mendoakan ibu bapa ketika hidup dan sesudah mati. Putih anak-anak, beruntunglah ibu bapa di akhirat kelak. Tapi, bukan senang nak melakukannya. Semakin membesar, anak-anak juga akan bertambah panjang akal, bertambah panjang langkah dan semakin besar kepala. Ini merisaukan ibu....Sangat-sangat risau memandangkan cabaran masa kini amat dasyat.

Entahlah....kalau berkeras, mereka akan makin degil. Berkasar, mereka akan keras hati. Kalau dimanja pula akan pijak kepala. Ibu dan abah akan sentiasa berdoa dan berusaha mendidik semua anak-anak. Moga doa ibu abah akan dimakbulkan Allah, agar Luqman dan adik-adik menjadi manusia berguna dan bertaqwa. Amin...

Luv U ols sons :)

0 comments: