Lagi lagi kuih




Fikir punya fikir, lama betul tak makan karipap buatan sendiri. At last, pagi semalam masak intinya dan petang itu juga menguli dan masak. Kali ini cuba buat karipap pusing memandangkan sebelum ini pernah buat tetapi tidak menjadi. Hurrmm percubaan kedua masih tak menjadi berpusing. Mungkin sebab tak masukkan shortening. Apapun inilah hasilnya, dan anak-anak makan pun berebut. Tak sabar nak makan, panas-panas terus nak cekau.








Pagi ni, teringin pula nak mencuba kek batik, tetapi bahan-bahannya tak cukup pula. Apa lagi aku pun pandai-pandai ubah sendiri mengikut kepala sendiri.Hehe...hasilnya maveles! mungkin rupa tak seberapa, tapi rasanya tetap menambat hati anak-anak. Nak kata mereka ni makan semua kecuali batu dan kayu tidak juga. Kalau tak sedap memang diorang akan cakap tak sedap atau makan sepotong lebih dari setengah jam...huh kalau mcm itu tandanya memang tak sedap. Hahahah ada pengalaman sebelum ini....

Untuk peminat kek batik inilah resepi yang saya ubah untuk santapan ketika diri dah tak menyempat nak membeli bahan-bahannya....hehe

Bahan-bahan:

Biskut kering (yang 4 segi tu)
Milo (saya tambah sedikit nescafe)
Serbuk koko (untuk menambah warna coklatnya)
Susu pekat
Marjerin rendah lemak (menggantikan butter)

Cara:
1- Cairkan marjerin dan masukkan milo serta serbuk koko
2- Masukkan susu sedikit sahaja sebab nanti manis sangat
3- Agak-agak dah pekat masukkan biskut yang dipatah 2 bahagian
4- Ratakan semua biskut dengan adunan. Angkat ke dalam loyang dan tekan dengan plastik/apa shj bagi memanpatkan biskut.
5- Simpan ke dalam peti ais. Apabila kek batik betul-betul keras boleh dikeluarkan. Kalau tidak cukup keras, setakat sejuk saje nanti lemau tak sedap dimakan. Rangup dimakan ketika baru dikeluarkan dari peti ais.

Hehe itulah resepi yang tak sama sedikit jer dari yang lain.Ketika malas atau bahan tak cukup, tetapi tekak rasa nak makannnnnn juga bolehlah mencubanya. Insya Allah sedap juga rasanya.....Bak kata tagline mee sedap kat tv tu, "Soal kata, lidah boleh bohong. Soal rasa, lidah tak boleh bohong.." -lebih kurang lah tu..hehehehe selamat mencuba!

2 comments:

nonie said...

rajinnya kak aina masak memasak huhuh...

Aina said...

hehe main masak-masak memang menyeronokkan...try lah. ajak anak2 dara nonie sekali :D

pokok kelapa di luar pagar
ambil buahnya tolong parutkan
saya mak budak baru belajar
kuih tak sedap tak sape nak makan

hahahahha