Rangkuman kisah

Seri Puteri

Lama tak pergi SSP Cyberjaya. Adik aku Fatimah bersekolah di sana. Tak lama lagi dia nak menghadapi SPM dan katanya raya haji ni tak balik beraya. Huh...minggu lepas mak abah dan adik-adik yang lain dah pergi melawatnya di asrama. Aku??? Dia ayik bertanya bila kami nak datang..rindu lah tu kut dengan anak-anak saudaranya yang 4 orang ni..Aku masih mencatur masa dan waktu. Minggu lepas pergi Shah Alam, minggu ni ada kawan nak datang rumah...dari Ulu Kelang ke Cyberjaya kalau dekat boleh lah lari-lari ke sana sekejap. Nanti lah Timah..Ngah bincang dengan abang yer..

Keputusan peperiksaan akhir tahun

Luqman dah pun bawa balik kertas-kertas peperiksaan akhir tahun yang baru berakhir Isnin lalu. Alhamdulillah semua subjek ok. Straight A. OoOooO..**juling jap mata ibu** betul ke..Tak puas hati aku tanya "Aman jawab sendiri atau cikgu yang tunjuk?" "buat sendiri" katanya. Aku tanya lagi..." Cikgu bagitahu tak nak buat macam mana?" Luqman berfikir. lama. Dia ni memang susah sikit nak menjawab soalan. Aku tanya lagi "Cikgu cakap suruh buat ni dekat meja Aman atau dekat depan?" Dia jawab,"cikgu berdiri dekat depan" ..aku tanya lagi...(memang tak puas hati betul si ibu) "Aman buat dekat meja cikgu atau Aman buat dekat meja dengan kawan-kawan?" Dia berfikir sejenak lalu menjawab "Aman buat dengan kawan-kawan" Hurmm...

Bukan apa aku tanya banyak sangat sebab nak memastikan dia mampu berdikari atas pengatahuan/ilmu yang dia sudah perolehi sepanjang belajar di tadika. Kalau nak dinilai atas pandangan ibu di rumah, dia banyak bermain dan menonton tv. Kalau tutup tv dia akan bermain. Kalau suruh dia study, 10 mint je dia sudah siap membaca 1 buku. Ajaib kan..hehehe tak mengapalah harap-harap keputusan itu betul-betul menguji kemampuan sebenarnya...Nak tahu keputusannya??? Ni dia :
Jawi - 100%
PAI I - 98%
B.Melayu - 97%
Sains & Maths - 96%
PAI II - 92%
English - 86%
B.Arab - 81%

Telefon bimbit

Telefon aku rosak lagi..Ini kali ke 4 aku punya telefon bimbit rosak. Telefon bimbit pertama aku jenis nokia yang diberi hubby semasa awal perkahwinan kami. Ia rosak 3 tahun kemudiannya. Ke2 jenis apa ek..lupe pulak.Tapi pemberian adik aku menggantikan telefon nokia tersebut. Katanya telefon itu dia dapat percuma dari kawan dia. Alah telefon murah je...tapi tak kisah lah asal dapat guna untuk menelefon, sms dan menerima panggilan seadanya sepertimana telefon yang lain. Rosak setahun kemudiannya. Yang ke3 aku beli nokia juga. Yang ini mahal sedikit sebab boleh 3g. Tapi akhirnya ia kecundang ke tanah jua...*sob*sob*sob*

Yang terakhir motorola pemberian adik aku juga. Beberapa minggu lepas kecundang dimasuki air. Uwaaa....kini aku hanya menggunakan telefon rumah. Tak dapat nak menghubungi kawan-kawan lama. Sebahagiannya ada tersimpan di dalam simkad dan sebahagian lagi tersimpan di dalam telefon yang rosak tersebut. Apa aku nak kata kalau orang cakap aku ni tak ingat nak sms atau telefon mereka. Apa aku nak jawab kalau kawan-kawan cakap sombongnya aku sebab tak membalas sms mereka..Hanya aku yang tahu masalah aku. Kalau kebetulan memberi jawapan telefon rosak, simkad hilang, dan sewaktu dengannya mesti diorang tak berapa nak percaya kut. Masakan jawapannya sama. Takkan lah banyak kali betul aku mengalami kejadian yang sama kan??? *sob*sob*sob* Percayalah cerita benar aku ini kawan-kawan...please :( Maaf kalau aku ni menghampakan korang..sesungguhnya yang terjadi telah berlalu dan bukan lah atas kelalaian aku sepenuhnya....huhu

ReUnion dengan Wa

Minggu depan Najwa (aka UmmiNaj blogger dapurummi.blogspot) nak turun KL mengikut suaminya berkursus. Hampir 8 tahun kut kami tak berjumpa sejak grad dahulu. Laman fesbuk lah menjadi tempat pertemuaan hampir setiap hari untuk updet kehidupan masing-masing. Berangkat dari Sg.Petani pada hari Sabtu ini ke Temerloh dahulu untuk menjenguk rumah seorang lagi sahabat baik kami Hasnita. Semalaman di sana Ahad dia akan turun ke rumah aku pula di KL. Aku berharap dapat bertemu mereka nanti. Insya Allah, harap pertemuan semula ini berjalan lancar di bawah payung rahmat-Nya...Amin

Akikah Alfatih

Kali ini kami merancang mengadakan kenduri akikah di Jengka 14. Mungkin dilaksanakan sehari sebelum hari raya haji nanti. Perancangan awal hari raya ke-2, tetapi diubah kerana beberapa 'orang kuat' untuk kenduri kendara ada komitmen lain. Kami tidak kisah asalkan semua dapat hadir dan memberikan sokongan untuk melancarkan perjalanan majlis itu. Insya Allah..

2 comments:

imah said...

salam..hehe..nnty mai bwklah sate ke... hehe

um. masyitah said...

Salam
Alhamdulillah,tahniah Ya Luqman.
Wah nak buat Aqiqah di Jengka ya?