Susu Pediasure - Benarkah menggalakkan selera makan?

Sebelum ini saya ada berkongsi beberapa artikel menarik daripada website Dr. Hamid Arshat tentang 'kanak-kanak yang tidak mahu makan'. Sebetulnya saya juga mengalami masalah yang sama di mana anak saya tidak mahu makan. Paling tepat untuk dikatakan ialah tidak mahu makan nasi.

Anak kedua saya Almustofa memang jarang makan nasi. Sama ada sekali sehari atau tidak makan nasi langsung. Walaubagaimanapun, susuk badannya tetap maintain, iaitu tak kurus atau gemuk. Berbanding abang dan adiknya yang kuat makan (nasi), Luqman lebih kurus dan Salahuddin lebih berisi. Pernah saya ajukan kepada seorang doktor, Luqman mungkin mewarisi susuk badan macam abahnya yang memang kurus. Jika dilihat sejarah lalu, saya juga seorang yang kurus kala usia dengannya.

Almustofa walaupun tidak makan nasi, dia suka makan buah-buahan dan juga roti yang disapukan dengan kaya. Dia juga masih menyusu botol pada masa ini walaupu tidak sekerap dahulu. Ada masanya dia akan makan nasi jika ada lauk telur goreng yang diletakkan cili sos. Tetapi tidak lah sampai hari-hari dan setiap waktu makan saya menyediakan telur goreng untuknya. Adakala dia akan makan sesuap dua jika berlaukkan ikan, atau jika mengadap abahnya makan dia akan meminta disuapkan nasi kosong sahaja. Jika kena cara pujuk dan 'rasuah' dia sanggup untuk makan nasi beberapa suap. Tabiat buruknya, jika disuapkan nasi berlauk ikan yang tidak dihancurkan dahulu bersama nasi dia akan menyimpan nasi di dalam mulut dalam jangka masa lama. Walaupun dipaksa menelan dia akan menyimpan terus sehinggalah kita benarkan dia membuang dari mulutnya itu. Pernah sekali dia tertidur dengan nasi di dalam mulutnya.

Susu Pediasure - Benarkah menggalakkan selera makan?
Ketika anak seorang dan pengalaman pun kurang, saya dan suami sering gusar jika anak kurang selera makan. Lebih-lebih lagi sejak usia setahun dan boleh berjalan, Luqman sudah mulai susut berat badannya. Doktor pakar kanak-kanak Dr.Azizi (kini sudah bergelar Datuk) yang merawatnya mencadangkan kami memberi Luqman susu Pediasure. Bermula hanya dengan tin kecil kami beralih kepada tin besar apabila Almustofa lahir dan juga mulai diberikan susu tepung pada usia setahun lebih.

Sejak itu, bila-bila masa anak-anak saya kurang berselera untuk makan, saya akan memberinya minum susu pediasure yang berasaskan soya untuk meningkatan selera makannya. Alhamdulillah memang betul, tak lama kemudian mereka akan semakin berselera untuk makan. Saya ada google beberapa pendapat orang lain tentang susu ini. Rata-rata mempunyai pandangan yang sama. Namun ada juga pendapat yang menidakkan keberkesanannya.

Sebenarnya tidak semua orang mampu untuk membeli susu ini setiap bulan. Begitu juga saya.Ini kerana harganya melebihi RM50 di pasaran membuatkan saya memberi anak-anak pada waktu yang dirasakan perlu sahaja. Jika tidak, saya memberi anak-anak susu Dutch Lady 123 coklat dan kini kami bertukar pula kepada Dugro 3+ dengan perisa coklat juga.

Kenapa perisa coklat?

Pertama kali hendak menceraikan Almustofa dengan susu badan (usianya setahun lebih) dia mengalami elegik susu atau intolerant lactose. Bayangkan dalam sehari dia akan mengalami cirit birit sehingga melecet dan kemerahan kulitnya. Kasihan dia, pada masa itu saya tidak tahu puncanya kerana kami bercerai susu sebab saya telah disahkan mengundung kali ketiga ketika itu. Akhirnya, kepada doktor kami mengadu, dan barulah saya tahu punca utama dia cirit-birit.

Doktor telah mencadangkan supaya Almustofa diberikan susu yang berasaskan soya seperti Pediasure, Isomil dll. sebagai permulaan, kami mencuba pek percubaan (isomil perisa original) dan Almustofa menangis tidak mahu menyusu. Suami kemudian membeli susu Pediasure. Jika dia tidak suka juga, Luqman boleh minum susu itu dan tidaklah membazir. Alhamdulillah, Almustofa menyukainya. Sejak itu Luqman turut mahukan susu coklat dan tak mahu lagi minum susu warna putih. Mana tidaknya, setiap kali melihat adik menyusu botol dia akan meminta juga. Sudah pasti dia mahukan susu yang warnanya sama dengan adik...hehe

Menginjak umur dua tahun lebih, saya mencuba-cuba secara beransur menukar Almustofa kepada susu biasa (bukan soya). Jika berlaku cirit birit saya akan menukar kembali kepada susu Pediasure. Akhirnya saya mendapati dia sudah tidak mengalami masalah intolerant lactose. Alhamdulillah sejak itu saya selang selikan pemberian susu soya Pediasure kepada anak-anak.

Pada hari ini, sudah lama kami tidak lama membeli susu Pediasure. Kalau tidak silap pernah sekali dalam tahun ini (2009) kami membeli untuk Salahuddin ketika selera makannya berkurangan. Ketika diberikan kepada Almustofa, dia tidak mahu. Dia sudah pandai membezakan susu coklat biasa(dugro) dan Pediasure. Dia juga pandai memilih tin susu, hanya susu yang dia gemari sahaja. Emmmmm...sudah besar anak ibu. Cerewet lah pula!

Bacaan lanjut >> Abbott Malaysia

[update-mei 2012] ~ Status HALAL 
Dear Valued Consumer:
Abbott Nutrition produces Halal products at various locations under the supervision of the Islamic Food and Nutrition Council of America (IFANCA) or the Islamic Religious Council of Singapore (MUIS). The following products sold in the Malaysian retail market, are free from Haram and doubtful ingredients, hence Halal and suitable for consumption by Muslims.
  • Similac
  • Simlac Gain
  • Similac LF
  • Similac Neosure
  • Isomil
  • Isomil Plus
  • Gain Plus
  • Gain Kid
  • Grow 3+
  • Grow 6+
  • Pediasure Complete
  • Pediasure
  • Ensure
  • Glucerna
  • ProSure
 For further enquires, contact us. [read more...]
Tiada halal JAKIM pada tin susu Pediasure mahupun semua susu keluaran Abbott.(betulkan jika saya salah). Kalau query ke direktori jakim juga tiada maklumat tentang syarikat dan produk. Ini kerana susu keluaran Abbott mendapat sijil halal daripada Islamic Food and Nutrition Council of America (IFANCA) di mana ia merupakan salah satu dari pada badan Islam luar negara yang diiktiraf oleh jakim.


Info ini berguna? Sila kongsikan.





6 comments:

~ShErA~ said...

ha'ah la kak..anak2 saya pun minum pediasure coz cerewet makan..so far..Alhamdulillah..cuma untuk malam sebelum tido..faris minum dugro jer..

Aina said...

testimoni bagus ni...:D

Unknown said...

info yg berguna...

Unknown said...

info yg berguna...

Unknown said...

Assalamualaikum & Salam Sejahtera📢📢📢

*🔥PROMOTION🔥*
*🔥PROMOTION🔥*
*🔥PROMOTION🔥*

Susu formula *PEDIASURE* untuk kanak-kanak 1 tahun -10 tahun

Boleh 👍 page https://www.facebook.com/pemborongsusupediasure/ utk mendapatkan harga borong dan update yg terkini !!!

🍼💯Genuine !!
🍼Bukan stok expired !!
🍼Bukan susu reject !!
🍼Harga lebih murah dari LAZATDA !!
🍼💯Dijamin Halal !!
🍼Berat bersih 400gram !!
🍼Perisa Vanila dan Coklat !!
🍼Expired 08/2018 !!
🍼Hanya RM 35 setin !!

🚘COD : Shah Alam, Batu Tiga di Stesen Minyak Petron bedekatan kilang gula CSR

📮Pos Laju ( 6 tin )
📬Semenanjung: RM20
📬Sabah/Sarawak: RM60

📞📮Fast respon terus whatsapp/call/mesej (0172587760-HAFFIZ)

Terima kasih di atas sokongan anda

Unknown said...

Semua nya ada la iii