Happy Father's Day

Masa kecil dahulu aku tak suka dengan abah sebab abah garang. Kalau kata merotan memang abah lah orangnya. Emak seorang yang lemah lembut dan pendiam. Abah selalu cakap, kalau dia tak ada, habis lah emak kena pijak kepala.

Yang sebenarnya aku memang nakal! Mana satu anak abah yang terror panjat pokok, mandi sungai, balik lewat senja, menangkap ikan dalam parit dan longkang kotor, melepak rumah orang dan macam-macam lagi??? sebagai anak sulung sepatutnya aku menjadi contoh kepada adik-adik, tetapi itu lah aku!!

Walaupun aku tak pernah bawa adik-adik sekali pergi merewang, tapi abah tetap marah.Adik-adik belaka tak berani lawan cakap abah. Aku tak melawan directly, tetapi nasihat-nasihat dia aku tak makan saman jugak. Kalau nak buat something yang akan mendatangkan kemarahan dia mestilah secara sorok-sorok. Balik rumah mesti sebelum waktu dia balik kerja. Kadang-kadang leka bermain tak sedar masa berlalu. Tetiba je terdengar bunyi motor yang aku kenal amat sangat dah dekat dengan tempat aku bermain. Kalau aku berada atas pokok, diam-diam lah aku di atas sana. Kalau aku berada dalam parit, menyoroklah aku di sebalik rumput panjat atau bawah jambatan. Kalau tidak sah sah kaki aku kene sebat dengan rotan. Alaaa..tak sakit pun!! Hehe..sebab itu aku berani buat lagi..lagi dan lagi....Adik selalu nak ikut mana aku pergi. Huh no way! Tak merasalah. Nanti kalau jadi apa-apa aku juga yang susah. Lagipun bawa adik tak macho lah!!

Meningkat remaja, aku dah tak nakal sangat sebab belajar di sekolah agama. Walaupun aku sekolah agama, aku bukan lah alim sangat pun. Abah pun bukan alim juga orangnya, tapi soal sembahyang bang (solat) mesti kena patuh. Kami adik beradik dilarang couple (kawan rapat dengan lelaki) hatta kalau berkawan dengan perempuan pun dia akan memastikan orang itu baik-baik dari keluarga yang baik juga...huhu inilah abah aku. Kalau dia tahu orang itu pernah date dengan mana-mana lelaki (terutama tengah jalan/atas moto) sah sah kami kena bebel dan mendapat amaran. Pada hal perempuan itu bukan kawan kami pun....sampai habis sekolah aku memang tak ade peluang nak cintan cintun macam orang lain. Lagi pun sapa lah hendak kat aku yang tak cun ni...??? (eh ade....ade....mamat tu....hahhahahaa)

Bab belajar aku memang menjadi contoh kepada adik-adik. Tapi yang tak syok setiap kali nak exam abah suka sekat masa menonton tv sebab kata dia kalau adik-adik aku boleh dapat result pekse (peperiksaan) elok macam aku tak apalah. So, aku bertambah geram dengan abah...(Alaa.. dia tak de aku buka je tv, tapi jangan lupe lap skrin tv sebelum tutup nanti dia boleh detect. TAPI, abah aku lagi bijak, dia rase belakang tv...huhu panas!! aku dah kantoi...

Habis sekolah menengah, aku tak sambung bidang agama tetapi beralih ke bidang IT- bidang yang tak berapa glamer masa mula aku nak ambil kursus itu. Abah aku bising dan membebel sebab takut aku susah nak dapat kerja nanti. Alhamdulillah tak lama lepas itu, IT mula dicanang satu Malaysia...sana sini sebut IT...so, abah aku kat ceruk kampung dah faham apa itu IT. Masuk U dia belikan aku PC menggunakan duit kwsp dia. Macam-macam kesusahan terpaksa dihadapi untuk mengeluarkan duit dan membeli PC yang kini tersimpan dalam kotak kat rumah. Alahai...ada ke mamat tu persoal sama ada aku ni betul-betul anak abah aku sebab dalam surat beranak aku yang lama (sebelum hilang dan ganti baru) tercatit kerja dia sebagai askar melayu. HUHU hangin lah abah. Akhirnya merasa juga aku sebuah komputer dan abah sendiri bersusah payah menghantarnya ke Sintok. Dia bermandi peluh untuk memasang meja komputer yang berat macam... macam......eemm berat macam 30kg beras kot...kesian abah. Apa pun terima kasih atas segalanya dan aku minta maaf sebab dengan kemudahan itu pun aku tak boleh score baik dalam peperiksaan.

Abah, dah besar panjang baru Ngah (aku lah tu) sedar betapa bangganya kami memiliki abah sebagai bapa,ayah dan abah kami...Agaknya kalau abah tak garang ...kalau abah tak kuat berleter dan membebel mesti Ngah dan adik-adik tak jadi manusia berguna pada hari ini....Abah lah orang pertama mengajar ABC dan 123...abah lah yang mengajar membaca dan menghafal sifir...terlalu banyak perngorbanan dan jasa abah kepada Ngah dan adik-adik. Belum terbalas segala jasa-jasa abah itu oleh kami....Ngah tahu abah kecewa sebab lepas kahwin Ngah tak bekerja lama dan sekarang pula jadi suri rumah sepenuh masa. Apalah sangat yang dapat Ngah bantu abah mak dan adik-adik. Setakat yang termampu aje....Insya Allah kalau ada rezeki lebih, mana tahu suatu hari dapat Ngah dan adik-adik membalas jasa-jasa abah dan mak.

Sempena hari bapa ini Ngah nak beritahu yang kami adik beradik sayangkan abah seperti mana kami sayang mak. Dahulu mungkin kami berfikiran tak matang. Sekarang, setelah masing-masing besar panjang baru faham. Malah, ada di antara kami (termasuk Ngah juga) kadang-kadang dah terikut style abah yang suka membebel dan garang itu. Hehehe di mana tumpahnya kuah kalau tidak ke dalam nasi...Semoga Allah panjangkan usia abah dengan keberkatan dan dilimpahi kesihatan yang baik. Selamat Hari Bapa....

Buat suami tercinta, bapa mertua, ipar duai, sahabat handai dan semua yang bergelar bapa, ayah, papa, babah, abah, abi, walid dan sebagainya 'Selamat Hari Bapa' juga....semoga anda menjadi bapa kebanggaan anak-anak dan keluarga tercinta...


0 comments: