Lagi lagi jerebu

Dah lama aku perasan yang pemandangan alam sekitar agak blur dan kelabu. Since tak de keluar berita mengatakan jerebu melanda, aku ingat mungkin mata aku yang problem kot..hehe..hubby pulak cakap biasa lah sejak hujan tak turun dan turun sikit-sikit biasalah pembakaran terbuka akan menyebabkan keadaan berjerebu...persoalannya pembakaran di mana???

Semalam akhirnya keluar dalam berita. 'Pelabuhan Klang, Cheras catat kualiti udara tidak sihat'. Huh sakit hati juga bila melihat alam sekitar dicemari dan lebih-lebih lagi masalah yang timbul berulang-ulang seolah-olah tiada tindakan diambil. Semua ini, berbalik kepada diri kita sendiri. Sejauh mana kesadaran yang ada di dalam diri kita. Kalau semua orang tidak mementingkan diri Insya Allah segalanya dapat dibanteras. Tiada guna mengharapkan sebelah pihak sahaja mengambbil tindakan. Bila dah terjadi semua nak tunding jari salahkan orang lain...

Mula-mula dah merancang dengan hubby nak bawa anak-anak jalan kat taman. Since Almustofa asyik merengek-rengek nak main layang-layang, Taman Metropolitan target utama. Suasana berjerebu pula, mungkin membantutkan rancangan kami. Mak(mertua), Akak, CT dan M ikram dah turun KL. Belum sempat nak bawa mereka jalan kemana-mana. Ingat kalau pergi main layang-layang boleh bawak Ikram sekali. Dia pun ada beritahu tak pernah pergi, lalu adalah.

Semalam hubby bawa Mak dan Akak melawat Ay Teh kat hosital dan shopping kat Jusco. Tak sempat nak tanya apa yang dibeli sebab aku tak pergi pon. Balik rumah semalam dah 12.30am, aku dah tidur. Huh malam tadi mimpi yang menakutkan dan meletihkan...tah apa tah...mimpi terencat bila hubby balik rumah dengan Almustofa. Ingat dapat sambung semula mimpi, tapi mimpi cerita lain pula. Bangun Subuh, sakit badan-badan..tak silap aku 3 kisah dalam satu malam...tapi semuanya cuma mainan tidur semata...aarrrgghhh penatnya laa..

Oh jerebu...lagi lagi jerebu...boleh buat sajak tensen macam ni....

0 comments: