Kanak-kanak yang tidak mahu makan 2

Bagaimana keadaan ini boleh wujud ?
Keadaan ini wujud kerana berbagai -bagai faktor. Sianak mungkin memang bertubuh kecil sejak di lahirkan. Walaupun dia membesar dengan kadar yang normal , tetapi ibunya masih menganggap dia kurang subur dan oleh itu mahukan anaknya lebih banyak makan. Si anak pula tidak perlu banyak makan dan jarang pula terasa lapar. Dia ingin melakukan aktiviti -aktiviti lain yang lebih menyeronok kan. Jika ibu bapa memaksa si anak makan juga, ketengangan pasti akan berlaku.
Pada peringkat bayi, masalah anak tidak mahu makan jarang berlaku kecuali jika dia tidak sihat.Tetapi, apabila usianya meningkat satu tahun lebih dan sudah boleh berjalan, dia ingin menerokai alam sekeliling.Dia ingin bermain dengan benda -benda yang terdapat dalam rumahnya dan kadangkala tidak menghiraukan waktu makan. Si ibu mungkin merasakan bahawa waktu penyusuan atau makan sudah tiba tetapi si anak tidak berminat. Dia akan membantah dan tetap berdegil tidak mahu makan. Jika si bu terus merayu, memujuk dan juga memaksa, ketegangan pasti akan berlaku.
Memaksa seseorang kanak-kanak itu makan akan menyulitkan lagi keadaan. Bak kata perpatah, kita boleh menarik kuda pergi ke tempat yang ada air tetapi dua puluh orang pun tidak boleh memaksanya minum. Si anak pula sedar bahawa dia boleh membantah , menolak pinggan makanan , menyimpan makanan dalam mulut tanpa menguyahnya , meluahkan makanan keluar dan berbagai-bagai cara lagi untuk menghampakan ibu bapanya. Dia sedar bahawa dia akan mendapat perhatian yang lebih pada waktu makan. Alangkah seronoknya si anak apabila ibu bapanya bermain-main dengannya bercerita sambil membacakan buku , berjoget dan merayu-rayu kepadanya.
Adakalanya, kanak-kanak yang berusia yang berusia lebih daripada satu tahun minum susu tetapi ibu bapanya terus memaksa. Akibatnya ,timbullah ketegangan. Ada kanak -kanak yang tidak sesuai minum susu tepung kerana mudah diserang sakit. Keadaan ini boleh berlaku jika si anak mempunyai kurang enzim lactase di bdalam dinding ususnya. Akibatnya, dia mungkin mengalami cirit atau sakit perut. Jika si anak menggalami cirit, si ibu biasanya akan terus mendapatkan rawatan bagi anaknya tanpa meyedari bahawa sakit itu berpunca daripada susu tersebut. Masalah akan berulang apabila si ibu memberikan anaknya susu tepung.
Apabila mencapai usia dua tahun, kebanyakan kanak -kanak sudah mula mahu melakukan sesuatu aktiviti dengan sendiri. Dia ingin memegang sudu dan makan sendiri walaupun lantai atau meja bersepah -sepah dengan makanannya. Jika ibu tidak sabar dan ingin segera memberi anaknya makan supaya dia dapat mengemas dan membuat kerja -kerja rumah yang lain , si anak mungkin membantah dan tidak mahu makan.
Jika si anak sentiasa dipaksa untuk makan dan dipukul pula jika tidak mahu makan, dia mungkin akan membenci waktu makan. Dia akan menganggap waktu makn suatu waktu yang amat tidak menyeronokkan. Dia akan mula membenci makanan. Adakalanya, kanak -kanak seperti ini menangis setiap kali makanan dihidangkan di hadapannya.
Anak yang sentiasa tidak gembira dan kurang mesra dengan ibu bapa atau penjaganya akan mempunyai selera makan yang kurang. Dia akan kurang makan dan berat badannya tidak akan meningkat dengan baik.

Sumber:
Laman web Dr.HAmid Arshat


Susu Pediasure: Benarkah menggalakkan selera makan

0 comments: