Tinggalkan gula tebu, pilihlah 'gula' yang lebih menyihatkan

Salam
Jom lihat situasi ini...

A - Si Kurus yang sihat walafiat
B - Si Obes yang menjaga kesihatannya. Juga seorang yang sihat
C - Si Sederhana yang menghidap kencing manis

Suka tak makanan yang manis?
A: Suka... terutama kuih tradisional dan semua jenis bubur.
B: Suka... tapi kena pedas juga. Ayam masak merah, Sambal Sotong, Sambal petai udang dll.
C: Suka juga tapi sebab saya diabetic, saya berpantang dan tak makan makanan manis-manis sejak itu.

Suka tak minuman yang manis?
A: Suka, terutamanya teh o limau ais.
B: Tak suka sangat. Manis buah sudah cukup.
C: Sama ada air masak atau teh o kosong tanpa gula. Tawar..

Bagaimana kamu berdiet?
A: Saya sudah tidak makan nasi atau makan nasi dalam portion yang sedikit. Still minum dan makan manis-manis.
B: Saya memang tak makan manis. Tak makan makann berlemak dan berminyak. Saya memang jaga pemakanan saya. Biarlah orang kata masakan saya tidak sedap asalkan ia sihat lagi menyihatkan.
C: Terpaksalah berpantang. Makan yang tawar-tawar sahaja. Nak buat macam mana kan. Dah nasib badan.

Nak tak saya perkenalkan dengan 'gula' sihat?
A: Yang mana satu? Gula tebu hitam kan? setahu saya ia kurang kalori berbanding gula pasir putih.
B: Saya rasa tidak perlukannya kerana saya boleh mengawal pengambilan gula dalam makanan dan tidak mengambil air bergula dan berkarbonat. Kalau nakkan manis saya boleh guna gula perang. Gula perang mengandungi molases. Molases yang ada pada gula coklat mengandungi beberapa mineral penting termasuk kalsium, kalium, magnesium dan besi.
C: Ada ke gula yang sihat?


Ada. Gunalah daun stevia. Ia sejenis daun yang manis dan bersifat unik. Unik kerana manisnya semulajdi dan tiada kalori. Sifar.
A: Mana nak cari pokok stevia.
B: Ada jual ke daun stevia di pasar atau pasaraya?
C: Nak kena masukkan daun stevia ke dalam air dan masakanlah ye?

Kini ada yang lebih mudah. Saiz kecil, ringan dan mudah dibawa kemana-mana.



Hanya RM 50 sebotol dan jika beli 3 botol dapat harga RM 40 sebotol bersamaan RM120. Ditambah dengan percuma keahlian seumur hidup.

A: Ni nak suruh makan ke bisness?
B: Nak jual barang lah tu.
C: Oklah saya nak cuba sebotol.

Hasil carian imej untuk emoticon smile but sweating

Makan boleh, berniaga pun boleh. Apa salahnya, badan sihat, untung juga dapat. Tapi, no. 1 tentulah kesihatan. Bertukarlah dari gula tebu kepada pemanis stevia. Penghidap kencing manis atau diabetic juga boleh melalui hidup lebih ceria kerana sudah boleh minum manis dan makan manis manisan. Syaratnya titiskan stevia dalam kuih muih, bubur, sambal merah anda dan minuman. Tanpa was was, tidak akan menyebabkan paras gula dalam darah seorang diabetic itu meningkat naik.

Insha Allah, kita merancang. Sebaik-baik perancang Allah jua.


Nak tahu maklumat lanjut boleh whatsapp atau SMS sahaja 0196151952. Harga tersebut di atas hanya valid sehingga 31 Mac 2015.

Terima kasih.

0 comments: