Selamat Hari Guru

Dahulu selepas mendapat keputusan SPM aliran pendidikan bukanlah menjadi pilihan utama.Kononya nak masuk aliran yang membolehkan mendapat kerjaya di bidang korporat, duduk ofis bilik hawa dingin dll.....Namun selepas grad barulah tahu betapa susahnya nak mendapat pekerjaan yang diingini lebih2 lagi kalau result tak cemerlang gemilang.Tetapi Alhamdulillah saya amat bertuah kerana mendapat peluang bekerja di syarikat tempat saya membuat praktikal. Saya bekerja di situ selama lebih 2 tahun setengah dengan gaji hari.

Walau gaji tak segah mana tapi ilmu dan pengalaman yang di kutip dari situ amat bermakna.Sehingga satu saat saya mengambil keputusan untuk mencari pekerjaan lain dan memilih profesyen sebagai guru. Bukan guru sebenar pun, masa tu hanya sebagai GSTT dan kalau nak jadi guru bertauliah kena masuk KPLI. 

Semua orang mesti fikir yang kerja cikgu ni senang dan mudah. Menjadi guru bukan setakat mengajar dan balik bilik guru goyang kaki dan bersembang. Menjadi guru rupa-rupanya bukan setakat bekerja setengah hari dan balik ke rumah tepat pada waktunya dan boleh rilek tidur. Seorang guru memikul tanggungjawab yang amat berat.Guru memegang amanah yang amat besar iaitu untuk mendidik anak bangsa tanpa mengira kaum dan agama. Mandat professionalisme perguruan mesti digalas dengan jujur dan ikhlas.OOOhh...alangkah mulianya tugas seorang guru!.

Pernah suatu ketika dibangku sekolah, saya didenda oleh cikgu. Pernah dulu saya kutuk2 cikgu yang cakap tak serupa bikin..Pernah dulu tak buat kerja sekolah dan menipu cikgu yang buku tinggal di rumah. Alahai...maafkan saya cikgu. Bila dah jadi seorang guru barulah saya tahu betapa susahnya menjadi guru.Berdepan dengan anak-anak murid yang tak nak mendengar arahan, suka melawan, lemah dalam pembelajaran dsb. Semua ini sangat-sangat mencabar kesabaran dan kecekalan. 

Alangkah bahagia bila melihat anak-anak didik berjaya dalam peperiksaan. Lebih bangga bila mereka menjejakkan kaki di menara gading. Saya pernah menghadiri konvo adik saya dan terserempak dengan bekas anak-anak murid saya. Salah seorang ialah murid yang pernah saya denda kerana kenakalannya. Alhamdulillah...Tumpang gembira saya melihat kejayaan mereka. Ada pula yang menegur sama ada masih kenal pada mereka. Ooop..masa saya mengajar mereka, ketika itu belum baligh pun. Rupa pun dah berubah. 

Apa-apa pun semoga kerjaya guru ini terus dihormati dan dipandang tinggi bukan oleh para  anak murid sahaja malah semua lapisan masyarakat kerana seorang polis, seorang raja, seorang perdana menteri malah seorang guru itu asalnya seorang anak yang tiada ilmu tetapi dipenuhi dadanya dengan curahan ilmu oleh seorang bergelar 'cikgu'.

SELAMAT HARI GURU!

0 comments: