Kulit kerbau vs Tapak kaki lembu

Kulit kerbau dan tapak kaki lembu....dua-dua sedap bila dimasak dan dimakan. Tapi anda berani???? Haha dulu-dulu aku memang tak makan tapak kaki lembu..kaki ayam goreng makan ler....jangat sampai sekarang tak lalu nak makan. Tapi, kata orang yang makan ia best! Aku tau ia sedap...

Family hubby memang suka makan tapak kaki lembu yang dibuat sup. Sejak hampir 8 tahun kawin, hanya dalam setahun lebih tahun ni aku berani makan. Rupa-rupanya memang sedap. Kalau tengok diorang makan siap sedut lagi lemak dalam kaki lembu tu dengan straw. Huiiisssshh tak sabar nak makan. Sebenarnya mertua nak datang sini next week. Katanya nak bawa kaki lembu. Perrgghh......hahahahaha berangan. Kalau tak jadi datang, kempunan lerrrrrr. Tak pe bukan mengidam pun, kalau tak dapat makan, kira-kira tak de rezeki jelah.

Bila aku dengar mertua nak datang, aku pun sibuk simpankan rebung dan jangat untuk bapak mertuaku. Dia memang suka jangat. Jangat tu nama lain untuk kulit kerbau yang telah siap dibakar. Lepas bakar/panggang sampai empuk memamg lembut dan sedap dimasak gulai lemak cili api bersama rebung. Jangat ni femes kat negeri Pahang je. Terutama belah Raub kot(Dong-Ulu Dong). Kalau sesiapa nak beli jangat ni pergi aja ke pasar tani hari Ahad di Pasar Minggu(Ahad) di bandar Raub. Cari mak cik-mak cik penjual dari Ulu Dong, mesti ada jual. Kalau tak, cari je Ngah Leha dari Tanjung Putus, dia mesti jual punya. Ngah Leha juga berjual di Pekan Rabu di Dong. Pekan Rabu ini ialah pasar tani setiap hari Rabu pagi yang lebih dikenali Pekan Sehari oleh para penduduk kampung di sini. Dekat situ lah emak aku beli jangat yang jadi stok dalam peti ais aku tu.


Sorilah camera rosak nak tunjuk gambar jangat yang kat peti ais aku. Nasib baik jumpa gambar jangat kat blogger Raub gak, namanya Lela. Inilah salah satu makanan istimewa yang terdapat di negeri Pahang selain gulai asam rom, patin tempoyak dan keladi(kemahang) masak tempoyak.

Oppps lupa. Pasal tapak kaki lembu tu, aku ade pengalaman (ciput, sekali) membakar kat rumah mertua akulah. Bapak mertua lah suruh. Huh memang tak boleh celen dia....Anak-anak seme tau makan jaaa. Yang penat kopek tapak kaki (aka kasut lembu), tukar bakar...dialah orangnya. Kalau tak, tak makan lah kami..hehe (jangan marah noo
anak-anak Hj.Daud). Lepas dah bakar, masa untuk memasak serah lah kat mak. Kadang-kadang mak pass keje masak-masak sup tu kat kak iparku, Salamah. Kak Amah pon terrer gak bab memasak ni. Sedappp.. Dah masak sup, semua pakat makan semangkuk sorang dan get ready dengan pisau, straw(kalau ade), sudu, garfu dll untuk hirup sampai kering tulang ...

Gambar tapak kaki lembu dibakar ni aku pinjam kat blog sini. Jangan lupa singgah blog ni untuk baca kisah selanjutnya.




Gambar yang berbungkus tuh (sumber) ialah bungkusan mengandungi keladi kemahang yang dijual di pasar tani. Ia dibungkus dengan daun keladi yang biasa ditemui tepi sungai atau paya. Batang keladi tersebut akan dibelah untuk mendapatkan sulur (isi keladi) yang sebenar untuk di masak.

Tentang keladi kemahang pulak, ia bukan keladi yang macam dalam resepi Kak Hanieliza ni atau Cik Mat Gebu ni.. Haaa tengok tu rupa keladi kemahang.

Masak keladi ni ikut nasib. Kalau nasib baik, ia tak membuatkan gatal tekak. Tapi walaupun tahu tekak akan gatal, peminat keladi ni akan tetap makan sebab rasanya sangat mabeles....Sebelah tu ialah daun kesum. Ada juga yang suka tambah petai. Bergantunglah kepada citarasa masing-masing kan:)

Hari tu masa keluar hospital sebab tak jadi operet, mak datang rumah aku masak gulai tempoyak keladi ni. Adik aku Aini yang pegnen mengidam sampai termimpi-mimpi gulai keladi. Alhamdulillah dapat juga dia merasa dari air tangan mak sendiri...









0 comments: