205th Birthday of Hans Christian Andersen
205th Birthday of Hans Christian Andersen

Seperti kebiasaan Google meraikan sesuatu perayaan atau ulang tahun tertentu dengan meletakkan 'doodle' di atas enjin carian nya. Imej di atas mewakili kisah dogeng Thumbelina. Siapa yang tidak tahu cerita dongeng ini?? Siapa pernah baca kisah lain hasil karya penulis yang sama iaitu seperti 'The Princess on The pea", "The Emperor's new clothes",dan "Little mermaid".

Mungkin ada yang tidak tahu. Bagi saya yg suatu ketika dibangku sekolah rendah dahulu sukakan buku, membaca dan menonton tv pasti tidak melepaskan membaca dan menonton siri kartun mengenai kisah-kisah dogeng ini di kaca tv. Nama pun cerita dongeng, dan watak serta kisah tersurat tiada kebenaran dengan orang yang hidup atau yang sudah mati. Namun banyak moral tersirat dalam dongengan. Begitulah hebatnya penulis karya-karya sebegini yang tidak hanya menyelitkan unsur humor, jenaka, fantasi malah ada unsur teladan yang boleh diikuti. Begitulah kagumnya Google kepada penulis cerita dongeng ini iaitu Hans Christian Anderson.

Menyingkap sambutan ini, saya memikirkan karya melayu juga tidak kurang, malah hebat juga dengan cerita dongeng dan hikayat untuk menghiburkan rakyat. Pasti semua maklum dengan kisah dongeng Sang Kancil yang popular semasa kita kecil dahulu hinggalah kepada cerita dongeng Bawang Putih Bawang Merah, Sang Kelembai, dan banyak lagi. Tiba-tiba saya terfikir siapakah pula penulis-penulis cerita melayu ini? Adakah dari Malaysia, Singapura atau Indonesia? Atau hanya penceritaan mulut ke mulut yang dibukukan oleh penerbit-penerbit buku yang berminat. Ada sesiapa yang tahu????

0 comments: