Pantang di hari raya

Alhamdulillah...Bertemu lagi kita dengan Syawal yang mulia...seperti mana Ramadhan, bulan Syawal juga memberikan keberkatan dan kegembiraan untuk kita bersyukur atas nikmat Ilahi setelah berpuasa makan,minum dan mengawal nafsu selama sebulan dan dengan tambahan puasa 6 hari di bulan Syawal ini melayakkan kita mendapat ganjaran seperti orang yang berpuasa setahun...Amin, Insya Allah....Kepada sesiapa yang sibuk untuk memenuhi jemputan rumah terbuka dan sambutan raya di pejabat, semoga dapat merancang jadual anda dengan bijak supaya puasa dapat dilakukan dan jemputan orang juga dapat dipenuhi. Dalam pada itu, yang lebih penting bukanlah makan dengan banyak atau berlebihan dalam membuat rumah terbuka tetapi dapat bertemu mereka yang jauh dan jarang berjumpa di hari kebiasaan dan saling bermaafan sesama. Moga pertemuaan tersebut akan diredhai Allah dan beroleh pahala jua....

Back to topic....pantang???? pantang jumpa makanan sedap di hari raya...hehe..Rutin hari raya bermacam-macam juadah dan kuih muih dan biskut akan disediakan. Kebetulan aku baru melahirkan anak, makan tetap makan..namun arahan berpantang tetap dipatuhi walaupun ada ketika meleleh gak air liur ke anak tekak sebab tak dapat makan makanan kegemaran. Jadinya, memang pantang jumpalah mesti cubit sedikit. Nama pun raya, bukan raya kalau tak makan lemang..ketupat dan rendang...aku curi-curi jugak makan lemang sepotong tatkala orang tak nampak..Alhamdulillah tak ade apa-apa pun...Adik aku membebel, memang lah hari ini ok dan tak ada apa-apa efek sebab kesan buruknya akan dirasai bila kita dah tua nanti...bebelannya aku terima di telinga kanan dan aku keluarkan di telinga kiri..hehe

1 Syawal kali ini giliran berhari raya di rumah mertua dahulu. 2 Syawal barulah aku balik ke rumah sendiri di Dong. Tak dapat berjalan kemana-mana pun dalam tempoh cuti raya kali ini sebab keadaan aku yang masih dalam pantang (kurang 20 hari) dan Addin pula demam siap dengan merengek, moody dengan semua orang dan asyik nak berkepit dengan ibu.

Bercerita tentang juadah pagi raya, MIL seperti biasa akan menyediakan nasi jangung, ayam masak merah, kari daging, acar timun dan daging hitam (dimasak oleh chu). Lazim sesudah Subuh, orang masjid Jengka 14 akan dijemput ke rumah untuk bertahlil dan makan di rumah. Berbanding di rumah Dong mak aku memasak rendang,nasi himpit dan kuah kacang. Emmm...semuanya kegemaran..makan tetap makan, kecuali kuah kacang memang tak usik langsung. Kononnya nak mengelakkan makanan berkacang, tetapi balik Dong, biskut mazola mak memang tak boleh tak makan. Dari cubit sedikit-sedikit terus makan 2-3 keping...

Itulah cerita pantang masa raya. Aku pun dah balik rumah Kl dan berpantang sendiri..Dengan budget yang ada, aku dah beli set bersalin HPA untuk rawatan diri sendiri dan menambahkan tenaga sepanjang berdikari sendiri ini. Bila duduk di rumah sendiri memang tidak dapat elak lah untuk menguruskan rumah seperti biasa. Alhamdulillah moga dengan bekalan makanan tambahan dapat membantu sakit dan lemah badan. Amalan berbengkung dan bertungku masih aku lakukan walaupun ada masanya lari dari masa yang sepatutnya. Alfatih pun Alhamdulillah tak banyak ragam. Sesekali berjaga malam adalah juga. Biasalah bayi, sakit perut atau masalah kembung perut ialah masalah yang selalu kita kaitkan bila mereka berjaga malam. Namun, Alfatih bukan berjaga malam menangis pun, cuma hendak diriba dan ditepuk sampai tidur. Bila diletak ditilamnya mula dia menangis. Apa lagi terpaksalah ibu tidur duduk sambil meribanya...

Kurang lagi seminggu, cukuplah umur Alfatih sebulan. Doktor dah tetapkan temujanji 5hb ini untuk postnatal checkup dan injection untuk anak. Cepat sungguh masa berlalu.....

2 comments:

ummu Masyitah said...

salam,
baru 20 ari tu.memang dalam ari lagi tu.saya pun pernah merasa pengalaman pantang bersalin masa raya.

Aina said...

wa salam alaiki ummu masyitah

selamat hari raya dan maaf jika ada salah silap bicara (tanpa suara)

memang mencabar rasanya berpantang masa raya ni.sebelum raya rasa macam kurus sikit dari sebelum mengandung. lepas raye ni badan dah naik semula mcm masa mula mengandung tu..huhu