Ini lah cucu-cucu ku.....


Si kembar Amsyar dan Amzar ialah cucu sulung. Ayahnya anak sedara saya, anak sepupu saya
Kak Long Rubiah (cucu sulung wan sebelah abah). Yang no 3 ni pula Adam Helmi,emaknya anak
sedara saya. Diorag ni sepupu....terasa tua pulak bila ada orang panggil kita wan / nenek...iskkk!! tapi nasib budak2 ni tak pandai cakap lagi..hahahha

Wajib mengganti (qada') sembahyang kerana haid??

Di sini saya ingin berkongsi satu posting dari sebuah forum yang saya singgah. Mungkin anda juga pernah membacanya kerana ia turut dimuatkan di beberapa laman blog/web. Jika anda tahu pendapat ulamak selainnya sila kita kongsikan bersama supaya dapat disebarkan untuk kebaikan para muslimah yang tidak mengetahuinya....

"Kebanyakkan perempuan/wanita/muslimah (wanita Islam) tak berapa perasan ATAU lebih malang lagi jika memang tak tahu menahu akan perkara ini... Ilmu Fekah, khususnya bab haid yang berkaitan dengan diri wanita itu sendiri amat kurang dikuasai atau difahami secara menyeluruh oleh kebanyakkan wanita Islam...kenapa hal ini boleh terjadi??

Amat susah untuk mencari seorang guru/ustazah/...yang betul-betul pakar dalam bab 'Orang-orang Perempuan ini' kecuali terpaksa@mesti dirujuk kepada lelaki/ustaz-ustaz yang bernama LELAKI jugak...(saya rasa ramai yang bersetuju dengan pandangan saya ini) Contohnya yang paling simple ; bila ditanya kepada kebanyakkan wanita Islam ; "adakah wajib bagi seorang wanita Islam menqhada'kan solat mereka yang ditinggalkan ketika haid?" pastinya kita akan mendengar jawapan daripada kebanyakkan mereka mengatakan:"alaa...itu soalan mudah jee..bila 'datang period' maka solat tuu tak perlu qadha, yang perlu qadha hanya puasa jee..itulah yang kami belajar sejak mula-mula 'bergelar wanita' dulu.

Jika dibuat pantauan nescaya jawapan seperti di ataslah yang akan kita jumpa...Sebenarnya TAK SEBEGITU MUDAH bagi seorang muslimah nak meninggalkan solat mereka walaupun dirinya didatangi haid!!! sekalipun.Hal ini boleh dirujuk di dalam kitab Ihya' Ulumuddin karangan Hujjatul Islam Imam Al-Ghazali yang mashur. Kitab yang padanya ada ilmu yang berkaitan Tasauf dan padanya juga perbahasan Fekah yang luas, inilah bukti kehebatan ulama' terdahulu.


Dalam BAB TIGA : " Fi adab Mua'sharah Wama Yujzi Fi Dawamun Nikah..." perkara YANG KETUJUH disebut dengan jelas dalam kitab tersebut : PERKARA YANG BERKAITAN DENGAN HAID: Penjelasan (bayan) terhadap solat yang perlu diqadha bagi perempuan yang didatangi haid:

1. Jika perempuan dalam keadaan haid mendapati darah haid itu berhenti (dengan melihatnya) sebelum masuknya waktu Maghrib, kira-kira sempat dia solat asar sebanyak satu rakaat, maka baginya wajib qadha solat zohor dan asar.

2. Jika perempuan mendapati darah haidnya kering sebelum masuknya waktu subuh, kira-kira sempat baginya solat Isya' sebanyak satu rakaat, maka wajib baginya qadha solat maghrib dan Isya'.

" Dan hal ini (qadha solat yang ditinggalkan semasa haid) adalah sekurang-kurang perkara yang wajib diketahui oleh setiap wanita Islam" (Imam Al-Ghazali)

HURAIAN MASALAH :
1. Kenapa perlu diqadha solat Asar dan Zohor?
- Kerana perempuan itu hanya menyedari keringnya haid masih dalam waktu Asar, maka baginya wajib solat asar (selepas mandi hadas)

2. Kenapa pula solat Zohor juga perlu diqadha sama?

- Kerana di dalam hukum menjama' (menghimpun solat bagi orang musafir) solat Asar boleh dijama' dan diqosarkan bersama solat Zohor.

- Kerana kecuaian wanita itu sendiri (dari melihat haidnya kering atau tidak), boleh jadi haidnya sudah kering dalam waktu Zohor lagi, langkah Ihtiyat ( menjaga hukum) maka perempuan itu juga perlu mengqhada solat Zohor.

3. Dalam perkara solat subuh pun sama :

- perempuan itu hanya menyedari darah haidnya kering, sebelum masuk waktu subuh, kira-kira sempat solat Isyak satu rakaat (selepas mandi hadas) maka wajib baginya solat Isya' sebab darahnya kering masih dalam waktu Isya'.

- Solat Isya' juga boleh dijama' (bagi musafir) dengan solat Maghrib, maka baginya juga perlu diqadha solat maghrib.

- Di atas kecuainnya (tidak betul-betul melihat darahnya kering atau tidak dalam setiap waktu solat) maka boleh jadi darahnya sudah kering dalam waktu maghrib lagi (sebab proses keringnya darah itu berlaku secara perlahan-lahan, mungkin perempuan itu hanya menyedarinya dalam waktu subuh, hakikatnya proses pengeringan itu sudah lama berlaku)-maka langkah ihtiyat (menjaga hukum) maka adalah bagi perempuan itu perlu di qadha juga solat maghribnya.


Sila rujuk : Kitab Ihya' Ulumuddin (Jilid ke 2) cetakan Darul Nahwan Nil / Darul Haram Lil Turath, Kaherah.

Diharapkan tulisan ini memberi kesedaran kepada seluruh yang bergelar Muslimah untuk lebih mendalami diri mereka dengan ilmu 'Fiqhul Nisa' ini yang berkaitan dengan diri mereka sendiri!!!

Harap maklum.....Rasa-rasa macam banyak yang saya terlepas pandang. Sama-sama kita menambah pengetahuan.

Bintang 12

Setiap hari Ahad malam Isnin TV9 akan menayangkan secara langsung program keagamaan berbentuk perbincangan bertajuk Halaqah. Kalau di TV3 racangan sepertinya ialah Al Kuliyyah dan di RTM Ehwal Islam....

Apa yang saya nak ceritakan ialah pada minggu yang lalu, topik yang dibincangkan ialah 'Bintang 12' dengan panel jemputan ialah Ustaz Badlisyah (bekas senior kolej) dan Ustazah Nik Salida. Perbincangan ini amat menarik dan saya pasti ramai yang tidak sedar tentang hukum melihat ramalan bintang. Saya yakin ramai yang tahu adalah haram mempercayai ramalan bintang.Tetapi ramai yang tidak faham dan menyedari (termasuk saya juga) bahawa melihat, membaca dan berminat nak tahu secara suka-suka pun sudah dikira berdosa. Bukan sahaja mendapat dosa,bahkan solat kita tidak akan diterima oleh Allah selama 40 hari. Sudahlah solat yang dikerjakan selama ini tidak pasti kesempurnaannya malah tanpa sedar ia sudah tidak diterima oleh Allah.

Jangan pula disebabkan setelah membaca ramalan bintang ini dan mengetahui solat tidak diterima maka kita terus meninggalkan solat selama 40 hari. Perlu difahami bahawa dua perkara ni(1.solat tidak diterima dan 2.meninggalkan solat) ialah dua perkara yang berbeza dan dengan meninggalkan solat, kita akan dihadapkan dengan dosa yang lain pula.

Saya masih ingat pada masa lalu (zaman muda-muda dulu), bersama kawan-kawan selalu cuba menilik nasib masing-masing. Konon sekadar suka-suka dan main-main sahaja. Kami akan menilik kononya siapa bakal suami, pada umur berapa akan berkahwin, berapa bilangan orang anak dan sebagainya. Cara yang digunakan sama ada melihat tapak tangan, menggunakan cincin emas yang digayutkan pada rambut dll. Orang yang menjadi penilik pula adalah terdiri dari kawan-kawan yang kononnya belajar dari orang-orang yang ada ilmu atau 'pandai tengok'. Saya pun tak pernah persoalkan semua ini kerana masing-masing melakukannya secara suka-suka tetapi apa yang bahaya apabila ia kebetulan menepati ramalan.

Kepada kawan-kawan dan sesiapa sahaja yang membaca tulisan ini dan bersama-sama lah kita bertaubat dan meninggal perkara yang boleh membawa kita kepada kufur kepada Allah. Sentiasalah kita meningkatkan kefahaman kita tentang agama dengan membaca, mendengar ceramah atau belajar kepada guru yang berkelayakan. Jika ingin mengetahui lebih lanjut mengenai persoalan zodiak boleh layari

http://muslimah.or.id/aqidah/mari-sejenak-berbicara-tentang-zodiak.html

atau bertanyalah kepada ustaz/ustazah/ulama' yang anda ketahui alim (banyak ilmu).

Aktiviti Hujung Minggu #5

Taman Tasik Perdana (malam)
Suatu yang menarik di taman ini kerana ia dibuka sehingga malam. Ini membolehkan kami membawa anak-anak bermain di sebelah malam jika tidak berpeluang melakukannya di siang hari.Walaupun tidak ramai pengunjung seperti di sebelah siang, namun kanak-kanak masih dapat menikmati keseronokan bermain.

video

Lampu yang dipasang menyinari suasana taman membuatkan kita terasa selamat,namun begitu keselamatan anak-anak mesti tetap dijaga dengan mengawasi mereka sepanjang bermain.

Perutusan Raja Sehari dari Alynn


Akhirnya kad yang ditunggu selama ini tiba juga di peti surat rumahku. Kawanku Alynn bakal naik pelamin juga akhirnya. Teringat zaman belajar dulu. Kisah cintanya agak complicated. Alhamdulillah akhirnya bertemu juga Mr.Right untuk menjadi teman hidup.Tahniah Alynn! kalau hubby aku ada kelapangan Insya Allah aku datang. Pergi sebelah lelaki boleh?? dekat sikit lah...hehehe

**Gambar atas: Alynn konvo UUM 2002. Itulah hari terakhir pertemuan kami. Kak Intan(kiri sekali) dan Chieku(sebelah aku) pun dah lama tak ketemu. Cuma sms, itu pon jarang sangat! Rindu korang...


NOTA: sorry sangat-sangat sebab tak dapat hadir hari berbahagia kau Alynn...moga berkekalan ke akhir hayat....

Friendster oh Friendster!

Baru-baru ini adik ipar saya, Soleh melalui emelnya telah menjemput saya memasuki senarai sahabatnya di friendster.com. Alang-alang saya mendaftar dan teruslah upload beberapa keping gambar anak-anak. Tak sangka kemudian seorang sahabat lama, Nuraszita menghantar emel untuk menjemput saya memasuki senarai sahabatnya pula.Rupa-rupanya melalui friendster saya telah dipertemukan semula sahabat-sahabat lama yang memang lama benar tidak bertemu dan berhubung.Sekadar menyebut beberapa nama: Lala, Su, Angah, Elly, Liza,Mc Ja, Linda, Shahrir, dan beberapa orang kenalan lain yang tidak berapa rapat.

Sejak grad kolej,U dan habis persekolahan masing-masing meneruskan perjuangan sama ada dalam pelajaran atau karier masing-masing.Saya dapat melihat sesetengah daripada mereka telah berjaya meraih kejayaan di menara gading dan mengecap kebahagiaan bersama suami dan anak-anak. Alhamdulillah hati saya turut sama tumpang gembira di atas kebahagiaan mereka.Semoga Allah memberikan kita nikmat kebahagiaan ini bersama redha-Nya dan berkekalan dunia hingga ke akhirat. Amin....

Gunting rambut



Hari ini ibu bawa anak-anak menggunting rambut di kedai. Alhamdulillah Salahuddin tak meragam pun.Hanya duduk diam sehingga selesai rambutnya digunting. Inilah hero-hero ku dengan rambut baru!

Rindu

Anak saya Almustofa berada di kampung sekarang.Tinggal saya bertiga dengan Salahuddin dan Luqman di rumah.Abahnya pula out station 2 minggu.Emm terasa sunyi bila tak dengar suara dia menyanyi dan menangis...bila tengok gambar perasaan rindu amat sangat.Saya biarkan dia mengikut neneknya balik ke kampung di Felda Jengka 14 pada Ahad lepas sebab mingggu ini kami ada kenduri kahwin adik ipar.Jadi saya akan balik ke sana pada hari Khamis menaiki bas sahaja.Kurang seorang hero senanglah sedikit untuk mengawal pergerakan semasa di stesen bas nanti...Emm rindu nya ibu!!!rindu pada anak juga rindu pada abahnya:)

Selamat Pengantin Baru Benchik!!

Baru-baru ini keluarga mertua saya akan mengadakan walimah urus buat adik ipar lelaki, Benchik. Dia bertemu jodoh dengan orang Kuala Nerang, Kedah. Sofia namanya. Untuk keduanya Kak Ain ucapkan selamat pengantin baru dan semoga cepat menimang baby! kepada Sofia selamat datang ke dalam keluarga ini..jangan risau famili ni semuannya baik-baik dan kalau ada kena tegur ke apa ke rilek lah. Terimanya secara positif sebagai panduan untuk menjadi isteri dan menantu yang baik.Insya Allah. Hehehe pandai je aku nasihat kat orang, yelah cakap berdasarkan pengalaman. Dah lama jadi menantu perempuan sulung keluarga ni...paham dah...:D