Bintang 12

Setiap hari Ahad malam Isnin TV9 akan menayangkan secara langsung program keagamaan berbentuk perbincangan bertajuk Halaqah. Kalau di TV3 racangan sepertinya ialah Al Kuliyyah dan di RTM Ehwal Islam....

Apa yang saya nak ceritakan ialah pada minggu yang lalu, topik yang dibincangkan ialah 'Bintang 12' dengan panel jemputan ialah Ustaz Badlisyah (bekas senior kolej) dan Ustazah Nik Salida. Perbincangan ini amat menarik dan saya pasti ramai yang tidak sedar tentang hukum melihat ramalan bintang. Saya yakin ramai yang tahu adalah haram mempercayai ramalan bintang.Tetapi ramai yang tidak faham dan menyedari (termasuk saya juga) bahawa melihat, membaca dan berminat nak tahu secara suka-suka pun sudah dikira berdosa. Bukan sahaja mendapat dosa,bahkan solat kita tidak akan diterima oleh Allah selama 40 hari. Sudahlah solat yang dikerjakan selama ini tidak pasti kesempurnaannya malah tanpa sedar ia sudah tidak diterima oleh Allah.

Jangan pula disebabkan setelah membaca ramalan bintang ini dan mengetahui solat tidak diterima maka kita terus meninggalkan solat selama 40 hari. Perlu difahami bahawa dua perkara ni(1.solat tidak diterima dan 2.meninggalkan solat) ialah dua perkara yang berbeza dan dengan meninggalkan solat, kita akan dihadapkan dengan dosa yang lain pula.

Saya masih ingat pada masa lalu (zaman muda-muda dulu), bersama kawan-kawan selalu cuba menilik nasib masing-masing. Konon sekadar suka-suka dan main-main sahaja. Kami akan menilik kononya siapa bakal suami, pada umur berapa akan berkahwin, berapa bilangan orang anak dan sebagainya. Cara yang digunakan sama ada melihat tapak tangan, menggunakan cincin emas yang digayutkan pada rambut dll. Orang yang menjadi penilik pula adalah terdiri dari kawan-kawan yang kononnya belajar dari orang-orang yang ada ilmu atau 'pandai tengok'. Saya pun tak pernah persoalkan semua ini kerana masing-masing melakukannya secara suka-suka tetapi apa yang bahaya apabila ia kebetulan menepati ramalan.

Kepada kawan-kawan dan sesiapa sahaja yang membaca tulisan ini dan bersama-sama lah kita bertaubat dan meninggal perkara yang boleh membawa kita kepada kufur kepada Allah. Sentiasalah kita meningkatkan kefahaman kita tentang agama dengan membaca, mendengar ceramah atau belajar kepada guru yang berkelayakan. Jika ingin mengetahui lebih lanjut mengenai persoalan zodiak boleh layari

http://muslimah.or.id/aqidah/mari-sejenak-berbicara-tentang-zodiak.html

atau bertanyalah kepada ustaz/ustazah/ulama' yang anda ketahui alim (banyak ilmu).

0 comments: