Cahayamata ibu abah

Ajarilah anak-anak kamu dan keluargamu kebaikan, dan lengkapkanlah mereka dengan adab (tata susila) - Riwayat Abdul Razak dan Said bin Mansur
Perkenalkan, inilah cahayamata saya...buah hati ibu dan abah. Tiga orang,hero kesemuanya. Sebagai surirumah sepenuh masa, saya gembira dapat melihat anak-anak membesar di depan mata sendiri. Namun,ia memerlukan kesabaran yang kuat.

Nakal sememangnya sifat semulajadi kanak-kanak.Kanak-kanak yang normal akan aktif dan kreatif. Sentiasa mencabar kewibawaan kita dengan karenah mereka yang merunsingkan. Tipulah jika saya tidak pernah marah anak-anak saya, bahkan saya juga pukul mereka. Itulah jadinya jika kemarahan mengatasi akal fikiran.


Menjadi ibubapa adalah anugerah yang tiada tolok bandingnya di dunia ini. Bukan semua orang bertuah memiliki cahayamata. Lebih lagi, anak-anak saya normal dan sempurna.I tulah yang saya tanam difikiran apabila hendak mengawal nafsu marah. Alhamdulillah,jika kita tanamkan kasih sayang terhadap anak-anak kita dan menjadi contoh teladan yang baik, sikap mereka juga akan lebih baik dan berdisiplin.






Muhammad Luqman
14 September 2003





Muhammad Almustofa
10 Mei 2005








Muhammad Salahuddin
3 Februari 2007

0 comments: