Spare card

Myrapid kad tak cukup kredit. Nasib Mykad ada nilai. Problem settled!


Kalau naik bas rapid, pastikan tambang mencukupi sebab drebar takkan pulangkan duit baki. Tugas dia hanya bawak bas 😂😂😂

Kalau zaman ada konduktor, boleh jugak dapat diskaun kalau tiada duit kecik (bas kampung la ni😂😂😂) Nowadays, tugas konduktor dah beralih kepada tabung tambang bas (yeke tabung?) yang disediakan disebelah drebar atau kotak pengimbas touch and go yang membaca nilai kad topup kita.
Kalau dekat stesen lrt, kita boleh tukar duit besar ke nilai yang kecil di kuanter supaya tambah nilai kad rapid boleh dilakukan di mesin tiket. Problem settled!

Tapi, kalau naik bas, jika tiada duit kecil memang terpaksa masukkan duit besar dan bersedekah bakinya kepada rapid kl. hahaha. Kalau rezeki baik, ada orang yang sudi hulurkan seringgit kepada kita. Itupun jika ada yang sedar masalah kita. Jadi, better sebelum naik bas, pastikan syiling atau duit kertas seringgit mencukupi dalam poket atau wallet.

Jika menggunakan kad touch n go atau myrapid tiba-tiba aja mesin bagitahu 
"SILA TAMBAH NILAI"
maka jangan terpinga-pinga. Terus keluarkan syiling atau duit kertas seringgit atau kad topup lain yang dapat membayar tambang bas kita. Jangan sampai semua kad takde satu pun nilai. Nanti tak pasal-pasal korang terpaksa minta drebar berhenti dan turun dari bas. Sedih weh. 

Sekian, kisah benar hari ini :P

0 comments: