Pengambilan asid folik semasa mengandung

Saya ingin berkongsi sedikit info berkenaan asid folik yang diambil (makan) semasa trimester pertama oleh wanita mengandung.

Baru-baru ni semasa berkunjung ke klinik saya sempat bertanya kepada doktor Wan Kamariah (Klinik Famili Setiawangsa) sama ada benarkah jika seorang wanita mengandung yang tidak mengalami sebarang alahan dia tidak perlu mengambil asid folik? Ini kerana adik saya yang juga mengandung tidak mengambil sebarang vitamin/ubat semasa trimester pertama. Doktor yang memeriksanya memberi alasan bahawa dia sihat. Jawapan yang diberikan oleh Dr. Wan adalah sebaliknya kerana kepentingan asid folik bukan untuk si ibu tetapi anak yang dikandungnya...mungkin doktor tersebut kurang pengetahuan atau apa jua sebabnya kita tak tahu. Malah, Dr.Wan menyarankan saya menasihati adik saya untuk makan asid folik. Namun, kini kandungan adik saya sudah memasuki trimester kedua. Insya Allah Aini akan melahirkan anak sulungnya pada bulan Mei nanti. Insya Allah kandungan sihat dan kami doakan dia melahirkan dengan selamat.


Mungkin ada yang berkata, nenek moyang kita zaman dulu tak makan ubat pon anak lahir ok jer! Apa-apa lah...tapi kepada ibu-ibu mengandung di luar sana elok lah mengambil asid folik ini untuk kebaikan baby anda. Kalau rajin google lah kepentingan asid folik untuk mendapat info penting.

Jika anda ingin mengambil sebarang supplement sebagai makanan tambahan sila dapatkan nasihat doktor terlebih dahulu. Banyak sangat iklan yang menarik perhatian kita masa kini. Lebih-lebih lagi jika bagaimana hendak mendapat anak yang pintar..anak yang sihat dan ..bla..bla..bla..Even testimonee menunjukkan keberkesanan yang memberangsangkan, kita still memerlukan nasihat doktor supaya tidak berlaku hal yang tidak diingini. Lain orang lain kesannya. So, jangan menyesal di kemudian hari....

0 comments: