PTPTN.......Oh hutang!!

Baru-baru ini PTPTN akhirnya menurunkan caj perkhidmatannya kepada 1%. Alhamdulillah walaupun ia sepatutnya dijadikan 0%, bagi penganggur seperti saya atau mereka yang bergaji rendah tentunya ia membantu meringankan beban. Semalam saya menyemak baki semasa dan alangkah sedihnya jumlahlah hutang masih belum berkurangan. Selama 2 tahun saya membayar secara konsisten RM100/200 sebulan ianya hanya untuk jumlah caj perkhidmatan tertunggak sejak tahun 2002. Jumlah hutang sebenar RM19,500 menjadi 21,000++. Wow apakah maknanya ini? Itupun macam-macam lagi alasan untuk tidak menjadikan caj sehingga 0%. Malah dengan kadar 1% itupun, bukan semua layak mendapatnya kerana bagi mereka yang liat membayar masih dikenakan caj 3%. Hutang tetap hutang dan wajib dibayar namun adilkah caj masih dikekalkan sebanyak 3%?

Bagi yang berkemampuan tentu akan menggunakan wang sendirii. Namun bagi orang yang susah terpaksa menerima pinjaman untuk meneruskan pelajaran. Walaupun begitu, tindakan peminjam juga tidak patut kerana sudahlah diberi pinjam tetapi tidak mahu membayar. Mereka mungkin bukan tidak mahu membayar hutang, tetapi banyak tanggungan lain. Namun, banyak lagi cara lain untuk mendenda mereka termasuk menyenarai hitam nama atau kenakan tindakan mahkamah.

Saya dikira bertuah kerana suami banyak membantu untuk melunaskan pinjaman setiap bulan. Bukan setakat PTPTN, malah hutang dengan Yayasan Pahang turut dibayarnya. Jika diberi pilihan sudah semestinya dia tidak mahu membayarkan hutang-hutang ini. Bukan sebab tidak mahu menolong isteri tetapi tidak mahu bersubahat dengan RIB*! Terima kasih abang untuk segalanya.....

Kepada sesiapa yang ingin mengetahui lebih lanjut boleh melawat laman http://www.ptptn.gov.my/web/guest/anjung untuk mengetahui sebarang maklumat tentang pinjaman anda. Di sana juga para peminjam boleh menyemak secara online baki pinjaman atau tunggakkan yang perlu dijelaskan. Menerusi E-Fes peminjam juga boleh melihat transaksi akaun pinjaman dari tahun ke tahun. AWAS! Bagi yang belum pernah membayar pinjaman, jumlah hutang anda pastinya semakin akan bertambah biak dari bulan ke bulan....Malah, hukuman disenarai hitam juga menanti anda!

Untuk login ke E-Fes, peminjam perlu memasukkan no.ic dan juga no pin yang boleh diperolehi menerusi perkhidmatan pesanan ringkas (SMS). Sila taip PTPTN NOPIN[JARAK]NOKP dan hantar ke 33199. Caj yang dikenakan bagi setiap SMS ialah sebanyak RM0.50. Perkhidmatan ini beroperasi 24 jam sehari.

0 comments: