Terlanjur kata

Pernah tak korang berada dalam situasi hendak membantu orang tak kiralah adik beradik ke, saudara, kawan, jiran dan sesiapa je. Di mana korang berjanji (atau tak janji tapi sekadar bercakap) hendak membantu walau apa jua masalahnya termasuk kalau susah sangat terdesak tak de duit bagilah tahu, korang sanggup membantu. Kasihan pada orang itu.
Mula-mula ok. Seikhlas hati.

Separuh jalan, hati mula dihasut dengan gusar dan tak suka.

Lama-lama macam menyesal tapi apa nak buat, dah terlanjur kata.

Asal niat memang ikhlas. Bila diduga orang itu meminta-minta lebih dari sekali mula hati ini jadi dah ikhlas. Mulut ringan aja nak mengadu pada orang lain. Akhirnya jadi mengumpat pula. Pada hal maksud hanya hendak mengadu...

Dalam hal memberi nasihat, mulanya dia macam nak berubah. Lepas tu, 2-3 kali beri nasihat dia macam selesa pulak dalam keadaan susah itu. Tak nak berubah. Kita yang menasihati mula rasa bosan.

Menjadikan diri sebagai kaunselor tidak bertauliah juga cabaran bila acap pula orang itu datang mengadu sehingga kita terasa masa senggang kita terganggu. Seandainya bertauliah tak mengapalah juga. Orang sudah pasti datang dengan temujanji dan masa tersebut berbayar!

Aduhai cabaran dalam nak berbuat kebajikan. Diri ini akan dialasi dengan bermacam alasan:

"aku pun susah jugak"

"aku pun ada masalah jugak"

"kalau aku kaya tak pelah jugak"

"aku macam kena ambil kesempatan je ni.." (wasangka buruk)

0 comments: