Showing posts with label Tips untuk kurus. Show all posts
Showing posts with label Tips untuk kurus. Show all posts

Who is Fatin Liyana?

Masa blogwalking, Kak Aina ada terbaca beberapa post blogger tentang Fatin Liyana. Sebelum ini pernah juga dengar namanya, tapi tak pernah ambil kisah. Alah banyak lagi blogger lain yang femes dan cun. 

Tak kenal maka tak cinta. Bukan hanya pada rupanya yang cun dan cute itu, bakal doktor ini juga mempunyai skill menulis yang tersendiri. So, kiranya dia punya pakejlah untuk menjadi blogger pujaan ramai. Tapi, apa yang paling akak suka ialah, Fatin Liyana menulis tentang pelbagai tips. Ada tips  kecantikan, tips fesyen, tips kesihatan, melancong dll. Kita kalau nak beli ubat, mesti tengok testimoni yang berjaya. Nak ikut fesyen, mesti mencontohi mereka yang cantik dan nampak arif tentang cara pemakaian yang berstail.So, blog Fatin Liya ada kesemua daya penariknya. Tahniah dik!

Tips paling anggun dan sesuai untuk akak, pastinya tips untuk kurus! Haha...semua orang gemuk pun mahu kurus kan? Yang dah kurus nak lagi kurus. Akak sangat suka bila Fatin Liyana cadangkan kalau nak kurus jangan drastik sangat, yakni crash diet! Makan seperti biasa pagi-petang-siang-malam tetapi mesti kurangkan jumlahnya. Kemudian sentiasa kekal aktif, dan elakkan junk food. Berjalan kaki (laju) sekurang-kurangnya sejam juga membantu proses pembakaran lemak. Cakap bukan sebarang cakap, cakapnya bersimpul pengalaman sendiri, ilmu perubatannya dan rujukan yang dipercayai. Huraian lanjut dekat sini.

Merenung gambar dan membaca blognya, pasti kita akan kagum dengan empunya diri bernama Fatin Liyana ini. Selepas ini, boleh ramai-ramai pakat nak jadi macam Fatin Liyana- kurus, cantik, berilmu dan bergaya :)
Fatin Liyana
klik untuk loncat ke blog Fatin Liyana

Nak berdiet mengikut jenis darah?

Wow, info menarik di blog Pn.Stoberi! Tentang diet yang sesuai mengikut jenis darah kita. 

Anda tahu jenis darah anda? Sila cucuk jari dan keluarkan darah tu, nanti anda tahulah jenisnya. No, itu salah! Anda tak boleh meng'test' sendiri. Sila buat pemeriksaan di klinik atau hospital. Lebih bagus, pergi menderma darah dan ketika itu anda akan ketahui jenis darah anda. Jenis darah kita samada A, B, AB dan O...Nak info lengkap, nanti semasa pemeriksaan silalah interview doktor, pembantu doktor, misi(nurse) atau pihak yang berkaitan okeh.

Berbalik tentang diri saya, saya jenis darah kumpulan B+. Hemm...dalam 4 orang anak saya, Luqman sahaja yang komfem darah sama jenis. Kalau tak silap, hubby pun jenis kumpulan B juga. Jadi anak-anak B lah kot semuanya. Kalau sekeluarga dah sama, senanglah nak menyediakan hidangan diet. Seperti perumpamaan, 1 saiz sesuai untuk semua orang. Hehe..

Jom baca ini dengan SERIUS. Bukan hanya untuk mereka yang NAK KURUS, tetapi juga untuk menJAGA keSIHATan.

Epal buah ajaib?



Artikel ini dipetik dari Majalah wanita. Menurut kajian, kandungan serat dalam epal dapat menurunkan kadar kolesterol sehingga 35 peratus.

Penggunaan pil kurus untuk menguruskan badan


*Salam Sejahtera*

Banyaknya keyword yang berkunjung tiba mencari info pasal cara nak menguruskan badan. Mungkin kerana entri ini.


Dalam mencari cara terbaik untuk menguruskan badan, jangan dilupakan kepentingan kesihatan yang baik sebagai perkara lebih utama. Maknanya jangan abaikan cara yang betul (sehat) semata untuk cepat kurus dan sanggup (berani) pula mengambil risiko mencuba cara-cara yang berisiko mendatangkan masalah atau kesan sampingan.

Lambakan ubat pelangsingan sama ada pil kurus, jamu pelangsing, teh langsing, dll tidak semestinya berkesan untuk semua orang walaupun mempunyai testimone yang berjaya. Iklan produk dengan testimonial pastinya menggelapkan akal fikiran kita, lalu mengikut kehendak hati semata.


Berikut ada petikan soal jawab kesihatan bersama doktor yang disiarkan di dalam Utusan Malaysia. Moga memberikan serba sedikit ilmu kesihatan untuk membantu membuat keputusan dan menimbangkan pilihan-pilihan yang ada sebijaknya.

Tips gaya hidup orang malas nak sehat

*Salam sejahtera*

Susulan entry kat sini, saya nak tambah lagi tips. Kali ni tips amalan gaya hidup sihat. untuk orang yang malas bersenam. Maaf, di sini saya akan guna ganti diri 'aku' ..... Kita lihat apa selalu orang kata dan lihat pula apa saya kata pada apa orang kata.

Kata orang jangan makan banyak nanti gemuk!!

Kata aku, makan je.... Makan semuanya asalkan jangan makan seperti ular.

Tips nak cepat kurus

*Salam sejahtera*

Ada ke cara nak cepat kurus langsing? kata orang, kita mesti kurangkan : 

makan maggie nasi

makan nasi lemak makanan berlemak

makan manis-manisan

jajan atau fast food

tido tapi banyakkan bersenam atau poco-poco melakukan aktiviti mengeluarkan peluh

dan banyak banyak lagi...as long as mengamalkan cara pemakanan seimbang dan amalan gaya hidup sihat dan malas cergas... Kalu kita Gugel di Internet, 1001 cara dan tips diberikan kepada kita.

Walaun ada 1001 tips diberikan, masih ada yang mahukan yang lebih baik. Lebih tepat yang menepati kemahuan mereka - nak kurus dan langsing dengan segera! Dalam erti kata lain jalan pintas (short cut). Ada ke? Eh ada....mana pula tak der. Ini dia:

1 makan dan pakai produk yang mahal-mahal siuuttt! yang murah tu lambat, tapi yang ratus-ratus regenyer lagi cepat nampak hasil { ini K.A.R.U.T!!!!

Jangan mudah terpedaya dengan testimoni orang kurus sebab makan dan pakai produk tertentu. Memang betul dia kurus tetapi mereka berjaya bukan disebabkan oleh makan ubat dan pakai bengkung yang kasi ketat perot semata-mata. Sebenarnya, diorang juga amalkan semua tips yang di atas di samping makan dan pakai produk pelangsingan.... Kalau korang jenis pemalas dan tak penyabar, baik tak payah membazir beli yang mahal-mahal kalau akhirnya korang akan berlari ke tandas dan termenung berkali-kali di dalamnya. Aduhai kesian, sayang buang duit jer tau. Paling penting, kalau korang nak beli juga, pastikan jangan terbeli produk yang membahayakan kesihatan. Namun, susah nak cakap, susah nak trace sebab banyak yang ada long term punya kesan. Tunggu dan lihat jelah di hari tua kelak...

2 kalau banyak duit bolehlah kasi sedut buang lemak-lemak kat badan semua tu. Tapiliposuction ni ada risiko-risiko yang perlu ditanggung. Huh seram beb baik tak yah unless korang tiada pilihan dan terpaksa melakukannya kerana faktor kesihatan. Ada berani? [info lanjut] [baca sini]

3 lepas makan muntahkan balik....hurrmmmm tu menolak rejeki namanya dan kufur nikmat. Baik tak payah dan elakkan... Cantik sangat ke kalau end result dia rupa korang jadi cam ni..
anorexia haha..google image

Kesimpulannya ambillah langkah bijak macam memandu kereta, biar lambat asalkan selamat.... Klik sini untuk entri lain tentang menguruskan badan. Selamat mencuba!