Showing posts with label cara untuk kurus secara sehat. Show all posts
Showing posts with label cara untuk kurus secara sehat. Show all posts

Risiko penyakit: Jom buat penilaian sendiri tahap kesihatan anda.


Klik pada imej untuk ke website
Menjaga kesihatan adalah wajib untuk setiap manusia. Nikmat sihat adalah anugerah ALLAH buat hambanya. Manusia yang sihat dapat melaksanakan aktiviti dengan baik dan mungkin dengan lebih cemerlang tanpa masalah. Sedangkan kalau manusia itu sakit, banyak perkara menjadi halangan kepadanya untuk melakukan termasuk beribadat. Namun, sihat atau sakit keduanya adalah ujian ALLAH buat kita sebagai hamba. Sama ada kita bersyukur atau mengadu masalah yang dihadapi kepada-NYA.

Kita mesti prihatin atas perubahan diri sendiri. Kadang-kadang kita menafikan diri berubah dan orang sekeliling kita yang akan memberitahu kita. Setiap perubahan perlu dilihat secara positif. Kalau orang memberitahu diri semakin 'sihat' maka, cerminlah diri kita! 

Menjadi gemuk tidak semestinya mempunyai penyakit dan seorang yang kurus tidak semestinya tidak akan menghidap penyakit. Kurus dan gemuk akan dihinggapi penyakit sekiranya empunya diri tidak mengamalkan amalan cara hidup yang sihat. Tetapi, antara gemuk dan kurus, orang yang gemuk atau obes (mempunyai berat badan berlebihan) mempunyai risiko berkali ganda lebih besar berbanding orang yang kurus.

Nampak tak skrin di atas. Jom terjah web kementerian kesihatan untuk membuat sendiri penilaian risiko penyakit terhadap diri sendiri. Ia hanyalah penialaian secara rambang, yang dibuat berdasarkan input yang kita bagi terhadap soalan-soalan yang disediakan.

Menyedari kegemukan dan diri obes, semestinya kita semua akan berperang dengan emosi dan nafsu untuk kurus dan kepayahan untuk berlapar. Sebenarnya bukan matipun kalau berlapar. Lapar bukanlah maksudnya tidak makan langsung. Tapi diperingkat awal, bila orang yang dah biasa banyak makan tiba-tiba mengurangkan portion makanan mereka iaitu mengambil dalam jumlah yang sedikit sudah pasti akan cepat berasa lapar. Dalam situasi begini, sekiranya nafsu mengatasi keazaman diri sudah pasti azam untuk mengurangkan berat badan hanya tinggal sebagai azam.

Ustaz Hasrizal, empunya blog saifulislam.com berkata: 

Biar pun diet itu lazimnya menjurus kepada subjek fizikal, sama seperti pencapaian-pencapaian kehidupan yang lain, fizikal itu memerlukan kombinasi intelektual, emosional dan spiritual. Malah, kerosakan fizikal dalam bentuk lebihan berat badan dan penyakit, menjadi simptom kepada adanya kerosakan intelektual, emosional dan fizikal  [baca selanjutnya..]

Penggunaan pil kurus untuk menguruskan badan


*Salam Sejahtera*

Banyaknya keyword yang berkunjung tiba mencari info pasal cara nak menguruskan badan. Mungkin kerana entri ini.


Dalam mencari cara terbaik untuk menguruskan badan, jangan dilupakan kepentingan kesihatan yang baik sebagai perkara lebih utama. Maknanya jangan abaikan cara yang betul (sehat) semata untuk cepat kurus dan sanggup (berani) pula mengambil risiko mencuba cara-cara yang berisiko mendatangkan masalah atau kesan sampingan.

Lambakan ubat pelangsingan sama ada pil kurus, jamu pelangsing, teh langsing, dll tidak semestinya berkesan untuk semua orang walaupun mempunyai testimone yang berjaya. Iklan produk dengan testimonial pastinya menggelapkan akal fikiran kita, lalu mengikut kehendak hati semata.


Berikut ada petikan soal jawab kesihatan bersama doktor yang disiarkan di dalam Utusan Malaysia. Moga memberikan serba sedikit ilmu kesihatan untuk membantu membuat keputusan dan menimbangkan pilihan-pilihan yang ada sebijaknya.

Tips gaya hidup orang malas nak sehat

*Salam sejahtera*

Susulan entry kat sini, saya nak tambah lagi tips. Kali ni tips amalan gaya hidup sihat. untuk orang yang malas bersenam. Maaf, di sini saya akan guna ganti diri 'aku' ..... Kita lihat apa selalu orang kata dan lihat pula apa saya kata pada apa orang kata.

Kata orang jangan makan banyak nanti gemuk!!

Kata aku, makan je.... Makan semuanya asalkan jangan makan seperti ular.

Tips nak cepat kurus

*Salam sejahtera*

Ada ke cara nak cepat kurus langsing? kata orang, kita mesti kurangkan : 

makan maggie nasi

makan nasi lemak makanan berlemak

makan manis-manisan

jajan atau fast food

tido tapi banyakkan bersenam atau poco-poco melakukan aktiviti mengeluarkan peluh

dan banyak banyak lagi...as long as mengamalkan cara pemakanan seimbang dan amalan gaya hidup sihat dan malas cergas... Kalu kita Gugel di Internet, 1001 cara dan tips diberikan kepada kita.

Walaun ada 1001 tips diberikan, masih ada yang mahukan yang lebih baik. Lebih tepat yang menepati kemahuan mereka - nak kurus dan langsing dengan segera! Dalam erti kata lain jalan pintas (short cut). Ada ke? Eh ada....mana pula tak der. Ini dia:

1 makan dan pakai produk yang mahal-mahal siuuttt! yang murah tu lambat, tapi yang ratus-ratus regenyer lagi cepat nampak hasil { ini K.A.R.U.T!!!!

Jangan mudah terpedaya dengan testimoni orang kurus sebab makan dan pakai produk tertentu. Memang betul dia kurus tetapi mereka berjaya bukan disebabkan oleh makan ubat dan pakai bengkung yang kasi ketat perot semata-mata. Sebenarnya, diorang juga amalkan semua tips yang di atas di samping makan dan pakai produk pelangsingan.... Kalau korang jenis pemalas dan tak penyabar, baik tak payah membazir beli yang mahal-mahal kalau akhirnya korang akan berlari ke tandas dan termenung berkali-kali di dalamnya. Aduhai kesian, sayang buang duit jer tau. Paling penting, kalau korang nak beli juga, pastikan jangan terbeli produk yang membahayakan kesihatan. Namun, susah nak cakap, susah nak trace sebab banyak yang ada long term punya kesan. Tunggu dan lihat jelah di hari tua kelak...

2 kalau banyak duit bolehlah kasi sedut buang lemak-lemak kat badan semua tu. Tapiliposuction ni ada risiko-risiko yang perlu ditanggung. Huh seram beb baik tak yah unless korang tiada pilihan dan terpaksa melakukannya kerana faktor kesihatan. Ada berani? [info lanjut] [baca sini]

3 lepas makan muntahkan balik....hurrmmmm tu menolak rejeki namanya dan kufur nikmat. Baik tak payah dan elakkan... Cantik sangat ke kalau end result dia rupa korang jadi cam ni..
anorexia haha..google image

Kesimpulannya ambillah langkah bijak macam memandu kereta, biar lambat asalkan selamat.... Klik sini untuk entri lain tentang menguruskan badan. Selamat mencuba!