Showing posts with label PEMBERITAHUAN. Show all posts
Showing posts with label PEMBERITAHUAN. Show all posts

Ini Entry Melekat: Re-branding 'LAMAN CAHAYAMATA"


Lama juga tidak berblogging. Saya 'ambil lajak' yang agak lama untuk kemas kini wajah blog dan akhirnya membuat keputusan untuk menjenamakan semula blog 'LAMAN CAHAYAMATA'. Tujuannya untuk mendapat mood baru dan semangat baru. Dengan beberapa peraturan baru yang dikenakan oleh 'Tuan Penasihat' saya berharap intipati dan mode merah jambu ini akan digemari pengunjung yang datang. Harap juga tidak menyakitkan hati pembaca dan mata sesiapa yang memandang.


KAK AINA: Terima kasih atas sokongan korang semua selama ini. Sayang adik-adik semua!

Secretlondon Pink Heart Clip Art

Selamat Hari Raya Eidul-fitri, maaf zahir dan batin

*Salam sejahtera*

Sekejap lagi nak balik kampung. Harap-harap perjalanan pergi balik semua selamat dan berjalan lancar. Buat semua kawan-kawan, follower, rakan blogger dan pengunjung Laman CahayaMata,akak ucapkan selamat berhari raya buat semua. Kalau ada salah silap harap dimaafkan dari awal hingga ke hari ini.

Jumpa lagi...

Tukar lagi?

*Salam sejahtera*

Selamat pagi semua....beberapa hari ni sibuk jadi hacker kat blog Cik Misi. Haha sorilah ye, kalau hasilnya  tak memuaskan. Tunggu ai sampai ke Raub kita sama-sama sental lantai kotor, cuci longkang tersumbat dll ok.

Hadiah hari ibu

*Salam sejahtera*

Agak-agak apa hadiah untuk diberikan kepada wanita yang bergelar ibu pada Hari Ibu ini? Ya, terpulang kepada citarasa ibu atau isteri anda. Tetapi takkan nak beli hadiah tanya mereka kan. Pandai-pandai lah sendiri meneka kegemaran ibu/isteri anda...Selalunya para ibu/isteri menerima sahaja dengan penuh gembira hadiah yang diberikan..Apa yang penting anak dan suami menghargai kehadiran mereka sebagai tunjang keluarga.

Seronok juga membaca artikel tentang apa hadiah diberikan kepada ibu sempena hari ibu. Macam-macam jawapan diberikan. Paling koman pun ajak ibu makan berdua-duaan di restoren kegemaran ibu. Paling best ada yang nak bagi ibunya phone 'berry' atau ipad. Hehe ibu gila gajet betul tuh.

Oklah sekadar suka-suka jom cuci mata sambil mikir hadiah yang menarik sempena Hari ibu:

Header baru dari Kei Seichi



Akhirnya niat di hati nak punya header sendiri termakbul juga. Tak kisah lah apa pandangan orang lain tapi pada saya dah cukup cun dah tu..free pulak tu. Sape nak bagi?

Cuak cuak cuak..naseb baik setel

*Salam sejahtera*

Paneh punggong sat tadi lepas kuar kat skrin ada malware detect kat blog saya. Aduhai...puas lah berpinar mata membaca ayat-ayat english di google help untuk mencari cara-cara nak remove malware dari site...panjang siott, siap kena contact gugel supaya tolong review site kita....amik masa beberapa hari pulak tu.

Dalam pening kepala memikior, teringat nak gugel kot kot ada blogger lain share pengalaman diorang kena hack dengan malware....

Vote now ! @wwwow


*Salam sejahtera*

Ini berita baik untuk semua...masa untuk 'pilihan raya' sudah tiba..haha jom bloggers let's vote for your love one ..two..three...

Wajah baru Pudu raya

*Salam sejahtera*

Alhamdulillah tumpang gembira dan lega mendengar berita di Buletin Utama TV3 malam ini bahawasanya stesen bas Puduraya kini akan dibuka secara rasmi pada hari Sabtu ini, bersamaan 16 April 2011. Setelah ditangguhkan pembukaan pada 1 Mac lalu kerana ketidakpuasan hati terhadap beberapa isu, berita ini ternyata sangat sangat mengembirakan dan seolah berbaloi penantian bertahun dan selama berbulan-bulan ini...

Blogku berMADU!


*Salam sejahtera*

Dalam diam akak dimadukan..opppppp! NO ! NO ! NO ! Not me....tapi blog ini yer. Hehe..mulut tak jaga langsung! oww tidak tak sanggup rasanya kalau yang 'itu'. Yang betulnya ialah akak meMADUkan blog akak yang ini.

'Apesal.com' memperketatkan syarat posting

*Salam sejahtera*

Selamat petang....dah minum?dah makan?selalunya petang-petang begini ramai yang mengular untuk cari kuih muih buat mengalas perut sebelum balik ke rumah. Sebenarnya bukanlah lapar sangat, tetapi selepas lunch hour mata mula mengantuk....kalau dapat pekena kopi o panas atau nescafee ais perghhh sedap betul. Segar mata dibuatnya. Tambah-tambah lagi sewaktu mengular tu cuci mata sekejap tengok sekeliling...

Sabtu II

*Salam sejahtera*


SELAMAT BERHUJUNG MINGGU!

MIL saya dah selamat dioperasi

*Salam sejahtera*

Alhamdulillah mak mertua saya dah selamat dioperet petang ini. Syukur..terima kasih ya Allah! tak mo pot pet panjang panjang dan pot pet banyak banyak. Semoga mak cepat sembuh.[alkisahnyer..]

Harap maaf jika ada kesulitan

Salam sejahtera..

Mulai saat ini saat akan mulakan dengan salam buat anda yang membaca. Semoga hari anda ceria bertambah ceria dan sedih menjadi riang gumbira.

Hari ini mood update sedang membara. Dari update dalam rumah, saya teringin pula nak update kat laman blog saya ni. Baru je lagi saya update awal tahun aritu. Tengoklah camner, kalau jadi karang jadilah. Kalau tak best saya menten jelah yang ni.

Untuk sementara kalau ada teknikal problem harap maaf ye...Saya malas nak tutup pintu sebab trafik tengah naik tu.... Terima kasih lah sudi singgah kat sini. Jangan lupa tinggalkan jejak anda nanti saya akan menjejak kasih semula nanti. Sabar yer :)

PMR: Message for Cik Dayah

Do not stress.. even though many subjects you are not read yet


No computer during exam weeks (no facebooking, no games etc)

Don't eat too much...It will make you stado (stadi dalam tido)

Solat and pray for your success

Insya Allah


All these messages dedicated to Cik Nur Hidayah Abdullah. My youngest sister in the
house. Hope she will do her best for PMR examination next week. Caiiiyokkkkk:)


With Love,

Your Ngah
On behalf of the Pak Lah Family's members






PTPTN: caj 1%

Dalam tahun ni aje, 2 kali saya terima surat supaya menjelaskan bayaran tunggakan pinjaman. Masa surat pertama sampai, rasa pelik juga kenapa sampai surat sedangkan saya membayar bulanan RM100-200 walaupun tidak bekerja. Tanpa surat permohonan penangguhan bayaran dan memberitahu status 'TIDAK BEKERJA' saya sekadar menghubungi pegawai di perbadanan berhubung hal ini. Menurut beliau, saya tidak konsisten dalam soal bayaran. Selepas menyemak penyata secara online, terdapat 2 bulan yg pernah saya skip bayar. Itu pun bukan secara berturutan, mungkin ketika itu hubby terlepas pandang membuat bayaran kerana banyak bayaran dia lakukan secara online dalam satu masa.

Baru-baru ini sampai surat kedua di mana tajuknya masih sama, cuma jumlah tunggakan sudah meningkat dari 6k ke 8k ++....emmm setelah menyemak penyata dan memahami masalah sebenar timbul kerana :

1 - saya lambat 3 tahun membuat bayaran semula pinjaman kerana pada masa itu bekerja tidak tetap. Sehinggalah tahun 2005 baru saya mula bayar. Walaupun kita tidak bayar, caj perkhidmatan 3% itu tetap dikenakan setiap bulan...(kira-kira 50hengget mesia)
2 - tak ikut jadual pembayaran yang sebenar. Main bayar ikut suka. (Kalau ade rezeki lebih, bayar lebih, kalau bulan tu banyak tanggungan En. Sopie akan bayar ikut kemampuan dialah. (terima kasih banyak- banyak hubby walaupun awalnya u tak nak terlibat subahat)

Jadinya, kepada adik-adik yang baru grad dan merancang nak bayar lambat tu, eloklah batalkan niat anda kerana nanti jadi macam akak ni yang start bayar hutang 19k tu dengan jumlah 21k++...jenuh laki akak nak tolong dik...

Satu perkara lagi, pihak perbadanan membuat penjadualan skedul bayaran untuk tempoh 10 tahun. Ini bermakna akak ada 2 tahun lebih lagi nak tamat tempoh. Setelah membuat kiraan, akak perlu bayar 600++ sebulan. Adussss marah laki akak!!!!!! akhirnya akak membuat surat permohonan untuk melanjutkan tempoh kepada 5 tahun lagi. Barulah dapat kadar bayaran minima yang mampu untuk dibayar. Huhuhu akibatnya, elaun bulan akak kena potong lah dik oiii...

Pengajarannya, kalau anda TIDAK BEKERJA, jangan tunggu lama-lama untuk menganggur atau memilih pekerjaan. Carilah apa juga pekerjaan asalkan dapat income bulanan untuk bayar pinjaman anda. Walaupun ptptn bukan ah long, kita sendiri mau ingatlah, hutang memang wajib dibayar!! dan paling penting, kalau anda tidak bekerja sekalipun jangan pikir, ptptn baik hati tak minta hutang kat kita kerana dalam diam, caj perkhidmatan dikenakan!!!

Dengan 'baik hati' jugalah caj 3% tu dah dikurangkan jadi 1%. Beberapa hari lepas baru je tanya seorang pegawai perbadanan tentang hal ini....ini saya quote emel beliau:

" Selamat Sejahtera,

Tuan

Buat masa ini kos pentadbiran masih dikira 3%.Pihak PTPTN telah melaksanakan Perjanjian Ujrah 1% tersebut tetapi dilaksanakan untuk peminjam yang menandatangani perjanjian pada tahun 2008 terlebih dahulu. Bagi peminjam yang sebelumnya akan dilaksanakan secara berperingkat. Apabila peminjam menandatangani perjanjian tersebut pihak PTPTN akan melaras semula(backdated) kos pentadbiran bermula pada tahun Jun 2008. Jika pembayaran penuh dibuat lebihan bayaran akan dipulangkan kepada pihak tuan. Segala maklumat terkini akan dimaklumkan melalui laman web kami di www.ptptn.gov.my.

Maaf diatas kesulitan,terima kasih."


Semalam pula menteri pengajian tinggi mengumumkan:

SINTOK: Bayaran balik pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) melalui pemotongan gaji dijangka hanya dapat dilaksanakan pada 2013.

Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata ini kerana pelbagai kajian serta rundingan perlu dilakukan demi kepentingan semua pihak sebelum ia dapat dilaksana.

"Apa yang disiarkan media mengenai pemotongan gaji bermula Jun 2011 adalah
salah kerana pada tarikh itu kita jangka rundingan mengenainya baru selesai.

"Selepas rundingan itu selesai pertengahan tahun depan, kita kena bentang
pada Kabinet dan pinda undang-undang bertepatan sebelum melaksanakannya,"
katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau berkata walaupun pada dasarnya kerajaan bersetuju dengan kaedah mewajibkan bayaran balik pinjaman itu secara potongan gaji melalui Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN), namun masa yang sebenarnya belum ditetapkan.

Malah kata Mohamed Khaled, jika dilaksanakan ia mungkin hanya diwajibkan ke
atas peminjam baru manakala bayaran balik peminjam lama adalah mengikut kaedah
sedia ada.

Selain itu kata beliau, pihaknya juga akan menetapkan gaji minima bagi membolehkan pemotongan dibuat.

Baru-baru ini PTPTN dilapor akan melaksanakan pemotongan gaji secara
wajib bagi mendapatkan semula pinjaman daripada peminjam yang gagal berbuat
demikian mulai Jun tahun depan.

Pengerusinya Datuk Ismail Mohamed Said dilapor berkata semua peminjam terutama lebih 46,000 peminjam yang liat membayarnya, diwajibkan membayar balik pinjaman itu secara potongan gaji melalui LHDN.

Sementara itu, mengenai rungutan sesetengah peminjam bahawa mereka masih
menanggung kos pentadbiran sebanyak tiga peratus walaupun PTPTN mengurangkannya kepada satu peratus, Mohamed Khaled berkata langkah penyeragaman tersebut akan mengambil masa.

Ini kerana katanya, PTPTN terpaksa menyemak satu persatu dokumen lebih 1.5
juta peminjam.

"Setiap peminjam buat bayaran tak sama, ada yang lebih ada yang kurang, jadi
kita kena kira satu-satu sebab tu ambil masa sikit nak tukar dari tiga peratus
kepada satu peratus.

"Yang penting jangan risau sebab caj satu peratus itu memang dilaksanakan," katanya.

Mohamed Khaled sebelum itu menyaksikan majlis menandatangani memorandum
persefahaman di antara Universiti Utara Malaysia dan University of Nottingham,
Malaysia Campus. - Bernama


Kalau nak buat skedul bayaran balik pinjaman sila ke sini ok. Selamat berkhidmat untuk negara dan selamat melunaskan hutang piutang! :D

Jom Makan: Nur Kasih Restoran

Tentu ramai yang masih ingat drama ini. Drama terbaik dengan barisan pelakon terbaik dan popular....Saya bukan nak cerita pasal drama Nur Kasih tetapi nak bagitahu Fizz baru je membuka restoran yang diberi nama sempena drama lakonannya ini. Restoran tersebut diusahakan bersama-sama kakak dan abang iparnya di Bentong Pahang. Kalau sesiapa nak tahu, dari Tol Bentong masuk exit kiri, cari Kampung Ketari dan cari pula Masjid Ketari..dekat-dekat area tulah..Jujurnya saya pun tak tahu belah mana kerana belum sampai ke sana. Macam mana nak sampai, saya sudah lama tak balik Pahang. Kalau sesiapa yang nak balik Raub, Lipis, dan Kelantan juga yang melalui Bentong silalah singgah makan-makan di sini. Pelbagai sajian menarik katanya disediakan. Paling best kata para pelanggan ialah Yong Tau Fu Kasih Tania...haaa namapun gempak kan. Kata Ina, makanan-makanan diberikan nama sempena drama-drama lakonan Fizz. Tak mau citer panjang silalah ramai-ramai kita serbu Nur Kasih Restoran di Bentong Pahang...

Hari perasmian

Tonggak utama Restoran Nur Kasih

"Jemputlah datang ye..."

# Gambar kredit: FB Zurina Zainal Abidin

Untuk Ina, Tahniah atas pembukaan restoran yang diimpikan. Selamat maju jaya dan semoga Allah terus murahkan rezeki korang. Amin:)

JOM SMS! : Taip “GAZA” dan hantar ke 32928

Hanya 50 sen bagi setiap sms. Murah, dan mungkin kita boleh menghantar lebih dari satu sms. Bagi yang suka bersms dan suka subscribe sms, jom kita bersms sambil beramal dan menambah pahala. Insya Allah besar maknanya buat rakyat Palestin. Memang 50 sen apalah sangat tapi jika seorang dari rakyat Malaysia memberi 50 sen, bayangkan berapa nilainya...?

Apa tunggu lagi, taip “GAZA” hantar kepada 32928

Syukur Alhamdulillah semua aktivis rakyat Malaysia yang ditahan oleh israel baru-baru ini selamat kembali ke tanah air. Hampa juga kerana bantuan yang hendak disampaikan telah disekat. Namun semangat mereka yang dilabelkan sebagai 'wira' negara itu amat dihargai, kerana bukan calang-calang orang yang terpilih untuk menggalas misi tersebut. Saya percaya dalam hati mereka juga ingin 'syahid' pada hari kejadian Mavi Marmara diserang.

Kisah dan pengalaman mereka harus dijadikan iktibar untuk kita merenung sejauh mana keprihatinan kita sebagai seorang Muslim. Kita bertuah kerana masih hidup di dalam keadaan aman sejahtera dan dapat mengisi perut dengan kekenyangan. Malah, berumah di dalam suasana selesa dan dilimpahi kemewahan. Jika ada diantara kita yang menderita dan susah pada hari ini, tidak terbanding dengan kesengsaraan saudara kita di Gaza yang hidup dibelenggu kekejaman israel selama berpuluh-puluh tahun. Hinggakan, berumah pun dalam runtuhan rumah mereka sendiri.

Semoga kita tidak putus harapan untuk berdoa. Bukan hanya untuk kesejahtaraan diri sendiri, keluarga, jiran tetangga, dan negara Malaysia bahkan jua untuk saudara seagama kita di 'luar' sana....Jangan sesekali lupa, di mana letaknya kiblat pertama kita, Masjid Al-aqsa...Allahu Akbar!!



*Klik pada gambar untuk pautan kepada berita

Gaza flotilla Mavi Marmara


Reunion SMADRA

Mula sekali saya nak meminta maaf pada kawan-kawan SMAD kerana tidak dapat hadir pada reunion yang bakal diadakan pada Jun nanti. Ada beberapa urusan keluarga yang harus didahulukan. Saya berharap reunion julung kali diadakan ini akan menjadi titik tolak untuk pertemuan lain di masa akan datang.

Syabas kepada Zurina (kakak aktor Fizz Fairuz) yang berusaha bersungguh-sungguh bagi menjayakan majlis ini bersama AJK-ajk yang telah dilantik. Dengan barisan guru-guru yang bakal turun padang sebagai VIP agak sedih jugak kerana tidak dapat bersama pada hari itu. Apa pun saya mendoakan perjalanan majlis akan berjalan lancar seperti diharapkan. Saya juga berdoa semua kawan-kawan yang telah mengesahkan kehadiran masing-masing dapat bersua satu sama lain pada hari tersebut. Insya Allah.

Gambar: Credit to FB SMAD Reunion

Selamat Datang Ramadhan Almubarak

Esok akan bermulanya 1 Ramadhan. Insya Allah, kita semua sempat bertemu Ramadhan sekali lagi dan menjalani ibadah dengan penuh istiqamah dan ketaqwaan berbanding Ramadhan yang lepas. Sekaligus mengumpul pahala berlipat kali ganda...

Walaupun berpuasa dalam keadaan mengandung akhir trimester, aku harap dengan kesempatan yang ada untuk menjalani puasa dan berterawih dalam seminggu 2 ini sebelum melahirkan anak. Insya Allah esok nak balik ke kampung sempena cuti sekolah. Memandangkan hubby masih di luar negara, kami sekeluarga balik bercuti seminggu bersama adik ipar sahaja. Kalau aku tidak terberanak di kampung, kami akan balik semula ke kl dan menyambung puasa di sini pula..

Tahun ini juga aku berharap anak sulung aku Luqman dapat lah mula menjalani ibadah puasa memandangkan umurnya sudah menginjak 6thn. Pada tahun lepas dia hanya sempat berpuasa separuh hari di sekolah. Bangun sahur pun pukul 7pg...haha harap kali ini dia mampu untuk berpuasa penuh, biarpun bukan sebulan...Amin...Insya Allah

Di kesempatan ini, buat semua rakan-rakan yang mengenaliku dan juga rakan siber selamat menyambut Ramadhan Almubarak. Kalau ada kesempatan Insya Allah kita bersua lagi. Minta ampun dan maaf andai ada terkasar bahasa dan tersilap kata sepanjang kita berkenalan dan berada di alam siber. Doakan juga semoga aku selamat bersalin pada bulan yang penuh berkat ini..Amin dan terima kasih.

H1N1 - Cara Jangkitan & Langkah Pencegahan

Terkini !! 12 mati akibat H1N1

Menakutkan dan merisaukan semua orang. Hampir saban waktu ada kes terbaru dilaporkan dan setiap hari jumlah kematian juga meningkat. Di sini saya kepilkan slide dari seminar Influenza A (H1N1) Outbreak Within Malaysia Premises yang diambil dari Forum Bincang.net. Kredit untuk ahli senior yang prihatin, Meor...








Bersama-samalah kita mengambil langkah pencegahan untuk kebaikan bersama. Di samping itu, kita perbanyakkan berdoa dan bersolat hajat memohon perlindungan Allah untuk menghindari kita, keluarga kita dan seluruh masyarakat Malaysia dari penyakit berjangkit ini. Sesungguhnya tiada yang lebih berkuasa melainkan Allah jua yang memberi dan menyembuhkan penyakit. Semoga mereka yang sedang menghidapnya bersabar dan akan mendapat kesembuhan...Amin