Showing posts with label Blogwalking [BW]. Show all posts
Showing posts with label Blogwalking [BW]. Show all posts

JEJAK KASIH: 5 yang CANTIK

Alhamdulillah baru hari ni dapat menulis tentang blog-blog yang sempat dijejak kasih. Kali ni tentang 5 yang CANTIK.

CANTIK itu subjektif. 

5 blog pilihan ini bukanlah kerana blog itu cantik atau tuan tanahnya yang memang cantik. Tapi, akak berkenan sangat pada pengisiaannya yang segar dan kebijaksanaan blogger itu menarik trafik. Ada juga yang tidak tinggi  komentar dan follower, tetapi kematangan dia menulis tidak setanding usia mudanya.

Lain orang, lain pendapat
Silalah datang baru terpikat:)


Blog ni simple je. Macam orangnya juga mungkin:) Namee ni remaja lagi dan bujang, tetapi pandai dia memberikan pendapat tentang perkahwinan dan isu kahwin muda menurut pandangannya secara tersendiri. Membaca entrinya mampu bikin muka akak yang serius bertukar tersenyum dan kekadang gelak sendirian. Contohnya entri ini, 'Ciri-ciri Lelaki Handsome Tapi Kurang Macho'


Dengan gambar merpati putih terbang , cukup menggambarkan keinginan blogger ini ingin terbang bebas seiring penulisannya yang berkisar kehidupan di sekelilingnya.

Blog Merpati Putih ini kadang-kadang disulam dengan puisi indah karya beliau sendiri. Contohnya puisi 'gadis itu umpama mawar, coklat dan mutiara'.

Sedikit petikan:

Gadis itu umpama coklat
Manisnya ia usahlah dipertikai lagi
Dengan kemanisan yang ia miliki boleh mengubat duka di hati
Kamu tahu wahai gadis
coklat itu akan berkualiti bila ia terbalut dan tertutup rapi....[sambung baca kat sini]

3 - Hans punya blog

Hans budak kacak, bukan cantik tau. Haha ..kalau nak tahu Hans ni, kembar dengan Zac Efron. Bukan akak kata, tapi dia yang perasan sendiri.

Akak melihat blog Hans ni lain sikit dari kebanyakan blogger lelaki remaja yang lain. Yang penting dia tak de nak expose cerita awek dan kekasih atau cerita seo semata...

Entri Hans biasa-biasa aje. Tapi, dalam biasa itu ada pengajaran dan iktibarnya. Contoh entri kesedihannya kerana terpaksa potong rambut dan 'anti mak cik muka kelat'.


Blogger ini berada di Fukui ,Jepun kerana mengikut suaminya belajar. Jadi banyak gambar-gambar yang sangat cantik dan menarik diupload di blog. Jadi, kita yang tak pernah sampai bumi Jepun pun boleh terasa seolah-olah berada kat sana....

Bunga sakura dan Jepun tak boleh dipisahkan. Nak lihat sakura yang sangat cantik ciptaan Yang Esa, sila klik di sini.


Blog Cik Misi ini milik adinda Kak Aina sendiri. Alamak promot adik sendiri nampak...hehe siapa lagi kalau bukan kekanda sendiri kan? Dalam masa yang sama dapat juga skodeng kehidupannya di luar keluarga kan?

Jom baca entri ini..... 'mari kita kritik hospita'l dan 'a lesson from a kid'.

"saya malu sebab Rasulullah lebih pemalu drp seorang gadis. saya pun nak jadi pemalu yang bertempat."  [Tersentuh]

JEJAK KASIH: 5 yang MENYELERAKAN


Kalau cakap pasal menyelerakan, pasti ramai dapat mengagak ia blog masakan. Bagi Kak Aina, kalau tak tahu nak masak apa dalam satu hari tu, mesti jengah dapur-dapur mereka untuk cari idea untuk memasak. Nama-nama seperti Che Mat Gebu, Kak Hanieliza dll sudah pastinya tidak perlu diperkenalkan lagi. Mana taknya, Kak Liza sudah ada buku masakan dan CMG sampai gambar masakannya kena ciplak dek majalah masakan. Femes deme kan?

Oklah, terlalu ramai sudah blogger masakan yang wujud. Malah setiap orang mesti ada blogger kesukaan masing-masing. Kesukaan yang bagaimana tu ye? Walaupun resepi masakan lebih kurang sama, tapi stail penulisan yang berbeza, presentation setiap masakan berbeza (gambar yang dipaparkan+deco hidangan) dll, bergantung kepada pandangan masing-masing.

Contoh kat entri ini. Gambar Nasi Goreng Kampung masakan Kak Aina tidak menarik pun berbanding Nasi Goreng Kampung CMG.

Memandangkan mode pagi ni lapar dan mahu makan sarapan, akak akan tampilkan resepi dari 5 blog yang boleh dicuba masak untuk bersarapan pagi ini. Walaupun ada sesetengah blog ini bukan 100% tentang masakan tapi resepi dapur mereka juga boleh kita cuba.



Ini ialah Pizza Roti  hasil kreativiti Kak Jun. Resepi dia ni mudah aje, susun-susun bahan atas roti dan bakar. Nak tahu macam mana sila klik link untuk ke dapur Kak Jun.

Kak Jun,
Happy belated birthday ye. Haritu ada ternampak kat muka buku Mat P. Semoga Allah murahkan rejeki akak sekeluarga dan berbahagia dunia akhirat.


 
Cucur Ikan Bilis (kiri) dan Cucur Kembung Opah (kanan)

Jujurnya, akak terasa sangat terliur dengan cucur si Tina ni. Terutama yang belah kanan tu. Cucur cicah dengan sambal sardin. Huih kecur air aliur weh. Nasib tak meleleh. Nasib aje rumah Tina jauh dari rumah Kak Aina, kalau tak mau aje ketuk tingkap dapur mintak sikit. Hahaha tak malu kan. 

Ok gurau aje. Kalau terliur juga, jangan malu-malu silalah ketuk tingkap dapur Tina untuk minta resepi cucur dari dia.


Paling menarik kat Blog Kak CT ni ialah presentation masakan dia sangat sangat cun.


Kreatif bukan? Maaf ye Kak CT, gambar ni saya ambil dari Google image. Kalau tak silap ia ialah sambal ayam yang dimasak dengan udang kering. Lain dari lain tu. Nak cuba? Sila klik gambar untuk ke dapur Kak CT ok.


Ini ialah blog Kak An. Ada pelbagai jenis masakan dan paling Kak Aina suka ialah kepelbagaian jenis resepi ikan
Klik gambar untuk lihat resepi. Cantik mata ikan tu. Kalau Kak Aina yang masak, mahu tersembul matanya keluar. Heheee....



Dummy? Macam-macam si Eny ni. Bakal pengantin ni boleh tahan juga masakannya. Mungkin mewarisi kepandaian memasak dari ibunya. Betul dok? 

Kalau di kampung Kak Aina, dahulu kala gulai nangka ni orang buat makan masa kenduri kendara termasuklah kenduri kahwin. Sekarang dah jarang. Mungkin susah nak dapatkan stok nangka yang mencukupi untuk masak sekawah. Kalau makan sekeluarga tu cukuplah. Kalau nak masak gulai nangka, beli aja nangka di pasar raya atau pekan sehari (pasar tani). Insha Allah ada jual. Kemudian, masuk blog Eny untuk dapatkan cara-cara nak masak gulai nangka okeh.

Buat Eny, selamat menyiapkan persiapan perkahwinan awak ye...

Boleh tak nak tayang 1 lagi gambar masakan? 


Asam pedas daging dengan kentang. Tergoda tak? Inilah hasil air tangan Kak Jee. Jangan cakap wartawan tak reti memasak. Haaa asal namanya perempuan, WAJIB pandai masak. Bukan setakat tahu masak, tapi kena pandai.

KAK AINA: Setiap gambar akak kreditkan kepada pemilik blog asal. Harap tiada masalah lah ye...

JEJAK KASIH: 5 yang MENARIK


Ini bukan segmen. JEJAK KASIH ialah aktiviti blogwalking akak ke blog-blog yang pernah akak follow mereka tapi sudah berkurun tak singgah. Bahkan, ada singgah sekali je untuk jadi follower, lepas tu dah tak follow entri mereka. Begitu sebaliknya.

Cuma di kesempatan yang ada tetapi kebuntuan idea untuk menulis, elok juga akak menjejak kasih, lalu kongsikan apa yang menarik di blog mereka. Manalah tahu, ada yang sudi ikut jejak akak ke blog mereka juga.

Untuk permulaan ini, akak ingin kongsikan 5 blog yang akak kategorikan sebagai MENARIK. Apa yang menarik hati akak, diharapkan memuaskan hati korang juga.



Gambar di atas menunjukkan gunting tumpul dan beberapa helai daun. Daun tersebut akan digunakan oleh Kak Jee untuk menajamkan guntingnya yang telah dibeli selama 4 tahun. Hemmm berjasa sungguh gunting tu. Kak Jee masih mahu menggunakannya walaupun sudah tumpul. Sedangkan,gunting tumpul itu boleh diganti dengan yang baharu sahaja. Jadi, silakan ke Dapur Kak Jee untuk menyaksikan apakah jenis daun di atas dan bagaimana ia mampu menajamkan gunting yang tumpul.

Blog Kak Jee antara blog fevret Kak Aina sebab Kak Jee atau nama sebenarnya Fauziah Samad adalah bekas wartawan. Jadi entrinya memang tak bosan dibaca. Tambahan pula, akak sejak kecil memang peminat beliau sejak lakonannya sebagai Mona di dalam sitcom Santan Berlada.


Tak perlu lagi diperkenalkan pemilik nama Mazidul ini. Dia wartawan tv terkenal dan kini juga aktif bergerak di alam maya. Dengan paparan berita tentang isu semasa, permasalahan rakyat jelata, isu-isu terpencil di dalam dan luar bandar dsb termasuk cerita aktiviti paranormal melengkapkan laman mayanya.
"Tanpa kelulusan dalam bidang penyiaran, saya memulakan kerjaya sebagai Wartawan Kadet. Dalam tempoh 2 tahun saya dinaikkan status ke Wartawan Penyiaran Eksekutif. Biarpun dalam tempoh agak lama, saya diberikan kepercayaan menjadi Penerbit dan kemudian Penerbit Eksekutif. 
Saya percaya, jika tampan dan jelita sekalipun, tanpa minat dan pengorbanan, pengacara tidak mampu melangkah jauh. 
Cuma pada pandangan saya, pengacara televisyen harus sedap dipandang dek mata, bijak dan petah berbicara, jika mereka tampan dan jelita, ciri itu saya anggap sebagai bonus sahaja. 
Lebih menarik jika setiap pengacara memiliki 'character' unik dibina di dalam diri mereka dan jelas pada pandangan penonton. 
Kita harus ingat, manusia benci jika bentuk tubuh dihina kerana tubuh itu anugerah Allah. Saya tidak pernah meminta dilahirkan gemuk tetapi dilahirkan sebegitu oleh ibu. 
Justeru, molek andai komen dilontarkan mereka ternama, sedikit berlapik. Renung kembali kaedah orang dahulu berkomunikasi ... 
Contohnya, ada 2 cara untuk menerangkan mengenai warna hitam kulit seseorang, pertama hitam macam bontot kuali, kedua hitam manis. Biarpun kedua kenyataan itu berkaitan hitam namun kesannya berbeza jika ditujukan kepada seseorang tambahan pula apabila dipaparkan di televisyen. "

Nak tahu Tuan Mazidul mengomel pasal apa? Baca kat sini ok.


 

Ok, dua pic kat atas ni tiada kena mengena dengan Puan Stoberi ye. Bukan gambar Puan Stoberi dan bukan juga anak atau adik beliau. Kalau sesiapa menonton filem Kuch Kuch Hota Hai hari ni di slot Panggung Sabtu TV3 semalam, pasti dapat meneka siapa mereka di atas. Sebuah filem lakonan Datuk SRK, Rani dan Kajol yang menggamit memori peminat filem hindustan suatu ketika dulu. Bahkan, KKHH juga mencetuskan fenomena SRK di Malaysia. Baca cerita memori Puan Stoberi kat sini.

"Lu rasa ini duit ada halal ka .. mana tahu ada orang sudah pegang benda haram pegang ini duit ... ini duit datang dari jual itu barang punya ..." tanya si apek yang membuatkan si wanita terkedu.
Sumber Asal: Halal Dan Haram | Bila Apek Tua Persoalkan Hukum | HASRULHASSAN.COM™ Under Creative Commons License: Attribution Non-Commercial

Jangan lupa membaca kisah penuh apek tua yang mempersoalkan hukum kepada seorang pelanggan wanita. Klik je pada link di sumber asal di atas.

Seorang isteri yang sedang hamil lima bulan bertemu dengan saya, inginkan penjelasan tentang status dirinya yang terkini. Menurut si isteri, suaminya terlibat dalam hubungan dengan wanita yang bekerja di rumah urut. Dah banyak kali menegur sikap dan perbuatan si suami dan si suami pula, dah banyak kali berjanji untuk menamatkan hubungan tersebut tetapi janji hanya tinggal janji. Hinggalah pada satu malam, si isteri yang amat tertekan dicampur rasa sedih yang amat sangat, meminta suami berjanji, takkan berjumpa atau telefon atau jawab telefon perempuan tu lagi. Jika suami engkar, akan jatuh talak satu kepadanya (si isteri). Kata-kata isteri diakui oleh suami dan suami melafazkan, ya lah, abang janji… 
Tidak sampai sebulan selepas perjanjian tersebut, si isteri dapat bukti, si suami ada menghubungi perempuan rumah urut tersebut malah beberapa kali si suami menerima panggilan daripada si perempuan. Bila diluah kepada si suami tentang perjanjian yang pernah dibuat, si suami menegaskan, perjanjian tersebut dilafaz oleh isteri dan suami cuma akui maka ia bukanlah takliq dan tidak jatuh talak. Rasa sangsi dengan jawapan suami, si isteri mengadakan temujanji bersemuka dengan saya.

Entri di atas petikan kupasan beliau berkenaan permasalahan isteri bertaklik: sah atau tidak? Elok juga kita yang tiada masalah rumahtangga atau belum berkahwin mengambil tahu dan menambah ilmu tentang takliq ini. 

Berikut profile Puan Suzana:

Foto Saya
*Perunding Psikologi Keluarga dan Guaman Syarie *Kolumnis tetap Resipi Hidup Mingguan Wanita, Dilema Perkahwinan Pa&Ma dan Cermin Diri Kosmo! *Aktif memberikan ceramah dan kursus berkaitan *Panel jemputan di RTM, Media Prima dan Astro *Berpengalaman mengendalikan kes-kes rumahtangga sejak 1998

Baca sini.

Ok untuk hari ini. Akan menyusul lagi 5 blog lain. Insha Allah akak suba jejak satu persatu blog yang pernah akak follow itu.

Blogwalking juga akhirnya

*Salam Sejahtera*

Petang tadi banjir di Kajang. Memang terkejut betul masa tengok berita di tv dan lepas tu cepat-cepat telefon adik yang tinggal di sana. Manalah tahu kot kot dia tengah di kelilingi air bah ke....Alhamdulillah rupa-rupanya dia on the way balik kampung. Cuma yang sedikit merisaukan ialah, apa khabar keadaan rumahnya? katanya saat mereka meninggalkan kawasan perumahan, kelihatan air berlumpur memenuhi jalan....Insha Allah kita doakan aje semuanya selamat ok.


Alhamdulillah...Kali ni dapat blogwalking. Malam ni tidur lewat sikit. Sempat melawat beberapa blog dan membaca entry yang menarik.

Berikut antara blog yang sempat dikunjungi. Kepada sesiapa yang ada  masa free dan kesempatan tu, jemputlah berkunjung ke rumah sahabat-sahabat blogger ini ye. Ada info menarik menanti di sana tau....

Midnite Blogwalking

Urggghhhhh mengantuk gak ni. Baru habis terjah my bloglist VIP dan Hang Bertuah. Ada lagi 2 (Intan Payung dan Si Buntat) dan kalau sempat nak terjah kejap lagik.

Malam ni teman berteman menemankan boypren ku yang kerja overtime. Bukan bekerja kat ofis pun, keje di rumah ni je. Dia mengadap lappy dia, saya dengan pc kesayangan ini. Wah hahaha...

'mengutip' yang terlepas lagi....

Senang je...tak payah check kat blog archive lagi! Daripada dashboard (rumah sendiri), kita boleh 'lompat' ke rumah-rumah blogger yang kita follow. Caranya ialah,

Blogwalking pun penat juga..

Salam sejahtera,

Blog walking (BW) - jalan-jalan di alam maya. Main lompat blog ke blog pon betul juga, kan?Apa jua maknanya pada anda jom jalan-jalan kat Laman Cahayamata atau singgah kutuk blog ini [link]:D