Showing posts with label petua rumahtangga bahagia. Show all posts
Showing posts with label petua rumahtangga bahagia. Show all posts

Malu bunting pelamin?

Awal bulan lepas sepupu saya selamat mendirikan rumahtangga. Dalam usia muda (24 tahun, isteri 23 tahun) dia berani untuk memikul tanggungjawab sebagai suami. Sebagaimana beraninya dia dalam memikul senjata di medan Lahad Datu menjaga kedaulatan negara diceroboh pengganas Sulu dahulu. Syukur tak lama selepas itu, sepupu saya yang juga 'ustaz askar' ni diberitakan oleh isterinya yang dia sudah pun hamil. Alhamdulillah... Bunting pelaminlah tu!

Memandangkan saat diberitahu hamil, usia perkahwinan mereka masih sangat muda. Mereka hanya sempat bersama beberapa minggu sebelum sepupu saya kembali bertugas di Tawau. Isterinya pula tinggal di semenanjung. Oleh yang demikian, tidak terlintas difikiran rezeki yang sampai itu, secepat ini.

Yang kelakarnya dia berasa malu pula. Malu-malu kucing lah tu... "Macam mana ni mak? Tak mengapa ke?" Itulah soalan yang menerjah ibunya di corong telefon. Saya yang mendengar cerita ibunya jadi tergelak sama. Masakan tidak, saya dahulu begitu juga. Perkataaan 'bunting' selalu kita merujuk kepada haiwan yang hamil. Untuk manusia kita guna perkataan 'hamil' atau 'mengandung'. 'Peknen' pula perkataan Inggeri yang dimelayukan ye...

Apa yang pelik? Hubungan mereka sudah halal dengan ikatan perkahwinan yang sah dan sepatutnya tiada apa perlu dimalukan. Sepupu saya malu sebab cepat sangat. Itulah rezeki namanya. Sebagaimana juga orang yang mengandung saban tahun. Kerana malu, dirahsiakan sehinggalah perut nampak barulah diketahui orang. Ada suami, apa nak kisah kan? Mulut orang bukan boleh ditutup.

Yang dah kahwin rasa malu, lagi pelik jika mengandung luar nikah tetapi tak ada rasa malu melakukan dosa. Buat adik sepupuku yag bakal menimang anak sulung ini, kakakmu ini mendoakan semoga bayi yang dikandung isterimu itu sihat sejahtera selalu dan akan lahir dengan selamat kelak. Insha ALLAH.

'Anak mak' nak kahwin

*Salam Sejahtera*

Musim cuti sekolah sekarang, sana sini kenduri kahwin. Bila melihat pasangan pengantin makan beradap teringat zaman akak dedulu. Makan beradap sambil main cubit-cubit bawah meja. Biasalah jadi raja sehari, ramai yang mengusik dan kita pun malu-malu kucing konon kan...

Teringat ada satu drama kat tv di mana ada sorang anak tunggal (lelaki), anak kepada sorang ibu tunggal berkahwin. Huru hara rumahtangganya apabila si ibu mertua sibuk masuk campur nak uruskan anaknya sehingga menimbulkan cemburu dan rasa tak puas hati si menantu. Tambah pula si suami tersebut banyak mendahulukan emaknya dalam segala hal.....Soooo anak emak. Memang semua orang anak emak bapak diorang tetapi 'anak emak' di sini ialah anak manja yang masih bergantung harap kepada emaknya dalam segala hal. Cakap mudah ialah 'duk berkepit bawah ketiak mak dia jer'.

Adalah adik akak sorang ni, dah besar panjang dan dah kerja pun. Tiap minggu kalau boleh memang dia asyik nak balik kampung jumpa mak. Homesick katanya. Kalau tak balik mau meraung sesorang kat rumah sewanya. Gelak akak dibuatnya. So, kahwin nanti macam mana? Tersipu-sipu malu pulak dia. Tandanya nak kahwin ler tu....heeee:)


Ada juga 'anak mak' yang jenis angguk je apa mak suruh. Nak jadi anak soleh yang taat kata mak ayah konon. Alhamdulillah, bagus tetapi kalau semua benda mak minta dibelikan sampai berhutang, alamatnya nak kahwin tak cukup duit...lepas kahwin tersepit di antara permintaan emak dengan permintaan isteri. Isteri yang anak emak merajuk sikit balik jumpa emak. Emak pulak tegakkan keadilan untuk anak. Suami yang anak emak pulak memang wajib dahulukan emak tapi kalau bukan pada perkara yang betul, akhirnya hak isteri terabai dan emak emas itu jadilah semakin lemak dan berlagak dialah satu-satunya berhak ke atas anak lelakinya....akhirnya tercetuslah 'perang dunia'.


Ada setengah orang tak berkepit di bawah ketiak mak, tetapi kepit 'bantal busuk', teddy bear, dan macam-macam toys kesayangan. Akak tak de, korang ade?