Showing posts with label lawak. Show all posts
Showing posts with label lawak. Show all posts

Menghina atau bergurau?

*salam sejahtera*

Petikan pantun:

" Kerana pulut santan binasa,
sebab mulut badan binasa..."

Baru ni kecoh ada artis nak saman menyaman bila mulut tak berlapik tu terlepas kata menyebabkan tercalar perasaan orang lain. Lebih teruk, ia dikatakan menghina dan mengaibkan. Kemudian, isu lawak yang menggunakan peribadi dan keadaan fizikal seseorang sebagai bahan gelak ketawa di pentas. Rasanya ini bukan perkara baru, kerana kita sering gelak sekali bila ada komedi yang menampilkan orang yang gemuk, hitam metalik, jongang, sengau dan sebagainya...

Barangkali, ketandusan idea atau sikap sopan santun sudah hilang dalam diri kita? Jangan kata artis, pelawak, pelakon, ahli politik(?) bahkan kita orang biasa juga suka bergurau menggunakan 'MO' yang sama. Kekadang silap orang kita nampak sangat tapi sebenarnya kita pun ada buat silap yang sama...kenapa ek jadi macam tu??? Akhirnya keluar kenyataan.."sebenarnya saya tak berniat untuk menghina sesiapa pun" atau "'ini sekadar bergurau aje" dll. 

Persoalannya, kenapa ada masa kita gelak sekali dan ada masa kita marah dan tak setuju dengan 'gurauan' sedemikian? Ada orang cakap, "bergurau boleh, tapi biarlah bertempat". Oooooo maknanya, nak gurau a.k.a kutuk orang kat pentas tak boleh, kat tv tak boleh, twitter/muka buku pun tak boleh tapi cakap belakang bolehlah? Cakap kat kedai kopi, kutuk kat tepi padang atau mengumpat di tepi longkang elok sangat lah?? Haaaaa...tu pasal mulut pun bau longkang!

Bukan di kalangan orang peringkat rendah (IQ), tapi ada golongan cerdik pandai dan belajar tinggi yang dua kali lima jugak. Mungkin kita label atau letak term molek sikit sebab orang itu kita suka. Kita pun gelak sekali sebab orang kesukaan kita tu bergurau 'manja' je, dan lagi pula dia bercakap pasal fakta. Jika pada orang yang kita tak suka pulak, kita cakap dia tu bodoh. Oppss...

Itulah kita ni kan...dabel standard? Pilih kasih?